باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی گزارش می دهد؛

دندان تیزی دلالان برای دام‌های بی علوفه / دام ۵۰ کیلویی را به ۱۵ کیلو می‌خرند!

کمبود و ناکافی بودن علوفه، صدای دامداران خراسان جنوبی را در آورده و زنگ خطر ذبح زودرس دام‌ها و مفت خری آن‌ها را به صدا درآورده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، خشکسالی، امسال بیداد می‌کند و چرای دام را مختل کرده است؛ دام‌هایی که بهار پارسال از مراتع سرسبز تغذیه می‌شدند، امسال علوفه‌ای برای خوردن ندارند و بیم لاغری و گرسنگیشان می‌رود تا زنگ خطر نابودی صنعت دامپروری به صدا درآید.

ازدحام دامداران در شرکت‌های تعاونی توزیع نهاده‌های دامی، این روز‌ها نشان از دو قصه تلخ دارد: یا نهاده‌های دامی ناکافی است یا اگر هم توزیع می‌شوند، عادلانه نیستند.

دامداران بیرجندی هر روز باید برای خرید مقدار ناچیزی علوفه صف بکشند، تازه آن مقداری هم که گیرشان می‌آید کفاف یک هفته خوراک دام هایشان را نمی‌کند چه رسد به اینکه خاطر جمع از تغذیه یک ماه دام‌های گرسنه باشند.

یکی از دامداران ساکن روستای دستگرد با گلایه از توزیع نامناسب علوفه   می‌گوید: قبلاَ دام هایمان هر چقدر علوفه نیاز داشت به ما می‌دادند، اما از زمان سهمیه بندی ابتدا برای هر رأس گاو ۸ کیلو علوفه می‌دادند و الان این سهمیه را دو کیلو کرده اند!

او افزود: برای گاوی که باید روزی ۵۰ کیلو شیر بدهد، ۱۰۰ کیلو گرم علوفه در یک ماه می‌تواند به کجای گاو برسد.

دندان تیزی دلالان برای دام‌های بی علوفه / دام ۵۰ کیلویی را به ۱۵ کیلو می‌خرند!

دیگر دامدار بیرجندی نیز می‌گوید: برای هر گوسفند ۵ کیلو علوفه می‌دهند که کفاف ۵ روز خوراک دام را نمی‌ دهد.

او با گلایه از حمایت نکردن مسئولان از دامدار افزود: هزینه‌های تأمین علوفه ۴ برابر شده است و کسی هم از ما حمایت نمی‌کند.

دامدار مانده و دام‌های گرسنه و لاغر!

دامداران طبسی نیز این روز‌ها با وجود کمبود علوفه مجبورند دام هایشان را به قیمت ناچیزی به دلالان بفروشند تا حداقل از گرسنگی نمیرند.

یکی از دامداران دیهشکی به خبرنگار ما می‌گوید: از روی ناچاری مجبوریم گوسفند ۴۰ تا ۵۰ کیلویی را زیر قیمت بفروشیم؛ کاهی که بی ارزش‌ترین چیز است را کیلویی ۴ هزار تومان کرده اند.

دام‌ها تلف می‌شوند، بیمه خسارت نمی‌دهد

دام‌های پرتولید خراسان جنوبی با تأیید سازمان جهاد کشاورزی بیمه شده اند تا اگر روزی تلف شدند، دامدار غصه دار نشود و خسارت بگیرد.

دامدار زیرکوهی که هر روز شاهد تلف شدن دام هایش است با ناامیدی به آینده مبهم دامپروری می‌گوید: روزانه ۳ رأس از گوسفندانم به علت گرسنگی تلف می‌شوند.


بیشتر بخوانید


اکبری از دامداران بیرجندی نیز با اشاره به بدقولی مسئولان جهاد کشاورزی می‌گوید: کارشناس بیمه برای هر دام تلف شده ۲ میلیون تومان غرامت تعیین کرده که متأسفانه مسئولان اعلام کرده اند بیمه پرداخت نشود.

بخشی مسئول صندوق بیمه محصولات کشاورزی خراسان جنوبی توپ را در میدان بانک کشاورزی می‌اندازد و   چنین پاسخ می‌دهد: دامداران زیان دیده برای دریافت غرامت به معاونت بیمه‌ای بانک کشاورزی مراجعه کنند و حق و حقوق خود را دریافت کنند.

پیگیر افزایش سهمیه نهاده‌های دامی یارانه‌ای هستیم 

با وجود این که سهیمه نهاده‌های دامی مورد نیاز دامداران خراسان جنوبی در فروردین امسال ۵ هزار بیشتر از اسفند پارسال بوده و به ۱۴ هزار تن رسیده است، اما مسئولان جهاد کشاورزی می‌گویند اگر نهاده‌های دامی به ۲۰ هزار تن هم افزایش یابد، باز هم جوابگوی نیاز دام‌ها نیست.

دندان تیزی دلالان برای دام‌های بی علوفه / دام ۵۰ کیلویی را به ۱۵ کیلو می‌خرند!

قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی   می‌گوید: برای تأمین نهاده‌های دامی به شرکت‌های تعاونی و تشکل‌های کشاورزی این اختیار را داده ایم که از استان‌های دیگر یونجه، ذرت و کاه را خریداری و در اختیار دامداران قرار دهند.

او افزود: از وزارت جهاد کشاورزی هم خواسته ایم ۳۰ هزار تن جو مدت دار را در اختیار دامداران قرار دهد تا بخشی از دغدغه آن‌ها برطرف شود.

دامدار حمایت واقعی می‌خواهد، نه وعده‌های بی عمل!

کاهش شدید بارندگی‌ها و خشک شدن مراتع در سال زراعی جاری، بیشترین خسارت را به بخش کشاورزی و دامداری خراسان جنوبی وارد کرده است؛ به نظر می‌رسد دولت باید برای حمایت از تولید کنندگان و دامداران، علوفه ارزان قیمت را به میزان کافی در اختیار آن‌ها قرار دهد تا آن‌ها مجبور نباشند از روی ناچاری دام هایشان را ذبح و به قیمت ناچیزی بفروشند.

خرید دام مازاد دامداران، استمهال تسهیلات و تأمین نقدینگی مورد نیاز دامداران برای خرید علوفه از راهکار‌های عملی تشکل‌های کشاورزی و تعاونی‌های دامداری است که در شرایط سخت خشکسالی و فقر مراتع می‌تواند صنعت دامداری را از ورشکستگی و نابودی نجات دهد و دغدغه‌های را کمی کاهش دهد.

گزارش از حسین هرمزی

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۲۹ فروردين ۱۴۰۰
شنیدم برخی ها یارانه علوفه ای که باید به دامدار بدن رو به قیمت آزاد می فروشن، بازار رو به حال خودش رها کردن یکی نیست با این افراد برخورد کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۹ فروردين ۱۴۰۰
شکم دام ها رو به سختی داریم سیر می کنیم، روز به روز دارن لاغر تر میشن و ضرر پشت ضرر...یکی هم نیست به دادمون برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۹ فروردين ۱۴۰۰
نظارت کجا بود به من دامداری که 100 گوسفند دارم 200 کیلو علوفه میدن اونوقت به کسی که 20 رأس گوسفند هم نداره 200 کیلو میرسه، معلومه که فامیل بازی تو کاره