اخراج دو دیپلمات بلاروسی از لیتوانی

با بالاگرفتن تنش‌ها میان اروپا و مینسک، وزارت خارجه لیتوانی نیز از اخراج دو دیپلمات بلاروسی از این کشور خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت امورخارجه لیتوانی امروز (جمعه) اعلام کرد دو دیپلمات بلاروسی از این کشور اخراج خواهند شد.

در بیانیه‌ای که از سوی این نهادِ لیتوانی منتشر شده آمده است: «اقدامات این دو دیپلمات ناسازگار با وضعیت دیپلماتیک آنهاست.»

همچنین این نهاد اعلام کرد این اقدام برای نشان دادن همبستگی با لتونی انجام می‌شود که چند روز پیش چند دیپلمات  بلاروس را اخراج کرد.

هفته گذشته بلاروس اعلام کرد سفیر و دیگر کارمندان سفارت لتونی را از این سفارتخانه در «مینسک» پایتخت بلاروس، اخراج می‌کند. لتونی نیز دراقدامی متقابل از اخراج تمامی دیپلمات‌های بلاروس خبر داد.

این اقدام‌های متقابل بلاروس و لتونی در اخراج سفیر و دیپلمات‌های کشور متقابل، پس از آن صورت می‌گیرد که شهردار «ریگا» پایتخت لتونی، اقدام به عوض کردن پرچم بلاروس با پرچم سرخ و سفید کرد که به نماد مخالفت با «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس، بدل شده است.

همچنین اقدام مقام‌های بلاروس در فرود اجباری و بازداشت یک روزنامه نگار مخالف، واکنش منفی کشور‌های اروپایی و آمریکا را برانگیخت.

روز گذشته با افزایش تنش‌های میان اروپا و بلاروس به دلیل فرود اضطراری این هواپیمای مسافربری و بازداشت یک روزنامه‌نگار مخالف بلاروسی، گروه هفت در بیانیه‌ای خواستار افزایش تحریم‌ها علیه دولت بلاروس شد.

گروه هفت متشکل از «کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا» در بیانیه خود مدعی شدند: «فرود اضطراری این هواپیما، ایمنی مسافران و خدمه پرواز را به خطر انداخت. این اقدام همچنین حمله‌ای جدی به قوانین مربوط به مدیریت هوانوردی غیرنظامی بود.»

هفته گذشته مقام‌های بلاروس یک هواپیمای مسافربری خطوط «رایان ایر» را مجبور به فرود اضطراری کرده و بعد یک روزنامه‌نگار مخالف را که در پرواز حضور داشت، بازداشت کردند.

این هواپیمای مسافربری که از آتن به مقصد لیتوانی پرواز می‌کرد، به طور ناگهانی به سمت مینسک، پایتخت بلاروس تغییر مسیر داد و یک جنگنده میگ-۲۹ دوره شوروی آن را اسکورت می‌کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار