وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از لغو دقیقه نودی آزمون وکالت تا سرانجام طرح آمایش آموزش عالی

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعدد و متنوعی همراه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «ثبت نام آزمون استخدامی فرزندان شهدا هفته آینده آغاز می شود»، «دروس دانشجویان متقلب حذف می‌شود»، «نتایج کنکور دکتری هفته آخر فروردین اعلام می‌شود»، «دانشجویان وزارت بهداشت بیشترین آمار اعزام به خارج را دارند»، «مقطع ارشد و دکتری پایین‌ترین نرخ بیکاری را دارند»، «آخرین وضعیت آمار اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها»، «اجرای سند آمایش آموزش عالی کشور به کجا رسید؟» و «آزمون وکالت لغو شد» از جمله مهمترین اخبار وزارت علوم در هفته ای که گذشت بود.

ثبت نام آزمون استخدامی فرزندان شهدا هفته آینده آغاز می شود

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره زمان شروع ثبت نام آزمون استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان گفت: ثبت نام آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر از روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ شروع می شود و در روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ به پایان می رسد.

دروس دانشجویان متقلب حذف می‌شود

فرزاد جهان بین، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی درباره جزئیات اعمال آئین نامه انضباطی دانشجویان این دانشگاه اظهار کرد: یکی از این اقدامات، جدی گرفته شدن تقلب دانشجویان مخصوصا دانشجویان دوره دکتری و کارشناسی ارشد است. در بحث تقلب در این دو مقطع به دانشجو نمره ۲۵ صدم داده نمی‌شود و درس حذف می‌شود.

نتایج کنکور دکتری هفته آخر فروردین اعلام می‌شود

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره زمان اعلام نتایج کنکور دکتری تخصصی ۱۴۰۰ گفت: آزمون دکتری تخصصی وزارت علوم برای ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جمعه، ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ برگزار شد.  

مدیر کل روابط عمومی سازمان سنجش تصریح کرد: نتایج اولیه این آزمون شامل کارنامه خام، تراز و نمره کل، هفته آخر فروردین روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد.

آزمون زبان EPT دانشگاه آزاد با اوج گیری کرونا لغو شد

 بهروز طهماسب کاظمی رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره موج چهارم شیوع ویروس کرونا و قرمز شدن بسیاری از شهر‌های کشور طبق اعلام ستاد ملی کرونا گفت: آزمون زبان انگلیسی EPT در فروردین ماه برگزار نمی‌شود.

دانشجویان وزارت بهداشت بیشترین آمار اعزام به خارج را دارند

منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، گفت:  در حوزه وزارت علوم تعداد کمی از دانشجویان برای تحصیل به خارج مراجعه می‌کنند و بیشتر دانشجویانی که برای تحصیل به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند، دانشجویان وزارت بهداشت هستند.

وزیر علوم افزود: دانشجویان وزارت بهداشت بیشتر برای تحصیل در رشته‌های پزشکی به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند و وزارت بهداشت در این زمینه نظارت لازم را انجام می‌دهد.

نحوه فعالیت دانشگاه تربیت مدرس در شرایط قرمز اعلام شد

معاونت توسعه منابع و سرمایه انسانی دانشگاه تربیت مدرس در اطلاعیه‌ای با توجه به تغییر وضعیت شهر تهران از نارنجی به قرمز، نحوه فعالیت دانشگاه از ۱۶ فروردین تا اطلاع ثانوی را به شرح زیر اعلام کرد:

۱- تمام فعالیت‌های اعضای هیئت علمی اعم از آموزشی، پژوهشی، حضور در جلسات گروه، جلسات دفاع از پروپوزال، پایان نامه و رساله، راهنمایی و مشاوره دانشجویان کماکان به صورت مجازی ادامه خواهد داشت. بدیهی است در صورت ضرورت و بنا به تشخیص عضو هیئت علمی، مدیر گروه و یا هیئت رئیسه دانشکده، حضور افراد در محل کار برای کوتاه مدت بلامانع خواهد بود.

مقطع ارشد و دکتری پایین‌ترین نرخ بیکاری را دارند

محمدسعید سیف مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی،  درباره مهارت افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور اظهار کرد: آمار‌های موجود در خصوص اشتغال دانش‌آموختگان و تعداد دانشجویان کشور بیانگر ناکافی بودن نرخ اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

او افزود: عوامل متعددی از جمله بهبود فضای کسب و کار، کاهش تصدی گری دولت و نهادها، استفاده بهینه از بازار کار و نیاز‌های کشور، مدیریت همکاری‌های بین المللی و بهبود کیفیت نیروی کار و دانش آموخته منجر به حل این مشکل خواهد شد.

شاخص کیفیت مقالات اندکی پایین است

سعید سهراب پور مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان و قائم مقام سابق بنیاد ملی نخبگان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره تولیدات علمی کشور اظهار کرد:  ایران رتبه ۱۵ در سطح جهان در زمینه تولید و تعداد مقالات دارد.

او  ادامه داد: البته در شاخص کیفیت مقالات که مربوط به میزان استنادات و ارجاعات است مقداری عقب هستیم، اما در هر دو زمینه در سال‌های اخیر رشد داشته ایم.  

بررسی وضعیت متقاضیان جذب در هیأت مرکزی وزارت علوم آغاز شد

بر اساس برنامه زمان‌بندی بیست و چهارمین فراخوان نیمه متمرکز جذب اعضای هیأت علمی (پیمانی) دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور مربوط به فراخوان شهریور ۹۹، بررسی وضعیت متقاضیان جذب هیأت علمی در هیأت مرکزی جذب وزارت علوم از امروز ۱۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد.

آخرین وضعیت آمار اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها

محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر موضوع اشتغال در کشور یک موضوع محوری و حائز اهمیت بوده و اطلاعات دقیق از برنامه‌های مختلفی برای بهبود آن به اجرا گذاشته شده است.

او افزود: مسلما وضع موجود می‌تواند ابزار مناسبی برای تصمیم گیری‌ها در این حوزه باشد، با توجه به اینکه یکی از سیاست‌های مهم آموزش عالی برطبق اسناد بالادستی، بهبود توانمندی‌های دانش آموختگان و کاهش بیکاری است.

اجرای سند آمایش آموزش عالی کشور به کجا رسید؟

غلامحسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره آخرین وضعیت اجرای سند آمایش آموزش عالی گفت: آمایش آموزش عالی شامل ۸ طرح است که دو طرح آئین نامه ای آن در سال گذشته تدوین، اصلاح و ابلاغ شده است و هم اکنون در مرحله پیاده سازی است. این مرحله شامل منطقه مندی و مدیریت منطقه‌ای است که در مقیاس استانی در حال پیگیری است.

رحیمی شعرباف ادامه داد: اقدام دیگر در راستای عملیاتی شدن سند آمایش آموزش عالی، شورای عالی مدیریت استانی بود که تشکیل و وظایف آن ابلاغ شده است. تقریبا همه استان‌ها جلسات و کارگروه‌هایی تشکیل داده اند تا آمایش را در سطح استانی هماهنگ کنیم و مرجعی داشته باشیم که در جهت ارتقای کیفیت بکوشد.

سرنوشت ملغی شدن سطح بندی دانشگاه ها چه شد؟

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم در اخبار۲۰ اظهار کرد:  با پایان دوره کارکرد سطح بندی دانشگاه ها اکنون رتبه بندی دانشگاه ها در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.اهداف رتبه بندی و سطح بندی هر دو ارتقای کیفی دانشگاه ها و ارائه مدل جامع ارزیابی دانشگاه است.

جایگاه دهم ایران در رتبه بندی کشور‌های دانشجو فرست

بهرام صلواتی مدیر رصد خانه مهاجرت ایران در گفت وگو با خبرنگار دانشگاهی، درباره روند  تحصیل دانشجویان ایران مهاجرت کرده در دانشگاه‌های برتر جهان گفت: یکی از مباحث مورد توجه در مهاجرت‌های بین المللی کیفیت دانشجویان و متخصصان ایرانی خارج از کشور بوده است و بر همین اساس هم دیدگاه کمّی در این زمینه توسط برخی افراد مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران افزود: بررسی تعداد و سهم دانشجویان ایرانی در ۱۰ دانشگاه برتر آمریکا که جزو ۲۰ دانشگاه برتر جهان بر اساس رتبه بندی QS ۲۰۲۰ انتخاب شده اند، تا حدی تبیین کننده وضع کیفی دانشجویان ایرانی خارج از کشور است.

آزمون وکالت لغو شد

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی، درباره آخرین تصمیمات برای تعویق زمان برگزاری آزمون پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت کانون‌های وکلای دادگستری گفت: به اطلاع ثبت نام کنندگان آزمون پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت کانون‌های وکلای دادگستری ایران سال ۱۳۹۹ - (اسکودا) می‌رساند با توجه به حاد شدن شرایط انتشار بیماری کرونا ناشی از شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور و تغییر وضعیت تمامی شهر‌های برگزاری آزمون به حالت قرمز و اعمال محدودیت در استان‌ها و شهرستان‌های محل برگزاری، براساس ابلاغیه پنج شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ معاون امنیتی و انتظامی و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی، انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا این آزمون فردا برگزار نمی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار