تشکیل ۵۴۰ انجمن میراث ‌فرهنگی در خراسان رضوی

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان رضوی گفت: ۵۴۰‬ انجمن میراث‌ فرهنگی در سال گذشته به منظور حمایت و حفاظت از آثار و ابنیه تاریخی و فرهنگی در استان تشکیل شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ابوالفضل مکرمی‌فر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان این‌که توسعه انجمن‌های میراث فرهنگی از مهم‌ترین اهداف این اداره کل است، گفت: مردم باید در زمینه حفظ میراث فرهنگی وارد میدان شوند و این موضوع با تلاش انجمن‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

او افزود: گستردگی و تعدد آثار و میراث فرهنگی به حدی است که حفاظت و حراست از آثار تاریخی و فرهنگی به تنهایی از عهده یک اداره و نهاد بر نمی‌آید و برای حراست از این میراث‌های ارزشمند ضروری است که همه مردم همکاری داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با توجه به اصلی‌ترین و در عین حال سخت‌ترین وظیفه میراث فرهنگی، حفاظت از آثار تاریخی است، ادامه داد: امکانات و نیروی انسانی موجود متناسب با تعداد آثار تاریخی، طبیعی و باستانی این استان نیست.

مکرمی‌فر، وظایف انجمن‌های میراث فرهنگی را تغییر نگاه مردم و مسئولان نسبت به میراث فرهنگی دانست و بیان کرد: در این میان موضوع حفاظت بسیار مهم است و با شناخت مردم و آموزش صحیح و فرهنگ‌سازی جوامع محلی است که می‌توان از میراث فرهنگی محافظت کرد.

او تصریح کرد: باید داشته‌های تاریخی و فرهنگی را قدر دانسته و از این ثروت ملی برای جذب گردشگر و رونق اقتصادی شهرستان‌ها و به ویژه روستا‌ها استفاده کرد، ایجاد انجمن‌های میراث فرهنگی آغاز این حرکت اقتصادی و اجتماعی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به این‌که اکنون مردم آگاه‌تر شده و نسبت به داشته‌های فرهنگی حساسیت بیشتری دارند، تاکید کرد: اعضای انجمن‌های میراث فرهنگی باعث احیای هویت روستا، بخش و شهر‌ها خواهند شد.

مکرمی‌فر درباره اعضای انجمن‌های میراث فرهنگی اظهار کرد: تاکنون هزار و ۳۵۵ کارت عضویت برای اعضای انجمن میراث فرهنگی صادر شده است.

او افزود: با وجود محدویت‌های کرونایی پارسال ۲ هزار و ۵۵۰ مورد بازدید و سرکشی از آثار تاریخی خراسان رضوی توسط انجمن‌های میراث فرهنگی انجام شده است.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.