معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم؛

قم برای مقابله با موج پنجم کرونا شرایط جنگی به خود بگیرد

محبی گفت: قم برای مقابله با ویروس جهش یافته و مقابله با موج پنجم بیماری، باید شرایط جنگی به خود بگیرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،سیامک محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به وضعیت جغرافیایی مناطق قرمز کرونایی کشور که از سمت جنوب و جنوب شرق کشور به سمت مرکز کشور در حال گسترش است، گفت: ۲۲ شهر قرمز در هفته گذشته به ۶۳ شهر در هفته جاری رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی قم و تردد زیاد در استان طبیعتاً انواع جهش یافته ویروس وارد قم خواهد شد و متأسفانه شاهد خروج از وضعیت ثبات بستری بیماران و روند صعودی بستری هستیم به گونه‌ای که از حدود ۱۰۰ نفر بستری در هفته‌های گذشته به حدود ۲۰۰ بیمار بستری رسیده‌ایم.

محبی با اشاره به افزایش مراجعین به مراکز بهداشتی و پیش بیمارستانی قم تصریح کرد: بر خلاف سال گذشته که وارد منطقه آبی بیماری شدیم در حال حاضر با سرعت زیاد از منطقه زرد به منطقه نارنجی بازگشتیم و تست‌های مثبت PCR، رشد ۱۲ درصدی داشته است.

رئیس مرکز بهداشت قم گفت: با توجه به وضعیت نارنجی استان قم، محدودیت‌های جدید بر اساس مصوبات کشوری امروز توسط استانداری ابلاغ خواهد شد.

سیامک محبی تاکید کرد: افزایش اپیدمی به دلیل عادی انگاری در جامعه است که متأسفانه شاهد کاهش قابل توجه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در سطح مردم، اصناف و ارگان‌ها هستیم.

رئیس مرکز بهداشت قم در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث واکسیناسیون پرداخت و افزود: تا امروز ۶۴ هزار و ۶۷۸ دوز واکسن به گروه‌های هدف تزریق شده است که از این تعداد حدود ۴۲ هزار دوز اول و ۲۲ هزار دوز دوم می‌باشد؛ و حدود ۵۸ درصد از افراد بالای ۷۰ سال واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

سیامک محبی با اشاره به اینکه واکسن ایرانی تا به امروز در هیچ شهر و استانی توزیع نشده است، گفت: واکسن‌های ایرانی در حال گذراندن مراحل اداری مانند کسب مجوز کمیته اخلاق هستند و با توجه به دریافت واکسن ایرانی توسط مقام معظم رهبری، در آینده‌ای نزدیک واکسن ایرانی توزیع خواهد شد و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، در کنار واکسن ایرانی، واردات واکسن خارجی نیز انجام خواهد شد تا سرعت واکسیناسیون در چند هفته آینده افزایش یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: اکثر افرادی که تا به حال واکسن دریافت نکرده‌اند منتظر دریافت واکسن ایرانی هستند و ابراز امیدواری کرد با ورود واکسن‌های داخلی به عرصه تزریق روند واکسیناسیون سرعت بیشتری به خود بگیرد.

محبی با بیان این مطلب که هنوز نتایج قطعی درباره اثر بخشی واکسن‌ها در جامعه هدف مشخص نشده است، افزود: تمامی واکسن‌های موجود در دنیا اثر ۱۰۰ درصدی ندارند، اما آنچه مهم است کاهش شدت بیماری و مرگ توسط واکسن است.

او با اشاره به نگرانی و دغدغه مسئولان بهداشتی و درمانی بابت عادی انگاری موجود در جامعه، گفت: جامعه به گونه‌ای است که گویا کرونا دیگر وجود ندارد که این مسئله حتی در بین مسئولین نیز مشاهده می‌گردد.

رئیس مرکز بهداشت استان قم در پایان تاکید کرد: مردم نباید انتظار داشته باشند که شرایط عادی باشد، زیرا ویروس جهش یافته دلتا قدرت سرایت ۵/‏۲‬ برابری نسبت به نوع انگلیسی ویروس کرونا دارد و با توجه به اینکه استان قم جز استان‌های موفق در مبارزه با ویروس کرونا هست می‌بایست در جهت مقابله سریع با این موج شرایط جنگی به خود بگیرد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار