باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

وضعیت اصلاح‌طلبان برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰/ از ظریفی که شاید بیاید شاید نیاید تا فصل استقلال عارف

بررسی ۱۴ گزینه جبهه اصلاحات برای ریاست جمهوری نشان از به حد نصاب نرسیدن آرای اکثر آن‌ها در بین اصلاح طلبان دارد.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، روز دوازدهم اردیبهشت بود که آذر منصوری سخنگوی جبههٔ اصلاحات ایران گفت: فهرست افرادی که توسط حداقل ۱۰ عضو مجمع عمومی جبههٔ اصلاحات ایران برای ارزیابی نامزدی ریاست‌جمهوری‌شان در جبهه اصلاحات ایران به دبیرخانهٔ مجمع پیشنهاد شده‌اند از این قرار است (به ترتیب تعداد پیشنهاددهنده):

۱- محمدجواد ظریف (۳۷ پیشنهاد)
۲- اسحاق جهانگیری (۳۵ پیشنهاد)
۳- مصطفی تاج‌زاده (۳۲ پیشنهاد)
۴- مسعود پزشکیان (۲۵ پیشنهاد)
۵- محمدرضا عارف (۲۱ پیشنهاد)
۶- محسن هاشمی (۲۰ پیشنهاد)
۷- محمد شریعتمداری (۱۹ پیشنهاد)
۸- مصطفی کواکبیان (۱۵ پیشنهاد)
۹- محمد صدر (۱۳ پیشنهاد)
۱۰- محمود صادقی (۱۲ پیشنهاد)
۱۱- شهیندخت مولاوردی (۱۱ پیشنهاد)
۱۲- زهرا شجاعی (۱۱ پیشنهاد)
۱۳- عباس آخوندی (۱۱ پیشنهاد)
۱۴- صادق خرازی (۱۰ پیشنهاد)

اعلام فهرست ۱۴ نفره جبهه اصلاحات با حاشیه‌هایی همراه شد. نفر اول این فهرست محمدجواد ظریف است که انتشار فایل صوتی محرمانه از وی سر و صدای زیادی به پا کرد، تا جایی که حسام الدین آشنا رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری که فایل صوتی ظریف در زیرمجموعه وی ضبط شده بود از سمت خود استعفا کرد و برخی نمایندگان مجلس هم به دنبال استیضاح ظریف در آخرین ماه‌های دولت تدبیر و امید افتاده‌اند.

البته ظریف هیچ گاه اعلام نکرده که قصد ورود به انتخابات را دارد، اما قرار گرفتن نامش به عنوان نفر اول در فهرست ۱۴ نفره جبهه اصلاحات می‌تواند نشان از تمایلش برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم باشد. ناگفته نماند فهرست ۱۴ نفره اصلاحاتی‌ها به معنای حضور حتمی آن‌ها در انتخابات نیست.

علی محمد نمازی عضو حزب کارگزاران سازندگی درباره نحوه ساز و کار اعلام فهرست ۱۴ نفره جبهه اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اصلاح طلبان باید در جبهه اصلاحات دو سوم آرا را به دست آورند و ممکن است یک نفر باقی بماند.

علی محمد نمازی

وی درباره احتمال ثبت نام وزیر خارجه در انتخابات گفت: من مطمئنم که محمدجواد ظریف برای انتخابات ثبت نام نخواهد کرد.

مطمئن بودن نمازی از ثبت نام نکردن ظریف در انتخابات این سوال را ایجاد می‌کند که آیا ظریف حضور نیافتن خود در انتخابات ریاست جمهوری را به اصلاح طلبان اعلام کرده است؟ که نمازی در پاسخ به این سوال بیان کرد: نه، اما ظریف به رهبر انقلاب نامه‌ای نوشت مبنی بر اینکه قصد کاندیداتوری ندارد و فقط قصد پیگیری مذاکرات برجام را دارد.

نفر اول بودن ظریف در فهرست ۱۴ نفره و بالاتر قرار گرفتن وی از اسحاق جهانگیری که در انتخابات ۹۶ کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بود با این پرسش از نمازی همراه بود که اگر ظریف قصد نامزدی در انتخابات را ندارد پس چرا در فهرست جبهه اصلاحات نفر اول است؟ که نمازی در پاسخ گفت که اصلاح طلبان دیگر قبولش ندارند.

این پاسخ نمازی که فقط باعث افزایش ابهام نسبت به عملکرد اصلاح طلبان در ارائه فهرست ۱۴ نفره است باعث شد تا از وی بپرسیم آیا سخنان رهبر انقلاب در نکوهش اظهارات ظریف باعث شده تا اصلاح طلبان دیگر وزیر خارجه را قبول نداشته باشند؟ که نمازی در پاسخ گفت: نه. ظریف از ابتدا در جبهه اصلاحات مطرح و کاندیدای مد نظر اصلاحات بود و هیچ وقت کنار نرفت و الان هم جزو نامزد‌های احتمالی است و اگر ثبت نام کند و تائید شود نشان می‌دهد موقعیت بسیار خوبی در جبهه اصلاحات دارد، اما اگر ثبت نام نکرد و یا رد صلاحیت شد که کنار می‌رود و از لیست خارج می‌شود.

محمدجواد ظریف

فهرست افرادی که توسط حداقل ۱۰ عضو مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران برای ارزیابی نامزدی ریاست جمهوری در جبهه اصلاحات به دبیرخانه مجمع پیشنهاد شده در روز‌های آتی برگزار می‌شود و طبق گفته نمازی ممکن است بعضی از این ۱۴ نفر ثبت نام نکنند. نمازی درباره ارزیابی کاندیدا‌ها در مرحله دوم تصریح کرد: این ۱۴ نفر کاندیدای احتمالی هستند و در مرحله بعد تعدادی از کاندیدا حذف و تعدادی دیگر تائید می‌شوند و باید برنامه‌های خود را ارائه دهند.

عضو حزب کارگزاران درباره حضور بانوان در فهرست ۱۴ نفره جبهه اصلاحات بیان کرد: خانم‌ها قطعا از فیلتر شورای نگهبان عبور نخواهند کرد، چون شورای نگهبان نظر تفسیری خود را اعلام کرده است. نکته جالب فهرست ۱۴ نفره جبهه اصلاحات حضور محسن هاشمی رئیس شورای شهر است. نمازی از آمادگی هاشمی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری خبر می‌دهد.

هاشمی پسر که پس از درگذشت پدر با حضور در انتخابات شورای شهر به ریاست آن رسید و روز به روز در عرصه سیاست نقشش پررنگ‌تر شده با حاشیه سازی‌های خواهرش (فائزه) مبنی بر اینکه در انتخابات رای نمی‌دهد و یا طرفدار ترامپ برای فشار بیشتر بر ایران بوده، مواجه شده است. البته فرزند ارشد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی با حاشیه‌های برادرش مهدی هم که در حال گذراندن دوره محکومیتش در زندان است مواجه بوده، اما نه به اندازه حواشی که خواهرش برایش ایجاد کرده است.

بنا بر گفته نمازی وضعیت اسحاق جهانگیری، محمد صدر و محمود صادقی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری هم نامعلوم است.

محسن هاشمی

وضعیت نامعلوم جهانگیری، صدر و صادقی را باید در کنار ظریف که به گفته نمازی اصلاح طلبان دیگر از وی حمایت نمی‌کنند، گذاشت. همچنین رد صلاحیت احتمالی شهیندخت مولاوردی و زهرا شجاعی به دلیل قرائت‌های مختلف از واژه رجل سیاسی و نبود اتفاق نظر بر تفسیر یکسان از آن، وضع اصلاح طلبان برای معرفی کاندیدای نهایی را سخت‌تر کرده است. البته در فهرست ۱۴ نفره افرادی مثل مصطفی تاجزاده، مسعود پزشکیان، عباس آخوندی، صادق خرازی، محمد شریعتمداری، محمدرضا عارف و مصطفی کواکبیان نیز حضور دارند که به دست آوردن دو سوم آرای جبهه اصلاحات و تائید شدن نامزد‌های نهایی در شورای نگهبان بر سختی کار آن‌ها برای رسیدن به پاستور افزوده است.

رد صلاحیت احتمالی برخی نامزد‌های اصلاح طلب باعث شده تا زمزمه‌هایی از معرفی نامزد دقیقه نودی از طرف برخی اصلاح طلبان به گوش برسد. حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی از اصلاح طلبانی است که حرف از نامزد دقیقه نودی زده است، اما نام آن را اعلام نکرده است.

نمازی درباره حضور نامزد دقیقه نودی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: جبهه اصلاح طلبان تا کنون اعلام کرده است که کاندیدای نیابتی نخواهیم داشت و اگر بر آن موضع مصمم باشد و نتواند از آن ۱۴ نفر کسی را انتخاب کند بعید است به سراغ کاندیدای نیابتی برود.

نمازی افزود: من با کاندیدای نیابتی مخالفم و حتی معتقدم اصلاح طلبان در این دوره کاندیدا معرفی نکنند بهتر است و بگذارند اداره کشور یکپارچه شود و تقصیر‌ها گردن این و آن نیفتد.

اظهارات نمازی نشان از شکنندگی اوضاع اصلاح طلبان در انتخابات دارد. شخصی مثل ظریف حمایت گروهی از اصلاح طلبان را از دست داده و وضعیت ثبت نام جهانگیری هم نامشخص است و در کنار آن معلوم نیست اصلاح طلبان بر سر حمایت از محمدرضا عارف به توافق برسند. بنابراین یا باید منتظر کاندیدای دقیقه نودی اصلاح طلبان باشیم و یا منتظر بمانیم که کدام یک از این ۱۴ نفر می‌تواند در صحنه انتخابات حاضر شود.

انتهای پیام/

محمد امیرحسینی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط احمدی نژاد فقط احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
دوستان از اصلاح طلبان برحذر باشید اینان پشتوانه ثروت،قدرت و رسانه های بیگانه را با خود دارند از ایشان به خدا پناه ببرید و گوش به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بسپارید
روش ایشان اینگونه است در ابتدا با انواع دروغ و تهمت و برچسبهای گمراه کننده کاندیدای رقیب را تخریب میکنند سپس مردم را میترسانند از جنگ ، قحطی، تورم ونزوئلایی، دیوارکشی در پیاده روها... و در آخر در قامت یک منجی پیشنهاد میدهند اگر میخواهید این بلاها سرتان نیاید به کاندیدای ما رای دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگه ظریف رییس جمهور شد پس کی بش وزیر امور خارجه اخه فقظ ظریف به زبان انگلیسی مصلت هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
رای ما ظریف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
جای خجالت داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما شیفتگان قدرتیم، نه تشنگان خدمت ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
۸ سال سختی دادن به مردم کم نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط دکتر محمد و بس
بقیه نابودن
والله من دوره دوم روحانی بهش رای ندادم چون آینده رو میدیدم ای کاش رئیسی بود.
الانم فقط دکتر محمد راه نجات هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
لطفا مشدی قربانعلی را هم کاندید کنید چون فکر اقتصادی خوبی داره دلار 4200 میگیره وتبدیل میکنه به کارخانه ماشین سازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
عباس آخوندی باید محاکمه بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
مردم چقدر ساده هستن که به به امثال اینا امید بستن. ۸ سال که اقتصاد رو فلج کردن و نابود انتظار ندارین که دوباره باشن و الی آخر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
قدرت مزه کرده به دهنشون هرجوری شده میخوان دوباره باشن.مردمو چی فرض کردین تا کی باید تحمل کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
یه جوری برا خودشون قشنگ میبرن میدوزن که این بیاد اون نیاد انگار مردم هیچ کارن
Iran (Islamic Republic of)
بلال
۱۸:۰۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
مطمعن باشین اگه این ۸ سال اصولگراها بودن وضعیت خیلی بدتر میشد
Germany
ناشناس
۰۴:۵۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
فرافکنی که کنتر نمی اندازه
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۷:۵۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
یعنی بجز اصلاح طلب غربگرا و اصولگرای تابع شرق کسی و جناح دیگری نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
Bahktiyar
۱۷:۵۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
تیم ایرانی در مذاکرات هوشمندانه و آینده نگری و عقب گرد گام به گام در برابر تعهد عملی گام به گام را کنار زد ،تیم ایران هوشمندانه و زکاوتمندانه کار نکرد،تیم ایرانی هر چند تلاش کرد اما فریب خورد.
پس ظریف هم گزینه خوبی نمی‌تواند باشد .
تیمی که چندین سال کشور را معطل اشتباه خود کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر کسی مثل ظریف صلاحیت بشه برای رای ،خیلی عجیبه....
با کارت زرد
اصلا بیشتر اینا چکار برای مردم کردند که میخوان رای بیارن
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۴۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
دیگه دوران رای‌هایی که از روی احساس و تعصب به صندق میریختیم گذشته است این دوره دوره هوشمندی و باهوشی و زیرکی و دانایی در انتخاب بهترین و جوانترین و کارکن ترین و پرتلاشترین و نخبه ترین است باز هم فرصتهای آبادانی این کشور را با انتخاب نادرست نابود نسازیم .ایران از آن همه ما ایرانی هاست و ما با تک تک رای هایشان تک تک آجرها و ستون‌ها و تک تک پی ها و سنگها آبادی این کشور را با انتخاب درستمان بنامیکنیم.
به امید انتخاب پرتلاشترین و باهوشترین و با برنامه ترین.
Iran (Islamic Republic of)
amir
۱۷:۰۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
#رای_من_سعید_محمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط شما بهش رای میدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
لطفا به اصلاح طلبان رای ندهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
خواهش میکنم یه کارش کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
حالا اصولگراها چه گلی به سرمون زدن
Iran (Islamic Republic of)
کیان
۲۰:۱۷ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
باشه چشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
حالا کی به اینا رای می دهد ،اینا عملکردشون را ثابت کردند ،بهتر اجازه بدهد جوان ها بیایند
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۷:۱۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
درود و دوصد بدرود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط دکتر ظریف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
منفی رو چرا بستین
Iran (Islamic Republic of)
رستم
۱۶:۲۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
یعنی کسی مثل عارف که حتی فرق بین معدن و جاذبه توریستی رو نمیدونه تایید صلاحیت شه. !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
اصلاح طلب و اصول گرا نداره هیچکدوم تو این چهل و اندی سال مفید نبودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
دوم خردادیها در دقیقه نود میخواهند علی لاریجانی رو معرفی کنند !!
جالبه ، مگه نه ؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
آخه کی بهش رای میده
قبلا که اینقدر گند نزده بود رای نیاورد
الان با این برجامی که به خورد ملت داد خودشو سبک نکنه و نیاد بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط احمدی نژاد بس
Iran (Islamic Republic of)
Rogue
۱۷:۱۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
نه مرغ داریم نه ماهی نه قند داریم نه چایی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
تنها گزینه مردمی احمدی نژاده بقیه جزو هزار فامیل همیشه مسئولند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
دوستان فکر نکنید فقط احمدی نژاد میتواند مشکلات را حل کند؛به این دولت نگاه نکنید این دولت فقط پیگیر بر جام بود و برای اجرائ اقتصاد مقاومتی اقدامی نکرد که اگر کرده بود ما الان از نظر اقتصادی هم ابرقدرت شده بودیم همانطور که از نظر نظامی ابرقدرت شده ایم چرا که بخش نظامی زیر نظر رهبر است پس به فرمایش امام خمینی توجه کنید که فرمودند: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد ؛ راجع به نیروهای ولائی دکتر سعید محمد و دکتر جلیلی بیشتر تحقیق کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
من دو دوره بهش رای دادم ولی الان دیگه نه
خیلی داره تو اوت OUT میزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینها با کدام کارنامه و با چه رویی میخواهند به انتخابات بیایند.هشت سال دروغ و تورم افسارگسیخته و فشار شدید اقتصادی بر مردم ثمره رای دادن به تکرار است.و کسانی به اینها رای خواهند داد محصول رای قبلی خود به اینها را به یاد بیاورند و مردم و مملکت را به باتلاق نیندازند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینها با کدام کارنامه و با چه رویی میخواهند به انتخابات بیایند.هشت سال دروغ و تورم افسارگسیخته و فشار شدید اقتصادی بر مردم ثمره رای دادن به تکرار است.و کسانی به اینها رای خواهند داد محصول رای قبلی خود به اینها را به یاد بیاورند و مردم و مملکت را به باتلاق نیندازند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۵۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
ظریفی که شاید بیاید؟؟؟!!! شوخیتون گرفته؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۳۹ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگه ظریف بیاد صاحب یک رییس جمهور دروغگو شدیم چون گفت به حضرت عباس نمیام سندش موجوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
چه ضرری به تو می زنه اوه ظریف بیاد رای اول میاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
در این ۸ سال کارایی کرده که اصلا نباید برگرده باید بره شایدم محاکمه شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
ظریف بیاد اول میشه
البته از آخر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
اصلا تایید صلاحیت نمی شه چون درخواست اقامت آمریکا داشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
به اصلاح طلب ها نمیشه اعتماد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
نه به هیچ کدوم این ها مگر چیکار کردن تو سوابق همه این ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام.بهتر است بگویید گروه اصلاح طلبان که تیشه به ریشه اقتصاد این مملکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینا هیچ فرقی با روحانی ندارن هیچ فرقی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینها خود روحانی ان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
عمرا صد سال سیاه به اینا رای نمی دم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
اصلاح طلبان هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقای رئیسی که میگن نمیاد اگه احمدی نژاد هم تایید نشه ما رای نمی دیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
ظریف دیگه کارت تمومه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
اجازه نمیدن که جوانان تحصیل کرده وارد دستگاه اجرایی شوند مگر زمانی شما دردستگاه اجرایی بودیدکه حالا قانون را عوض کردید میگویید هرکس داوطلب ریاست جمهوری شود باید 4 سال درکار اجرایی بوده باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط احمدی نژاد موفق میشه بقیه در خدمت ایشون باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
شورای نگهبان نباید سال۹۶ روحانی رو تایید می کرد نباید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینا به هیچ وجه نباید تابید صلاحیت بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
وای فکرکنید جهانگیری تایید صلاحیت بشه. همون جهانگیری که تو اوج مشکلات مردم برمیگرده میگه تمام سوالات مردم رو توی 15 دقیقه می تونیم جواب بدیم ولی فعلا نمی دیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
مردم از این آدما رویگردان باشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
جهانگیری یار و یاور و دوست و همکار روحانی با چه رویی می خواد بیاد خدای من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
داداش اینا حیا رو خوردن و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
غیرت رو هم قی کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
چه اعتماد به نفسی دارن ۸ سال مردمو به فلاکت کشوندن هنوزم میخوان باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا
فهرست لایقترینها برای ریاست جمهوری
به خصوص به خصوص نفر اول
با پرونده درخشان موفقیت برجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
باصحبت کردن از ظریف قهرمان نسازید
در حاشیه قرار بگیرد تاپژمرده شود
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۴۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
ظریف و تیمش اگر بهتر مذاکره میکردند و امضای کری برای آمریکا ارزش داشت و فریب وعده پوچ را نمی‌خورد و هوشیارتر کار میکرد ،فطعا استاد دیپلماسی و قهرمان ملی می‌بود اما افسوس که تیم ایرانی هیچ تضمینی نگرفتند ،و اینکه امتیاز گام به گام در برابر تعهد گام به گام و عقب گرد گام به گام نگرفتند،تیم ایرانی ساده بازی و لحظه ای کار کرد و آینده نگری و هوشمندی بیشتر و بهتر را کنار زد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
ظریف ظریف
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
بغیر از ظریف بقیشون هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
متاسفم برات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدا رحم کنه، دوباره آمدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط باید بدویم برای خدمت نه برای کسب قدرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
مسئولین این سالها چه گلی برسر مازدن که الان میخوان رییس جمهور شن
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی گلی
۱۲:۰۹ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
به نظر من آقای اردکانیان وزیر نیرو گزینه مناسب تری از این اسامی هست که نام برده شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
تشنگان قدرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
هیچکدوم حتی یک رای هم کسب نخواهد کرد. مگر رای نفرات تیم خودشون و حزبشون در صندوق همدیگه باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
دادش مردم نادان توی کشور زیاد داریم که به اینها رای میدن.مگه به روحانی در دوره دوم رای ندادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
هیچکدوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
هیچکدام
فقط فرد مومن و انقلابی و دلسوز برای مملکت
خدایا مددی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
عزیز فقط یک اسم بیار که این شرایت داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
دکتر محمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام همه این اقایون امتحانشون رو پس دادن ونشون دادن که حتی از پس شورای یک روستا هم بر نمیان وکلاه ریاست جمهوری براشون خیلی گشاده امیدوارم این دفعه مردم گول دروغهای اینا رو نخورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط سردار محمد، سردار بزرگ سازندگی ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
كي هست؟!
الان يكي مياد ميگه مگاپروژه !
خخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
همون مگا پروژه هم انسان قویی و باهوش و پرتلاش میخواد بسازه.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۱:۴۹ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
اصلاح طلبان به لاریجانی در تصویب برجام قول حمایت قطعی داده اند بقیه کاندیداها فیلمند
Canada
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
خسته کننده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
کسی نیست جز «علی لاریجانی »
که این یکی هم اینطوری عاقبت بخیر شد !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
با چه رویی دوباره می خوان کاندید معرفی کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
خداییش اصلاح طلب ها مجسمه اعتماد بنفس هستن.خیلی از خودشون خوششون میاد.
Iran (Islamic Republic of)
حمید پاپی
۱۰:۴۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
با سلام
تعداد آرا تمام اصلاح طلبان از تعداد آرا باطله هم کمتر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
اصلاحات کاندیدای زن بیاره بهتره چون اون مردهاشون خوب ثابت کردن چقدر نامردن!
بلکه یه خانمی بیاد تو مناظرات رای مردم را جلب بکنه به خودش!
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۰:۱۵ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام مردم فهیم ایران دیگر به بلوغ فکری سیاسی رسیده اند و فئودال ها ، لیبرال ها و ژن های برتر را بر خود مسلط نخواهند کرد . با انتخابی عقلانی برای خدمت موثر به کشور انقلابی جدید رخ خواهد داد و سرقت های مخفی و نمایان توسط دولتمردان و مدیران سابق با کمک قوه قضائیه به ملت باز خواهد گشت و دستان طلحه و زبیر ها قطع خواهد شد . ان شاءالله مهندس گودرزی
Canada
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
امتحان شون را پس داده اند و
موفق امیز نبودند
اگر نه .وصع اقتصادی و تورم و بیکاری جوانان و سر کار بودن سالخورده ها .و مشکلات ازدواج و مسکن جوانان را نداشتیم
به دنبال چهره جدید و جوان ونخبه هستیم و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
و مومن و متعهد
Iran (Islamic Republic of)
علی اسماعیلی
۰۹:۵۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقای ظریف بهترین گزینه برای ریاست جمهوری هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
حرفش هم نزنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
اقتصاد،صنعت،هسته ای،معشیت مردم،عاملین بیکاری میلیونی تحصیلکردگان دانشگاهی خصوصا دهه شصتیها،نسل سوخته .باتشکر
Germany
ناشناس
۰۸:۵۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
مهم اینه هس که دستتون برای مردم رو شده. هرکس از هر حزبی که باشه.

تو این مملکت اصلاح طلب اصول گرایی جز دروغ چیزی نیست. اما خوشبختانه مردم دیگه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط ظریف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
یعنی تا الآن هرچی سرمون اومده حقمونه. دوره دوم روحانی هم با توجه به کارنامه چهار ساله دولت، یکسری ها میگفتن فقط روحانی.
متاسفانه الآن هم داره همون اشتباه تکرار میشه.
کسی که خواب هست رو میشه بیدار کرد ولی وای به حال کسی که خودش رو به خواب زده باشه، دیگه با چماق هم بیدار نمیشه.
آخرین اخبار