خشکسالی امید عشایر را خشکاند / ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت تنها در ۶ ماه!

خشکسالی و کاهش شدید بارندگی‌ها در سال زراعی جاری، بلای جان مراتع، دام‌ها و کاهش تولیدات شده و ۳۰۰ میلیارد تومان به دامداران خراسان جنوبی خسارت زده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، سال زراعی جاری کم بارش‌ترین سال برای عشایر خراسان جنوبی است؛ عشایر سخت کوشی که سال‌های قبل در فصل بهار حسابی سرگرم کار و تولید بودند، امسال باید نظاره گر دشت‌های بی آب و علف و خشک شدن چاه‌های مالداری باشند.

در مراتع خراسان جنوبی که خبری از سر سبزی نیست هیچ، ۱۴۰ حلقه چاه مالداری هم این روز‌ها حال خوشی ندارند و دام‌ها گرسنه و تشنه اند.

دامداران مناطق عشایری زیرکوه می‌گویند: با ادامه بحران خشکسالی، دامداری برایمان به صرفه نیست و توان خرید علوفه گران را نداریم.

یکی از دامداران بزرگ زیرکوه که هزار رأس دام دارد، می‌گوید: امسال، سال سختی برای ماست؛ مراتع سرسبز نیستند و چاه‌ها خشک شده اند.

این دامدار مرزنشین به مشقت‌های دامداری در شرایط خشکسالی اشاره و افزود: ما دامداران چه گناهی کرده ایم که جو را باید کیلویی ۷ هزار تومان بخریم، تازه اگر پولی در بساط باشد که آنهم نیست؛ سراغ وام را نیز که می‌گیریم می‌گویند سه ماه دیگر بیایید.

دامداران مناطق عشایری درمیان هم حالشان ناخوش از قهر طبیعت است؛ آن‌ها روز‌های خوشی را به یاد می‌آورند که باران‌های بهاری زمین را سیراب و سرسبزی را نصیبشان می‌کرد.


بیشتر بخوانید


حالا دیگر از آن روز‌های پرباران خبری نیست و خشکسالی مرگ و میر دام‌ها را زیاد و تولیدات گوشت، شیر و پشم را کم کرده است.

۸۰ درصد مراتع در اختیار عشایر، خشک شدند

۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از مراتع خراسان جنوبی در اختیار عشایر است که کاهش شدید بارندگی‌ها در سال زارعی جاری ۸۰ درصد این مراتع را از بین برده است؛ این یعنی دامداران و عشایر امسال نگران تأمین علوفه دامهایشان هستند.

عصمتی پور مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی می‌گوید: بر اساس برآورد‌ها تا اوایل فروردین امسال، بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به عشایر استان خسارت وارد شده است.

او افزود: برای جبران خسارات ناشی از خشکسالی و در اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز ۲۶ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به عشایر پرداخت و ۲۷ هزار و ۲۲۷ تن علوفه و نهاده دامی میان آن‌ها توزیع شده است.

عصمتی پور از تلاش‌ها برای افزایش سهیمه علوفه یارانه‌ای خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: خشکسالی و کاهش بارندگی ها، تولید علوفه در مراتع را به شدت کاهش داده که برای جلوگیری از خسارت بیشتر به دامداران، افزایش سهیمه علوفه یارانه‌ای در دستور کار قرار گرفته است.

خراسان جنوبی با دارا بودن ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایری، چهارمین استان عشایری کشور است که ۸۰ درصد این جمعیت در مناطق مرزی در شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مستقر هستند.

عشایر سخت کوشی که یک میلیون و ۶۶ هزار راس دام سبک و سنگین در اختیار دارند و ۴۵ درصد نیاز گوشت استان را تأمین می‌کنند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
دامدار بدبخت و بیچاره رو به حال خودش رها کردن و اونوقت شعار حمایت میدن، روزی 5 کیلو علوفه یارانه ای به دامدار میدن و میگن ما که مشکلی در کمبود علوفه نداریم...آقای مسئولی که این حرفو میزنی شده یه بار سری به روستا ها و مناطق عشایری بزنی و از نزدیک درد دامدار رو لمس کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
باز بوی گرونی گوشت میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
ای داد از خشکسالی... ای داد از محرومیت...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
کرونا از یه طرف خشکسالی از طرفه دیگه
آخرین اخبار