وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از گمانه زنی‌ها برای تعویق کنکور تا افزایش وام ویژه دانشجویان دکتری

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعدد و متنوعی همراه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «زمان برگزاری آزمون سراسری به تعویق می‌افتد؟»،«شرایط حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها در شرایط قرمز»، «نتایج هشتمین آزمون استخدامی منتشر شد»، «وام ویژه دانشجویان دکتری افزایش یافت»، «جزئیات ثبت نام آزمون استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان اعلام شد»، «کنکور برای ورودی‌های ۱۴۰۱ ساماندهی می‌شود»، «افزایش ظرفیت جذب دانشجوی دکتری موجب کاهش کیفیت می‌شود»، «۲۵ اردیبهشت آخرین مهلت ثبت نام تقاضای وام شهریه/ جزئیات مبالغ وام‌های دانشجویی اعلام شد»، «چگونگی بازگشایی دانشگاه‌ها از مهر ۱۴۰۰/ اختیارات پذیرش دانشجویان دکتری به دانشگاه‌ها داده می‌شود»، «۸۸ موسسه و دانشگاه ادغام می‌شوند» و «نتایج نهایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شد» از جمله مهمترین اخبار وزارت علوم در هفته ای که گذشت بود.

زمان برگزاری آزمون سراسری به تعویق می‌افتد؟

با شیوع فوق العاده بالای کرونا در کشور و وضعیت قرمز موجود در کشور و علاوه بر این تعویق سه باره آزمون وکالت گمانه زنی‌ها برای تعویق کنکور سراسری که مقرر است در تیر ماه برگزار شود و کنکور کارشناسی ارشد که مقرر است در خرداد ماه برگزار شود، بالا گرفته است. اما با توجه به اینکه شرایط کشور و همچنین وضعیت شیوع کرونا مشخص نیست و هنوز زمان زیادی «حدود دو ماه» تا برگزاری این آزمون‌های سراسری باقی مانده است، برای تصمیم گیری برای تعویق کنکور خیلی زود است.

رشته‌هایی که بعد از فارغ التحصیلی جیب تان را پر پول می‌کند

محمد سعید سیف، مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بالا رفتن نرخ بیکاری به ویژه در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی وزارت علوم را بر آن داشت تا ضمن به روز رسانی دروس دانشگاهی و متناسب‌سازی آن‌ها با نیاز‌های جامعه، دوره‌های مهارت‌آموزی را به صورت گسترده به جریان بیندازد.

او افزود: در کنار این فعالیت طرح پایش رصد اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کلید خورد تا وزارت علوم براساس آن بتواند اطلاعات مفیدی از بازار کسب‌وکار به دست آورد و علاوه بر بهبود برنامه‌ها، با مشاوره‌های شغلی، دانشجویان را به سوی بازار کار مناسب هدایت کند.

شرایط حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها در شرایط قرمز

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برنامه‌های صندوق رفاه برای افزایش مبالغ وام‌های دانشجویی بیان کرد: معمولا سالی یک بار در شهریور هیات امنا نرخ اجاره بهای خوابگاه‌ها، وام‌ها و غذای دانشجویی سال تحصیلی آینده را تعیین و افزایش می‌دهد.  

مطیعی گفت: در اولین نیمسال تحصیلی سال جاری وام‌های دانشجویی از حدود ۲۰ نوع به ۵ وام (تحصیلی، ضروری، دکتری، مسکن، شهریه) تبدیل، تجمیع و ساماندهی شدند.

 رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به اینکه از فروردین بر اساس مصوبه هیات امنای صندوق رفاه مبلغ وام ویژه دکتری را از ماهیانه ۷۰۰ هزار تومان به ۱ میلیون افزایش دادیم، گفت: بر این اساس دانشجویان دکتری سالیانه ۱۲ میلیون وام ویژه دکتری می‌گیرند.

او درباره میزان افزایش مبلغ وام‌های دانشجویی برای سال تحصیلی پیش رو گفت: این مبلغ افزایش پیدا می‌کند، ولی هنوز جزئیات بیشتری درباره آن مشخص نیست.

نتایج هشتمین آزمون استخدامی منتشر شد

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: کارنامه نهایی اسامی چند برابر ظرفیت هشتمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور در سال ۱۳۹۹ به منظور انجام سایر مراحل جذب و استخدام (انجام مصاحبه استخدامی) هم اکنون امروز چهارشنبه ۲۵ فروردین ماه در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی: www.sanjesh.org قرار گرفت.

وام ویژه دانشجویان دکتری افزایش یافت

صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اعلام کرد: وام ویژه دکتری تا پایان سال ۹۹، مبلغ ۷۰۰ هزار تومان بود که از ابتدای سال ۱۴۰۰ با تصویب هیئت امنای صندوق به ۱ میلیون تومان در ماه افزایش یافته است.

جزئیات ثبت نام آزمون استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان اعلام شد

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جزئیات آزمون استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد گفت: ثبت نام آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر از دیروز سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ شروع  شده و در روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد.

زرین آمیزی ادامه داد: متقاضیان ضرورت دارد با مطالعه دفترچه راهنمای ثبت نام که روی درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد در صورت واجد شرایط بودن برای ثبت نام اقدام کنند.

کنکور برای ورودی‌های ۱۴۰۱ ساماندهی می‌شود

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از ساماندهی کنکور برای ورودی‌های سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: هم اکنون ۱۱ درصد جذب دانشگاه‌های کشور از طریق کنکور صورت می‌پذیرد و دانشگاه آزاد اسلامی نیز تنها ۲ درصد از دانشجویان خود را از طریق کنکور ثبت نام می‌کند؛ لذا ۸۹ درصد پذیرش دانشگاه‌های کشور براساس سابقه تحصیلی و فارغ از رقابت در کنکور است. در عین حال ملاحظه می‌کنید که فشار و استرس ناشی از امتحان کنکور در رشته‌های پر تقاضا کل نظام آموزش و پرورش را تحت الشعاع قرار می‌دهد و یک کسب و کار بزرگ نزدیک به ۲۰۰۰۰ میلیارد تومانی در کلاس‌های کنکور بوجود آورده است که خود این امر قبولی در رشته‌های پر طرفدار را تبدیل به یک تبعیض اجتماعی کرده است.

ارتقای سطح کیفی دانشگاه‌ها در طرح آمایش آموزش عالی

غلامحسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو باشگاه خبرنگاران جوان، درباره هدف از  منطقه بندی در طرح آمایش آموزش عالی اظهار کرد: منطقه بندی در طرح آمایش آموزش عالی استان به استان صورت می‌گیرد و به این صورت شبکه‌ای استانی از مدیریت آموزش عالی ایجاد می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: بر اساس این طرح، در هر استان یک شورای مدیریت آموزش عالی شکل خواهد گرفت.

به گفته او در این شورا دانشگاه‌های پیام نور، علمی کاربردی، دانشگاه آزاد مشارکت داشته و موسسات غیر دولتی و غیر انتفاعی استان نیز در این شورا نماینده و حق رای دارند. تمام آموزش عالی کشور به جز دانشگاه‌های علوم پزشکی در این شورا برای بررسی و تصمیم سازی و تصمیم گیری حضور دارند. 

افزایش ظرفیت جذب دانشجوی دکتری موجب کاهش کیفیت می‌شود

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ظرفیت رشته های دکتری اظهار کرد: ظرفیت های کنکور بر اساس شاخص هایی که برای هر دوره و گروه آموزشی در دانشگاه تعیین می شود، صورت می‌گیرد. نهایت تلاش ما این است که ظرفیت ها متناسب با تعداد اعضای هیئت علمی و متناسب با امکانات در گروه های آموزشی تعیین شود. 

وزیر علوم ادامه داد: بحث کاهش یا افزایش ظرفیت پذیرش در رشته های دوره دکتری تخصصی مطرح نیست بلکه اگر شرایط هر دانشگاهی تغییر کرده باشد و تعداد هیئت علمی آن کمتر شده باشد، احتمالا ظرفیت پذیرش کمتر خواهد بود. اگر دانشگاهی امکانات و هیئت علمی بیشتری داشته باشد قطعا مجوز جذب دانشجوی بیشتری می‌گیرد. 

۲۵ اردیبهشت آخرین مهلت ثبت نام تقاضای وام شهریه/ جزئیات مبالغ وام‌های دانشجویی اعلام شد

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان در گفت و گوی زنده خبری اظهار کرد: زمان ثبت نام وام‌های دانشجویی از ۲۰ بهمن ۹۹ شروع شده و تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ادامه داد.

او افزود: تمامی دانشجویان متقاضی وام در دانشگاه‌های دولتی و غیر انتفاعی و موسسات غیر انتفاعی، دانشگاه‌های پیام نور، دانشگاه‌های آزاد، دانشگاه‌های فنی و دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی و ... باید تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ درخواست‌های خود را ثبت کنند.

چگونگی بازگشایی دانشگاه‌ها از مهر ۱۴۰۰/ اختیارات پذیرش دانشجویان دکتری به دانشگاه‌ها داده می‌شود

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بازگشایی دانشگاه‌ها از مهر ۱۴۰۰ اظهار کرد: قبل از سال ۱۴۰۰ دو نامه در خصوص برگزاری کلاس‌های عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی و همچنین برگزاری امتحانات حضوری به دانشگاه‌ها ارسال کردیم.

او افزود: تمامی موارد فوق تنها مختص به شهر‌های آبی و زرد مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بود که در ترم جاری می‌بایست برگزار می‌شد و بازگشایی دانشگاه‌ها از مهر ۱۴۰۰ کاملا مشابه این شرایط است.

۸۸ موسسه و دانشگاه ادغام می‌شوند

محمد علی کی نژاد، رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: هیئت‌های اجرایی جذب دانشگاه‌های  سراسر کشور باید با سند آمایش آموزش عالی کشور تطبیق داده شوند.

رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها ادامه داد: بر اساس سند آمایش آموزش عالی، تعدادی از هیئت‌های اجرایی جذب دانشگاه‌ها در هیئت‌های اجرایی جذب دانشگاه‌های مادر ادغام می‌شوند.

او افزود: بر اساس سند آمایش آموزش عالی، ۸۸ موسسه و دانشگاه باهم ادغام شده و تبدیل به ۴۲ دانشگاه می‌شوند. در صورتیکه این اتفاق رخ داد ۴۲ هیئت اجرایی جذب ویژه دانشگاه‌های دولتی، ۳۱ هیئت اجرایی جذب ویژه دانشگاه‌های آزاد و حدود ۱۲ هیئت اجرایی استانی و یا منطقه‌ای در دانشگاه‌های وزارت بهداشت خواهیم داشت.

نتایج نهایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شد

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: نتایج نهایی پذیرفته شدگان یک برابر ظرفیت آزمون استخدام پیمانی وزارت آموزش و پرورش در هشتمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور در سال ۹۹ اعلام شد.

او افزود: نتايج يک برابر ظرفيت آزمون مذكور هم اکنون دوشنبه ۲۳ فروردین در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار گرفت. لذا پذیرفته شدگان مكلفند به منظور طی ساير مراحل قبل از استخدام (بررسی صلاحيت های عمومی گزينش، گواهی عدم سوءپيشينه، آزمايشات و معاينات پزشكی، تشكيل پرونده استخدامی و آمادگی برای شركت در دوره های مهارت آموزی) باید مواردی را رعایت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمزه
۲۱:۰۰ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
تاریخ کنکور ارشد وزارت بهداشت 30 و 31 اردیبهشت هست به نظر شما تا یک ماه آینده پیک چهارم کم میشه!!! چرا داوطلبان باید بین دوراهی باشند و سردرگم؟!! اگر واقعا مسلمون هستید مردم رو آزار ندید چرا داوطلبان باید استرس داشته باشن از یک طرف کرونا از یک طرف شل کن سفت کن اجرا کنکور!!! من از خانواده خودم برای کرونا کشته دادیم حالا چرا نباید تاریخ عقب بندازن تا شدت کرونا کم بشه؟ در این مملکت کی مسئول هست که داره با جان داوطلبان بدبخت بازی میکنه چرا باید تغییر تاریخ کنکور بندازید دقیقه 90 بگید اگر قراره عقب بیافته بگید چرا با اعصاب و روان پشت کنکوری ها بازی میکنید رییس مرکز آزمون وزارت بهداشت مصاحبه کرده گفته به هیچ وجه تاریخ عوض نمیشه!!! پیگیری کنید اگر واقعا مسلمون هستید که چرا اصرار دارند در این اوج کرونا ما داوطلبان رو به کشتارگاه کرونا بفرستند
آخرین اخبار