کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند قیمت گذاری خودرو در جهان با ایران تفاوت های زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به اینکه امروز شورای رقابت بعد از اظهارات جنجالی رضا شیوا رئیس شورای رقابت اولین جلسه تعیین قیمت خودروهای داخلی را برگزار می کند بد نیست که نگاهی به فرمول های قیمت گذاری در سایر کشورها بیاندازیم.

چند سالی است که در کشور بحث قیمت گذاری دستوری خودرو به موضوعی داغ تبدیل شده، قیمت گذاری که بر اساس قوانین خودرو اقدام به تعیین قیمت کالایی می کند. در بحث قیمت خودرو ، شورای رقابت مسئول تعیین قیمت خودرو درب کارخانه است که به گفته بسیاری از کارشناسان این روش ضرر و زیان زیادی به صنعت خودرو وارد می کند.

به روایت آمار‌های منتشر شده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، طی نیم دهه گذشته شاخص قیمت، پایین‌ترین میزان رضایتمندی را در میان مشتریان داشته است. این نارضایتی هر چند ریشه در عملکرد خودروسازان داخلی دارد اما به گفته بسیاری کارشناسان مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در این زمینه شامل مقایسه قیمت‌های جهانی خودرو با محصولات داخلی است.

 به‌طوری‌که مشتری ایرانی با مقایسه قیمت خودرو‌های داخلی که عمدتا قدیمی و از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار نیستند، با قیمت محصولات به روز دنیا، نمی‌تواند از این موضوع به سادگی بگذرد. در حال حاضر خودرو‌هایی از برند‌های معروف دنیا با تکنولوژی بالا و مصرف سوختی متعادل به بازار عرضه می‌شود که قیمتی هم‌راستای تولیدات خودروسازان داخلی دارد، بنابراین این سوال برای مشتری ایرانی مطرح است که چرا خودرو‌های داخلی با وجود قدیمی بودن قیمتی هم ردیف خودرو‌های جدید دنیا دارد؟

گزارش - اگر به دنبال کاهش قیمت خودرو، این راه را بروید؟/ قیمت گذاری خودرو در جهان چگونه است؟

قیمت خودرو در جهان چگونه تعیین می شود؟

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: در هیچ کشوری، نه تنها در بحث خودرو بلکه هیچ کالایی، بحث قیمت گذاری نداریم، اصولا قیمت پدیده‌ای است که فروشنده کالا، قیمت را متناسب با میزان عرضه‌ای که دارد و جایگاهی که برای محصول خود دیده است و شرایط اقتصادی و بودجه تنظیم می‌کند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در اصل در هیچ کجای دنیا به بهای تمام شده کالا کاری ندارند، کما اینکه قیمت مواد و تمام شده محصول نسبت به قیمت صادراتی و بازار داخلی که می‌فروشند، تا ۵۰ درصد فرق می‌کند لذا بحث قیمت گذاری مطرح نیست و شرکت‌ها خود بر مبنای کلینیک‌های تخصصی که برگزار می‌کنند و بر مبنای مطالعه بازار و رشد اقتصادی و تورم کشور و فاکتور کلان سیاست اقتصادی، قیمت گذاری می‌کنند و می‌فروشند.

زاوه تشریح کرد: در اصل می توان گفت هیچ نهاد نظارتی و دولتی به بحث قیمت گذاری خودرو ورود نمی‌کند و اگر هم جایی نگران ایجاد انحصار باشند سعی می‌کنند انحصار را با تغییر قوانین بشکنند. انحصار پدیده‌ای منعکس از قانون گذاری غلط است وگرنه اگر قانون گذاری درست باشد و رانت ایجاد نکند و قوانین مشکل نداشته باشد، انحصار ایجاد نمی‌شود و حتی با انحصار معقول برخورد می‌کنند و ‌نمی گذارند انحصار ایجاد شود.

گزارش - اگر به دنبال کاهش قیمت خودرو، این راه را بروید؟/ قیمت گذاری خودرو در جهان چگونه است؟

سوال دیگر اینکه معیار جهانی قیمت‌گذاری خودرو چگونه است که در ایران هر سال خودرو‌های قدیمی بدون ارتقای کیفی یا ارتقای پلتفرم با روند صعودی در قیمت مواجهند؟

زاوه با بیان اینکه در دنیا خودروسازان سعی می‌کنند ضمن ارتقای تکنولوژی یک خودرو برای ایجاد رقابت از قیمت آن بکاهند، گفت: در ایران اما متاسفانه اینگونه نیست و محصولات همچنان قدیمی اما قیمت ها روند افزایشی دارد.

چگونه قیمت خودرو کاهش پیدا می کند؟

ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موضوع قیمت گذاری در دنیا و ایران ، گفت: موضوع قیمت گذاری در همه دنیا به این شکل است که عرضه و تقاضای یک کالا در بازار رقابتی قیمت را تعیین می‌کند، یعنی اگر کالای 1 را با یک قیمت مشخص بفروشید کالای ۲، اگر که برتری یا مزیت رقابتی نسبت به کالای یک نداشته باشد، نمی‌تواند گران‌تر از کالای یک بفروش برسد.

او ادامه داد: چرا که مردم دیگر آن کالا را نمی خرند و در اصل قیمت این کالا متناسب با میزان تقاضا توسط عرضه کنندگان سنجیده می‌شود و متناسب با میران تقاضا محصول تولید می‌شود، می توان گفت نقطه‌ای که میان عرضه و تقاضا به حالت تعادلی می‌رسند، قیمت را تعیین می کند.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد:  اگر عرضه نسبت به تقاضا پایین باشد، قیمت افزایش پیدا می‌کند، اگر تقاضا نسبت به عرضه بیشتر باشد، قیمت افزایش پیدا می‌کند و برعکس اگر عرضه نسبت به تقاضا بیشتر باشد، قیمت کاهش پیدا می‌کند.

خلخالی بیان کرد: یعنی اگر نموداری بکشیم‌ که در آن تقاضا به صورت یک خط مستقیم باشد که در حال افزایش و عرضه خطی باشد که در حال کاهش باشد، نقطه‌ای که این ۲ همدیگر را قطع می‌کنند نقطه تعادلی می‌شود، نقطه‌ای که عرضه و تقاضا برابر می‌شود و قیمت در آن مشخص می‌شود.

گزارش - اگر به دنبال کاهش قیمت خودرو، این راه را بروید؟/ قیمت گذاری خودرو در جهان چگونه است؟

این کارشناس صنعت خودرو گفت:  اگر در بازاری تقاضا بیشتر از عرضه باشد، تولید کنندگان دیگر بازار را پر می‌کنند، فرض کنید در خودرو‌ کلاس B، عرضه شرکت رنو، پژو، هیوندای و ... را داریم، اگر عرضه پایین باشد و این خودروها تقاضا داشته باشند، شرکت‌ها آن را به نقطه تعادلی می‌رسانند.

این کارشناس صنعت خودرو معتقد است کسی در دیگر خودروسازان دنیا نمی‌تواند کالایی را گران‌تر بفروشند و مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند.

در کشور با توجه به اینکه بازار خودرو انحصاری است و شرایطی مثل تعرفه گذاری و تحریم‌ها را داریم که نتوانیم خودرویی را وارد کنیم، بازار در اختیار خودروسازان داخلی قرار می‌گیرد و با این استدلال شورای رقابت وارد شده و این توضیح داده می‌شود چون بازار انحصاری است، دولت باید قیمت گذاری آن را انجام دهد و دولت باید به فکر منافع عموم مردم باشد.

این کارشناص صنعت خودرو بیان کرد: حال برای اینکه منافع مردم ضایع نشود، باید قیمت گذاری دستوری انجام دهیم، در حالی که همین قیمت گذاری دستوری باعث می‌شود منافع مردم ضایع شود، چرا که وقتی قیمت گذاری دستوری شد، افراد توانستند با رابطه خودرو با قیمت و عرضه پایین را خریداری کنند.

او ادامه داد: تقاضا در بازار زیاد بود و زمانی که قیمت گذاری دستوری اجرایی شد قیمت آن در بازار ببشتر شد و در نتیجه باعث شد حق مصرف کننده ضایع و دلال بازی واسطه‌ای رونق گرفت.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اکنون رویکرد دیگر برای سر و سامان دادن به بازار خودرو طرح قرعه کشی است که به نوعی حق مصرف کننده را ضایع می‌کند، به این شکل که تقاضای کاذب به وجود آمده یعنی مصرف کننده واقعی به خودرو نمی‌رسد بلکه توده‌ای از افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند، در این قرعه کشی‌ها شرکت و بخت خود را آزمایش می‌کنند.

گزارش - اگر به دنبال کاهش قیمت خودرو، این راه را بروید؟/ قیمت گذاری خودرو در جهان چگونه است؟


بیشتر بخوانید


این کارشناس صنعت خودرو گفت: این باعث می‌شود تقاضای واقعی نداشته باشیم و در مقابل  تقاضا تحریک شده و شاهد این هستیم که تقاضای بالایی در مقابل عرضه پایین داشته باشیم.

خلخالی گفت: اگر راهی که تمام دنیا می‌روند را برویم، بسیار بهتر است که به تولید کننده اجازه دهیم کالای خود را در بازار با قیمتی که خود تشخیص می‌دهد، به فروش برساند و باعث می‌شود که سرمایه گذاران تحریک برای سرمایه گذاری در صنعت خودرو می‌شوند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: در شرایطی که دانش فنی وجود دارد، می‌توانیم شاهد خودروسازی‌های نوظهوری باشیم که بر اساس دانش فنی خود خودرو تولید می کنند و این صنعت برایشان جذابیت دارد و با افزایش خودروسازان عرضه افزایش و قیمت هم کنترل می‌شود.

حال با توجه به تمام مطالبی که گفته شد، انتظار داریم که مسئولان در صنعت خودرو از تجربه دیگر خودروسازان استفاده کنند تا هم شاهد افزایش تولید و در مقابل رسیدن به نقطعه تعادلی باشیم که اینگونه می توانیم هم کیفیت خودروهای داخلی را افزایش دهیم و تنوع محصولاتمان افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
بله تفاوت زیادی داریم چون کشورهای دیگه شخصی به اسم رضاشیوا در شورای رفاقت ندارند وصرفا فقط برای دو خودرو ساز شورای رقابتی ایجاد نمیکنن که با رشوه خواری از اونا خون ملت رو تو شیشه بکنن و هر روز با اعداد و ارقام خودساخته قیمت خودرو هارو افزایش بدن.اینحا ایرانه و فقط تو ایران رشوه و اختلاس کاربرد داره نه جای دیگه.همه هم دیدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
مثل ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
عوض اینکه خودروسازها باهم برا ی فروش خوروهاشون باارزون کردن رقابت کنن باگرون کردن باهم رقابت میکنن ما ملت ایران چقدر بد بخت شدیم وگیر چه دولتی افتادیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
خودروی جهانی رو با فروغون ها و تدبیر مسئولین ما یکی نکنین لطفا..اونجا حساب کتاب داره همه چیزش رو برنامه ست مثل اینجا رو هوا و عشقی تصمیم نمیگیرن
Iran (Islamic Republic of)
___
۱۶:۲۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
شورای رفاقت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
اما تجربیات مسؤلان گرانقدر نشان میدهد که با افت کیفیت و افزایش قیمت دستوری هجوم برای خرید بیشتر میشود این یک واقعیت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعیت تلخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
خوار شورا و دو شرکت و مسئولان دو شرکت سگان بگا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
آهن پاره های گران !!... آهن پاره های گرانی که مصالح بکار رفته در آن حرام شده اند و به زور به خورد مردمی که قطعا نیاز به خودرو دارند داده میشود !!! وای ... که این تراژدی چقدر تلخ است و از آن بدتر اینکه هیچکس نمی‌تواند در مورد آن صحبت کند و این انتقاد ناپذیری صنایع خودرو سازی ما خود مانع رشد ان است ... و این دردی بسیار تلخ تر است ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر یادتان باشد زمانی که پژوها آتش می‌گرفتند هرکس اعتراض میکرد برچست مخالفت با نظام میخورد.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۴۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
مملکت ما بیصحابه تا زمانی ک تو ای بیصحابی باشه وضح همینه بهتر ک ن بدتر هم میشه دین و وعده و اینا هم کشکن فقط مردمو گول میدن
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۶:۴۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
حالا نه اینکه همه اجناس تو ایران رو قانون و حساب کتاب گرون میشه !! حالا فقط مونده خودرو که تو جهان چگونه قیمت گذاری میشه !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام قیمت گذاری و خدمات خودرو در دنیا رانمی دانم اما در کشور کویت که خودم شاهد بوده ام اول قیمتها روز به روز و حتی سال به سال هیچ تغییری نمی کند یعنی یک تویوتا یا مزدا و...از همان ۱۰ الا ۱۵ سال قبل تا حالا هیچ فرقی از لحاظ قیمت ندارد لهراسب مدل جدید وبا کیفیت تری عرضه میشود وبعد از استفاده حتی یکی دوروز قیمت آن افت میکند .خدمات ان ها عالیست ۱۰۰۰لینر بنزین مجانی تعویض روغن تایک سال مجانی ۵سال خدمات شرکتی از لحاظ قطعه ودست مزد مجانی و....خودرو هم ژاپن اصل یا فرانسه اصل آمریکایی اصل بدون یک پیچ ویا مهره غیر اصل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
در تایید سخن شما پدرم سال ۱۳۶۴ به سفر حج رفت پیراهن مردانه هرعدد ده ریال سعودی خرید در سال ۱۳۹۲ یعنی ۳۲ سال بعد پدرزنم رفت بازهم پیراهم مردانه هرعدد ده ریال خرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
غیر از ایران شورای رقافت دیر کردی بیا قیمتها را افزایش بده در غیر اینصورت خبری از کیف گردانی دو شرکت استعمارگر فرغون ساز نیست اگر مسئولین به فکر ملت وجان مردم بودند اجازه تولید به این دو شرکت آدم کش را نمی دادند که با ساختن خودروهای بی کیفیت و غیر استاندارد با جان و مال مردم بازی کنند شیوا بیا قیمتها را بالا ببربا هر ترفندی که شده چرا تورم بخشی جواب نداد فکر چاره باش باید دنبال یک فکر بکر باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
غیر از ایران در کجای جهان سراغ دارید ثبت نام دو ساله برای ماشین دار شدن بکنند و پول پیش ازت بگیرند و قیمتش به روز حساب کنند ترا خدا اگر در کشوری چنین چیزی سراغ دارید ملت با خبر کنید تا خوشحال شوند که فقط در ایران این دو شرکت خودر و ساز به مردم ظلم ستم خیانت نمی کنند
Finland
ناشناس
۱۶:۰۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
یه پژو که واسه 23 سال پیشه با قیمت 150 میلیون و یه کارگر با حقوق 4 میلیون اگر هیچی نخوره و همش رو پس انداز کنه بیشتر از 3 سال باید کار کنه تا بتونه بخره، تازه اگر تو این مدت گرون نشه. این رو همه میفهمن ولی نمیدونم مسولین ما چرا نمیفهمن آخه مملکته واسه ما درست کردین بخدا احساس میکنم تو زندونم نه میتونیم بریم نه میتونیم بمونیم و مثل آدم زندگی کنیم. بعد از دین و ایمان هم حرف میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر می‌فهمیدند به عنوان مسؤل انتخاب نمی‌شدند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
یه تناقض عمیق و بزرگ تو حرفهاتون هست ، اصلا خودتون فهمیدین چی گفتین؟
از یه طرف میگین قیمت گذاری دستوری باعث افزایش قیمت شده و باید دستوری برداشته بشه ، از اون طرف میگین خود خودروساز باید قیمت رو تعیین کنه و بالا ببره
الان فرقش چی هست؟ جفتش قیمت بالا میره ، حداقل اگه دستوری باشه کمتر بالا میره ولی وقتی بدین دست خودروساز ، اون دیگه انصاف هم سرش نمیشه ، یباره قیمت رو به بهانه حاشیه بازار دوبرابر میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
خودروسازان خودشون قیمت تعیین کنن بشرطی که واردات خودرو بدون تعرفه آزاد باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
«دولت باید قیمت گذاری آن را انجام دهد و دولت باید به فکر منافع عموم مردم باشد.»
اصلا نگران نباشید. همین فردا دولت تدبیر و امید همه چیز را درست میکنه.
۱۲۳۴
آخرین اخبار