وقتی اقبال عمومی از تاکسی های اینترنتی به نارضایتی منجر می‌شود

نرخ‌نامه های بی اساس تاکسی های اینترنتی، اقبال عمومی را به نارضایتی بدل کرد.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، جدا از تاکسی‌هایی که در شهر تردد داشتند در هر محله‌ای چند واحد فعال تاکسی‌ تلفنی وجود داشت که همگی کار و بارشان روبه راه بود . تا اینکه اینترنت به حرفه تاکسیرانان هم رسوخ کرد و داستان تاکسی‌های اینترنتی کلید خورد.

تاکسی‌های اینترنتی مزایایی داشتند؛ مهم‌ترین این مزایا که مورد اقبال عمومی مردم قرار گرفت هزینه کمتری بود که از مسافران در یک مسیر مشخص نسبت به سایر تاکسی‌ها دریافت می‌شد. جذابیت این داستان آن‌قدر بالا بود که حتی در برخی موارد فرد با خودش که چرتکه می‌انداخت احساس می‌کرد اگر مسیرش را با تاکسی اینترنتی برود به جای اینکه چند کورس تاکسی عوض کند خیلی بهتر و مناسب‌تر برایش در می‌آمد. این شد که انقلاب تاکسی‌های اینترنتی  بسیاری از دفاتر تاکسی تلفنی را تعطیل کرد و حتی صدای تاکسی‌داران سطح شهر را هم در آورد.

در سال‌های اخیر تاکسی‌های اینترنتی جای خود را بین مردم باز کرد اما به‌تازگی همان ویژگی برجسته‌ای که تاکسی‌های اینترنتی با خود به همراه آوردند با بالا رفتن بی‌حساب و کتاب دریافتی کرایه‌ از مسافران نارضایتی مردم را موجب شد.

تبدیل نقطه قوت به نقطه ضعف

شهروندی با ابراز گلایه از شرایط فعلی برخی تاکسی‌های اینترنتی درخصوص دریافت نرخ کرایه می‌گوید: همه ما تاکسی‌های اینترنتی را به باصرفه بودن آن می‌شناختیم و اگر قرار بود جایی برویم بی‌درنگ از خدمات آن‌ها استفاده می‌کردیم، چراکه هزینه‌هایی که دریافت می‌کردند ارزان‌تر بود و حتی در برخی مواقع نصف پولی که به تاکسی‌های تلفنی پرداخت می‌کردیم را از ما می‌گرفت. اما چند وقتی است همان تاکسی اینترنتی را برای همان مسیر همیشگی که جست‌وجو می‌کنیم مبالغی  اعلام می‌شود که یا با نرخ‌های معمول برابر و یا حتی بیشتر از آن است .

او می‌افزاید: برای من پیش آمده احساس کردم کرایه‌ای که باید پرداخت کنم بیشتر از حد معمول است و به واحد شکایت همان تاکسی اینترنتی هم که گله کردم هیچ اتفاقی نیفتاد. نکته جالب اینکه بهانه‌هایی از جمله ترافیک  را بیان می‌کنند در حالی که آنچنان ترافیکی هم در بین نبوده است .


بیشتر بخوانید


 

دریافت کرایه بیشتر از تاکسی تلفنی

شهروند دیگری که از این بابت خیلی گلایه‌مند است،  می‌گوید: همین چند روز پیش از مسیر بولوار شهید ساجدی مشهد درخواست تاکسی اینترنتی دادم مسیرم شهرک عسگریه بود و بین راه هم دو نفر دیگر قرار بود همراهم شوند، وقتی نرخ کرایه از طرف شرکت تاکسی اینترنتی برایم ارسال شد بسیار متعجب شدم مسیری که به طور معمول حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان کرایه‌اش بود این تاکسی اینترنتی رقم ۶۵ هزار تومان را اعلام کرد .
او می‌افزاید: وقتی از راننده شاکی شدم او گفت سیستم کرایه را حساب می‌کند اگر شکایتی دارید با واحد شکایات تماس بگیرید.من هم تماس گرفتم مسئول پاسخگویی گفت : شما در مسیر دو بار توقف داشتید و دو نفر به شما اضافه شدند. گفتم من که بار‌ها این مسیر را رفته‌ام و هیچ وقت این‌قدر پول از من نگرفتید، جوابش این بود که آن زمان حتماً شرایط استفاده شما فرق داشته است .

این شهروند شاکی ادامه می‌دهد : وقتی به مقصد رسیدم با یکی از تاکسی‌های تلفنی محله تماس گرفتم و هزینه سفر با همان شرایطی که با تاکسی اینترنتی آمده بودم را پرسیدم که تاکسی تلفنی قیمت ۴۰ هزار تومان را اعلام کرد.
پرسش من این است چطور می‌شود تاکسی‌های اینترنتی که با به‌صرفه بودن در بین مردم معروف شدند این گونه باید از شرایط سوءاستفاده کنند؟
یک کارشناس در حوزه حمل‌ونقل درون شهری در خصوص آنچه در حال حاضر برای تاکسی‌های اینترنتی اتفاق می‌افتد و، اما و اگر‌هایی که نرخ‌‌نامه‌ها و خدمات‌دهی آن‌ها دارند ، گفت: خواه ناخواه آنچه در بخش تاکسی‌های اینترنتی واقع شده واقعیتی است که نمی‌شود آن را نادیده گرفت ، با رویکردی که ابتدا این تاکسی‌ها بین مردم ایجاد کردند و شرایط را به سمت و سویی بردند که ویروس‌گونه همه جا رسوخ پیدا کردند الان نمی‌شود از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

او ادامه می‌دهد: اینکه مردم راغب شدند از خدمات تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند بیشترین عاملش همان ارزان‌تر بودن بود اکنون نیز با اینکه نرخ‌نامه‌ها اختلاف ناچیز یا حتی برابری با سایر تاکسی‌ها دارد ، اما چون مردم گمان  می‌کنند هنوز هم نرخ‌های این تاکسی‌ها مانند گذشته مناسب‌تر از بقیه تاکسی‌هاست ، نخستین گزینه‌ای که به نظرشان می‌آید همان تاکسی‌های اینترنتی است. البته این نکته را هم نباید از قلم انداخت که مردم در گرفتن خدمات از هر شرکت یا هر نوع تاکسی مختارند، اما آنچه در این بین مورد مناقشه است اینکه خدمات‌دهی تاکسی‌های اینترنتی دیگر مانند ابتدای راه‌اندازی آن‌ها به‌صرفه نیست و مردم شاید از این موضوع اطلاع نداشته باشند.

او همچنین در مورد نظارت بیشتر بر مسائل اینچنینی بیان می‌کند :  نظارت بر چنین مواردی در حیطه سازمان صمت است که اتحادیه‌ای با عنوان اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی مسئولیت رسیدگی به این چنین مسائل را دارد که به نظر می‌رسد باید در این زمینه نظارت بیشتری صورت گیرد.

نرخ‌نامه‌ای که وجود ندارد

حمیدرضا رجوعی رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص نحوه نرخ‌گذاری برای خدمات تاکسی‌های اینترنتی میگوید: براساس مقررات نظام صنفی موجود، یکسری اولویت‌ها وجود دارد که مواردی اینچنینی در حوزه تاکسی‌های اینترنتی در این اولویت‌ها وجود ندارد .

او می افزاید : آنچه در این مورد می‌توان گفت این است که خدمات تاکسی‌های اینترنتی ، چون در پهنه تجارت الکترونیک انجام می‌شود و فضایی هم که وجود دارد رقابتی است، در کل کشور برای تاکسی‌های اینترنتی نرخ‌نامه‌ای وجود ندارد. بر همین اساس کشش بازار، حجم جابه‌جایی‌ها و مواردی اینچنینی و درواقع بیشتر عرضه و تقاضای این موضوع را مدیریت می‌کند.

رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه می‌دهد : چنانچه شکایتی از مجموعه‌ای وجود داشته باشد این آمادگی را داریم ورود و موضوع را دنبال کنیم .

منبع: قدس آنلاین

انتهای پیام//م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
قبلا با تاکسی های اینترنتی خیلی به صرفه بود و نسبت به بقیه ارزون تر بود ولی الان هیچ فرقی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۱۲:۴۴ ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
کاملا قبول دارم