از چند برابر شدن آمار ابتلا به کرونا با بازگشایی دانشگاه‌ها تا قوانین مربوط به مرخصی تحصیلی دانشجویان

دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «دانشگاه امیرکبیر رتبه یک تولید مقالات علمی را در کشور دارد»، «همه دانش آموختگان وارد پست‌های اداری نمی‌شوند»، «چند برابر شدن آمار ابتلا به کرونا با بازگشایی دانشگاه‌ها»، «شرایط پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه علم و صنعت»، «آغاز ارسال مدارک متقاضیان جذب در دانشگاه فنی و حرفه ای از فردا» «دانشگاه‌ها نباید تک بعدی باشند»، «بازار کار برای هیچ رشته‌ای تضمین شده نیست»، «قوانین مربوط به مرخصی تحصیلی دانشجویان»، «نیاز دانشگاه خواجه نصیر به بودجه ۱۰ میلیارد تومانی برای تجهیز هزینه‌های عمرانی»، «چرا به رشته‌های علوم پایه در کشور بی توجهی می‌شود؟»، «اثبات توانایی ایران با توسعه چشمگیر تربیت نیروی انسانی» همراه بود.

دانشگاه امیرکبیر رتبه یک تولید مقالات علمی را در کشور دارد

رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: دانشگاه امیرکبیر به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه صنعتی کشور دارای تنوع زیاد رشته‌ها و گرایش‌های مختلف است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر با بیان اینکه جذب قرارداد‌های صنعتی این دانشگاه نسبت به سال گذشته ۴ برابر رشد داشته، تاکید کرد:  این امر بیانگر آن است که دانشگاه صنعتی امیرکبیر نقش موثری در رفع مشکلات کشور و صنعت داشته و این دانشگاه قرارداد‌های صنعتی بزرگی در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت نفت دارد. همچنین  این دانشگاه در زمینه تولید مقاله نیز رتبه اول را در کشور دارد چراکه به ازای هر استاد ۴ مقاله آی اس آی ثبت شده است.

همه دانش آموختگان وارد پست‌های اداری نمی‌شوند

ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی اظهار کرد: اشتغال پذیری دانشجویان یکی از بحث‌های بسیار مهم در آموزش عالی و آموزش‌های عالی مهارتی است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: یکی از سیاست‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای این است که دانش آموختگان ما به هیچ عنوان قرار نیست وارد پست‌های اداری شوند، بلکه بحث اشتغال، کارآفرینی و ایجاد کسب و کار برای ما مهم است.

شرایط پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه علم و صنعت در اطلاعیه‌ای نحوه پذیرش دانشجو در مقطع دکتری سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را از طریق آئین نامه پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان تشریح کرد که به شرح زیر است.

دانشگاه علم و صنعت ایران درخواست دانش آموختگان ممتاز کارشناسی ارشد برای ورود به دوره دکتری بدون آزمون استعداد‌های درخشان سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را در چارچوب ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (آئین نامه‌ی استعداد‌های درخشان) و مصوبه ستاد ممتازین دوره دکتری دانشگاه، در رشته‏ و گرایش‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد.

چند برابر شدن آمار ابتلا به کرونا با بازگشایی دانشگاه‌ها

سمیه طیبی، استاد دانشگاه علمی و کاربردی در گفت‌وگو با با باشگاه خبرنگاران جوان درباره بازگشایی دانشگاه‌ها با نظر رئیس جمهور از مهر ۱۴۰۰ اظهار کرد: بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس از مهر ۱۴۰۰ که در حکم اماکن عمومی پرتردد هستند احتمال حضور افراد ناقل یا مبتلا به کرونا را که از بیماری خود باخبر یا بی خبر هستند، افزایش می‌دهد.

او افزود: دانشگاه‌ها و مدارس به عنوان امکان عمومی غیر ممکن است که فاصله فیزیکی دو متر در آن‌ها رعایت شود چرا که محصلان هنگام نشستن با فاصله ۳۰ سانت در کنار یک دیگر قرار می‌گیرند و بنابراین هیچ امنیتی برای کادر دانشگاهی، استادان و معلمان وجود ندارد.

طیبی تصریح کرد: حضور ناآگاهانه یک فرد ناقل ویروس کرونا در محیط‌های عمومی از قبیل دانشگاه‌ها که از بیماری خود بی اطلاع است باعث می‌شود تا بیماری خود را به دیگران انتقال دهد و به تبع آن هر فردی خانواده خود را به صورت تصاعدی به کرونا آلوده کند.

آغاز ارسال مدارک متقاضیان جذب در دانشگاه فنی و حرفه ای از فردا

 دانشگاه فنی و حرفه‌ای اعلام کرد: متقاضیان جذب کارشناسی ارشد فراخوان سال ۱۳۹۹ که از طریق سامانه پیامکی و سامانه نور رضوی به آن‌ها اطلاع‌رسانی شده است، می‌بایست با توجه به شیوع ویروس کرونا نسبت به ارسال مدارک و مستندات مربوطه در خصوص بررسی سوابق کار حرفه‌ای خود «به معنای کار عملیاتی در راستای تحصیلات دوره کارشناسی ارشد»، (در یک پوشه به‌صورت مجزا با برچسب و به ترتیب ذکرشده) از طریق پست پیشتاز از تاریخ ۱۸/‌۰۱/‌۱۴۰۰‬ لغایت ۲۵/۰۱/۱۴۰۰ اقدام کنند.

دانشگاه‌ها نباید تک بعدی باشند

حسینی تودشکی، معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در سال  ۹۹ حدود ۲۵ درصد قرارداد‌های اجرا شده این دانشگاه در حوزه سوپر کامپیوتر و مدیریت کلان داده‌ها بوده که پروژه‌های ملی در این حوزه تعریف شده و درحال انجام آن‌ها هستیم. این  دانشگاه در برنامه راهبردی خود خط سیر جدیدی را دنبال می‌کند که نتیجه آن دستیابی به دانشگاه نسل سوم و چهارم است.

او افزود: مشخصه اصلی دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم میزان اثربخشی دانشگاه‌ها در کشور و جامعه است. در واقع، دانشگاه‌ها نباید تک بعدی باشند بلکه باید فعالیت‌های آن‌ها هم در حوزه تولید علم و هم در حوزه رفع نیاز‌های صنعت و جامعه باشد.

بازار کار برای هیچ رشته‌ای تضمین شده نیست

محمد صادق بیجندی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان رشته‌های انسانی، تجربی و مهندسی اظهار کرد: بیشتر افراد جذب رشته‌هایی می‌شوند که نیاز کمتری به سرمایه گذاری دارد و از نظر اجتماعی دارای موقعیت بالایی است.

او افزود: اولین رشته‌هایی که به ذهن افراد برای ادامه تحصیل خطور می‌کند، پزشکی و مباحث مرتبط با آن است، در نتیجه افراد به نوعی ترغیب می‌شوند تا در گروه علوم تجربی درس بخوانند. به همین علت در کنکور تجربی با انبوهی از داوطلبانی مواجه می‌شویم که ظرفیت پذیرش در آن‌ها بسیار محدود است.

بیجندی تصریح کرد: هر دانش آموخته دانشگاهی از هر سیستم و رشته‌ای که فارغ التحصیل شود اگر دارای سواد و مهارت کافی باشد در کمترین زمان، جذب بازار کار می‌شود و حقوق و مزایای خوبی هم کسب خواهد کرد.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کشور اضافه کرد: در حال حاضر با بحران دانش آموختگانی مواجه هستیم که فاقد مهارت کافی بازار کار هستند، به همین علت افراد باید جذب رشته‌هایی شوند که بازار کار تضمین شده‌ای دارند.

قوانین مربوط به مرخصی تحصیلی دانشجویان

حیدر فخرالدینی معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره قوانین مربوط به مرخصی تحصیلی اظهار کرد: مطابق ماده ۴۸ دانشجو می‌تواند در هر یک از دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته، حداکثر دو نیمسال و در دوره‌های کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد پیوسته چهار نیمسال از مرخصی تحصیلی استفاده کند.

او افزود: مطابق تبصره۱ استفاده از مرخصی تحصیلی در چند نیمسال متوالی بلامانع است، دانشجو موظف است برای نیم سال‌های مورد درخواست خود مطابق ماده ۴۹ این آیین نامه تقاضای خود را به واحد دانشگاهی ذی ربط تسلیم کرده و موافقت لازم را برای مرخصی تحصیلی کسب کند.

میرفخرالدینی تصریح کرد: مطابق تبصره ۲ قانون اساسی مدت مرخصی تحصیلی (به استثنای مرخصی موضوع تبصره ۳ ماده ۳ و تبصره ۲ و ۳ ماده ۴۹ و همچنین یک نیمسال مرخصی زایمان) جزو حداکثر مدت مجاز تحصیل دانشجو در هر دوره محسوب می‌شود.

نیاز دانشگاه خواجه نصیر به بودجه ۱۰ میلیارد تومانی برای تجهیز هزینه‌های عمرانی

عبدالمجید خشنود، معاون مالی و اداری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره بدجه تامین شده برای اقدامات همه جانبه دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به علت محدودیت‌های بودجه‌ای فعالیت زیادی برای تغییر و تحول ساختمان‌های خوابگاه، دانشگاه یا سلف غذا خوری نداشته است.

او افزود: در داخل دانشگاه مباحثی مطرح می‌شود بر مبنای اینکه افراد مدعی هستند بودجه دانشجویی به علت ویروس کرونا در فعالیت‌های دیگر هزینه شده است، اما باید دانست که حقوق کارکنان را افزایش داده ایم و هزینه‌های بودجه دانشجویی مستقیما از طرف وزارت علوم ابلاغ می‌شد که در حال حاضر آن را منتفی کرده اند.

خشنود تصریح کرد: در بخش تعمیر و تجهیز به علت اینکه حدود ۲۰ درصد از دانشجویان در خوابگاه حضور دارند تقریبا دو الی سه خوابگاه را بازسازی کرده ایم، یکی از خوابگاه‌های دخترانه با ظرفیت ۱۴۰ نفره دانشگاه خواجه نصیر با کمک یکی از خیرین که از سال‌ها پیش بازسازی آن را پیش بینی کرده بودند در حال انجام است.

چرا به رشته‌های علوم پایه در کشور بی توجهی می‌شود؟

احمدرضا حقیقی، رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید شمسی پور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت رشته علوم پایه اظهار کرد: طی چند سال اخیر رشته‌های علوم پایه در کشور محدود شده است و توسعه یک دفعه‌ای آن و ارتباط نداشتن با سایر رشته‌ها آینده کشور را با مشکل رو به رو می‌سازد.

او افزود: طی چند سال اخیر بیشتر دروس مهندسی بازنگری شده و لازم است که تمامی رشته‌های علوم پایه در سطح بین رشته‌ای و چند گرایشی توسعه یابند تا در صنعت کاربرد داشته باشند.

حقیقی با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی افول علوم پایه در جامعه ما بحث اشتغال دانشجویان این رشته است، تاکید کرد: در داخل کشور ما توجه به رشته علوم پایه جز در مراحل تدریس وجود ندارد، گفتنی است که رشته‌های علوم پایه در جامعه همانند فوندانسیون ساختمان هستند که هرچه محکم‌تر باشند ساختمان‌ها هم استحکام بیشتری دارند.

او اضافه کرد: دولت باید از رشته‌های علوم پایه حمایت کند تا صنایع از آن منفعت ببرند، شاید یکی از دلایلی که علوم پایه در ایران افول پیدا کرده این است که نتوانسته ایم زیبایی‌های علوم پایه را به مردم نشان دهیم.

اثبات توانایی ایران با توسعه چشمگیر تربیت نیروی انسانی

عزیزالله حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: انقلاب اسلامی از زمانی که پا به عرصه وجود گذاشت مدل و راهکار خوبی برای کشور‌های جهان سوم قرار گرفت.

او افزود: در حال حاضر بیش از ۴۰ سالی است که نشان داده ایم استقلال سیاسی خوبی را در مقابل اسکتبار داریم بنابراین از نظر نظامی هم کشور ما توانسته پیروزی‌ها و توانمندی‌های خوبی را به عرصه جهانی نشان دهد.

حبیبی تصریح کرد: در بخش استقلال اقتصادی تنها زمینه‌ای است که نیازمند اندیشیدن تدابیر خوب و جامعه هستیم تا بتوانیم آن را به اجرا بگذاریم بنابراین برای رسیدن به این هدف لازم است تمام ابعاد فکری، نرم افزاری و سخت افزاری کشور را در این خصوص به خدمت گرفته شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار