صندلی‌های دانشگاه‌ها، خالی از دانشجو/ چرا کنکوری‌ها قید دانشگاه‌ را زدند؟

انتخاب رشته کنکور در حالی به اتمام رسید که نزدیک به ۵۰ درصد از دانشجویان مجاز به انتخاب رشته، قید دانشگاه‌ها را زدند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۰ در تاریخ ۲۱ مرداد به پایان رسید. در این آزمون یک میلیون و ۸۲ هزار و ۹۰۰ داوطلب مجاز به انتخاب رشته شده بودند اما تنها ۵۲۳ هزار و ۶۷۱ نفر انتخاب رشته کردند. سال گذشته نیز از تعداد کل افرادی که مجاز به انتخاب رشته بودند، نیمی از آن‌ها اقدام به انتخاب رشته کرده‌اند.

چند سالی است که میزان استقبال داوطلبان از دانشگاه‌های کشور به شدت کاهش یافته است. آیا علاقه به تحصیلات دانشگاهی در نسل کنونی کمتر شده است؟. افزایش بی‌رویه دانشگاه‌ها در دو دهه پیش از اهمیت تحصیلات دانشگاهی کاسته و حالا رقابت تنها برسر دانشگاه‌های برتر است. سال‌هاست که دانشگاه‌ها با بحران ازدیاد صندلی رو‌به‌رو هستند، آیا با کاهش شدید علاقه داوطلبان به حضور در این دانشگاه‌ها شاهد سرعت گرفتن ورشکستگی این دانشگاه‌ها خواهیم بود، فارغ از همه این مسائل آیا می‌توان تاثیر این بی‌میلی به تحصیلات دانشگاهی را در سال‌های آینده، در فضای پیرامونی جامعه دید؟.

شاید یکی از دلایل عمده این موضوع را بتوان کرونا و آموزش‌های مجازی دانست، اینکه تعداد زیادی از دانشجویان نو ورود به تحصیلات دانشگاهی به صورت مجازی علاقه‌ای ندارند و  ترجیح می‌دهند که به دانشگاه نروند. این موضوع را حتی می‌توان از غیبت درصدی از داوطلبان برای شرکت در کنکور ۱۴۰۰ نیز متوجه شد، داوطلبانی که به دلیل هراس از ویروس کرونا در آزمون سراسری ۱۴۰۰ غیبت کردند.

برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند نباید همه دلایل این چالش را بی‌کیفیتی دانشگاه‌ها و البته افزایش آن‌ها دانست، بلکه کاهش جمعیت جوان هم می‌تواند دلیلی بر این امر باشد. آمار‌های موجود هم دلایل مناسبی برای تحلیل در این راستا دارد. مقایسه آماری که از تعداد دانشجویان از سوی وزارت علوم به تفکیک سال منتشر شده بود، نشان از این دارد که در سال ۹۲، چهار میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو در کشور وجود داشته، در حالی که امروز این آمار نزدیک به سه میلیون دانشجو رسیده است.

ظرفیت پذیرش بدون کنکور دانشگاه‌ها هر سال بیشتر می‌شود

ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش سال گذشته در این باره اظهار کرد: کاهش محسوس تعداد افرادی که در کنکور امسال از انتخاب رشته دست کشیده‌اند، می‌تواند ناشی از چند عامل باشد. به همین دلیل نباید آن را به صورت تک‌بعدی تحلیل کرد.

او افزود: توجه داشته باشیم در حالی که بخش زیادی از داوطلبان کنکور صرفا برای امتحان کردن شانس خود در این آزمون شرکت می‌کنند، بخش دیگری فقط برای قبولی در ظرفیت روزانه دانشگاه‌های دولتی که قسمت اندکی از ظرفیت مجاز به انتخاب رشته را تشکیل می‌دهد، کنکور می‌دهند.

معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: باید توجه داشت براساس آمار‌های رسمی وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی، بیشترین آمار بیکاری، در میان قشر تحصیلکرده جامعه است. یعنی اکنون شرایط اقتصادی ایران به گونه‌ای است که دیپلمه‌ها راحت‌تر از افراد دارای مدارک دانشگاهی، می‌توانند شغل متناسب با سطح تحصیلات خود را پیدا کنند.

سحر خیز بیان کرد: چند سالی است که وزارت علوم اعلام می‌کند بخش زیادی از ظرفیت دانشگاه‌ها مربوط به رشته‌محل‌هایی است که افراد می‌توانند بدون شرکت در کنکور در آن‌ها پذیرفته شوند؛ بنابراین بخشی از افرادی که امسال مجاز به انتخاب رشته شده، ولی این کار را انجام نداده‌اند، به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی شهر‌های محل زندگی خود می‌روند و از ظرفیت بدون کنکور این مراکز استفاده می‌کنند.

معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: براساس صحبت‌های مسئولان آموزش‌عالی کشور، ظرفیت پذیرش بدون کنکور دانشگاه‌ها سال به سال بیشتر می‌شود، پس طبیعتا تعداد افرادی که انتخاب رشته نمی‌کنند و از این ظرفیت استفاده می‌کنند نیز هر سال افزایش می‌یابد.

او با اشاره به ویروس کرونا در دانشگاه‌ها مطرح کرد: عامل دیگری هم که به طور خاص در سال جاری می‌تواند باعث رشد تعداد افرادی شده باشد که حاضر به انتخاب رشته نشده‌اند، این است که هیچ‌کس از آینده شیوع کرونا خبر ندار. به گفته مسئولان دستگاه اجرایی، معلوم نیست که تا پایان امسال یا سال‌های تحصیلی آینده، همه کلاس‌های دانشگاهی به صورت مجازی برگزار می‌شود یا خیر.

سحرخیز افزود: بنابراین به نظر می‌رسد بخش زیادی از افرادی که نتوانسته‌اند، رتبه‌های برتر در کنکور سراسری را کسب کنند تا در شهر خود به تحصیل بپردازند، برای پرهیز از مراجعه به شهر‌های دیگر و احتمال ابتلا به کرونا از انتخاب رشته و شرکت در دانشگاه انصراف داده‌اند.

کلاس دانشجویان

منصور غلامی، وزیر علوم پیش از این در سال ۹۸ درباره کمبود دانشجو در دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: ظرف دو سال اخیر کار‌های جدی و با قدرتی در ساماندهی دانشگاه‌های علمی و کاربردی انجام شده است و توفیقات خوبی به‌دست آورده‌اند؛ یعنی مجموعه‌های وابسته به دولت که عموماً کارمندان دولت را آموزش داده و به آن‌ها مدرک داده‌اند، توفیقاتی به دست آوردند و این خود یک ظرفیت بود.

او بیان کرد: در همه زیرنظام‌های آموزشی اُفت دانشجو را داشته‌ایم و این به مؤسسات غیردولتی منتهی نمی‌شود، بنابراین ما در وزارت علوم در تلاشیم این بخش غیردولتی را مورد حمایت قرار داده و حفظ کنیم، هر چند ممکن است برخی تصمیمات منطبق با مدیران مؤسسات غیردولتی نباشد.

غلامی گفت: تجمیع مؤسسات غیردولتی در راستای برون‌رفت از مشکلاتی که آن‌ها را از دست‌یابی به توفیقات علمی و آموزشی باز می‌دارد، پیشنهادی است که من به آن‌ها می‌دهم.

او با اشاره به اینکه با محدودیت مؤسسات خصوصی، آن‌ها ظرفیت‌های کامل خودشان را به میدان نیاوردند، تأکید کرد: دانشگاه‌ها برای تکمیل ظرفیت خود باید بیشتر تلاش کنند و در این‌باره اطلاع‌رسانی بیشتری داشته باشند؛ بنابراین انتظار می‌رود تا وزیر علوم دولت سیزدهم، درباره مشکلات دانشجویان و دانشگاه‌های کشور راه حلی بیندیشد تا شاید میزان استقبال دانشجویان از دانشگاه‌ها و آموزش‌های دانشگاهی افزایش پیدا کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲۰
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
به قولا دانشگاه نیست دانشکاه است کاهنده دانش
Iran (Islamic Republic of)
کیان
۰۳:۳۵ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
من دانشگاه رفتم ولی چون پارتی نداشتم رفتم کاسب شدم با در آمد متوسط ماهی ۵ میلیون ولی یکی از دوستام که ۵ کلاس سواد داره مکانیک شده و ماهی حدود ۵۰ میلیون در میاره، پس زیاد ناراحت نشید.
Iran (Islamic Republic of)
فارغ التحصیل
۰۱:۳۱ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
دانشگاه رفتن مساوی با خرج بیهوده و هدر رفتن عمر تون . من خودم لیسانس حقوقم وبیکار . بجای درس خوندن برین شغل آزاد کار افرینی کید الکی هزینه تون رو تو شکم دانشگاه نریزید .
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۰۱:۲۲ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
دوستان عمر و جوونیتونو با دانشگاه هدر ندین.برین یا دنبال یه حرفه یا دلالی.
United States of America
ناشناس
۲۳:۲۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
من خودم معلمم یک پسر دارم الان بچه ها همه رو آوردند به کار کردن در مبل سازی و.... حالا خودم هم پسرم را بعد از راهنمایی به سوی کار مکانیکی یا کار مورد علاقه اش سوق دهم که بهتر از معلمی است الان یک صافکار راحت روزی یک تومان در می آورد یا یک اگزوز ساز که رفیق خودم بود چند تا آپارتمان وماشین دارد و بیمه هم هست .من یک ماشین خوب ندارم بعد از سی سال .حالا معلوم نیست کی سنوات وپاداش ما را هم بدهند مال پارسالی ها را ندادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
ایرانی ها همش دوست دارن یکی بهشون بگه آقای دکتر و خانوم دکتر
لابد موندن که پزشکی قبول بشن، بعدشم با این وضع آموزش مجازی که اصلا درس خوندن لذت نداره همه ی قشنگی درس به اینه که آدم توی محیط باشه بره سلف با دوستاش ناهار بخوره بره دفتر استاداش ازشون مشورت بگیره الان با این وضع مجازی من که بیزارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
منم درس خونده بیکارم
Iran (Islamic Republic of)
k
۲۰:۱۹ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
خوب معلوم است تعداد دانشگاه پزشکی کم رقابت زیاد وبقیه دانشگاه مثل زمین شناسی... زیاداست و پزشکی کم چرا ما باید از دست موفیا کنکور عذاب بکشیم ما که پول آموزشگاه نداریم چی میشیم تا وپول دار ها پول دار ونسل دکتر وفقیر نسلش همون می مونه واقعا ما حتی گوشی نداریم باس ۴ تا بچه حداقل دیپلم بگیرن دانشگاه پیش کش
Pakistan
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
چه فایده از موقع که کرونا امده ورودیا ۹۹ خیلی براشون بد شده مجازی هم که نمیشه درس خوند اینم رشته های مهندسی بعد الکی مشروط میکنن کاشکی این مسئولین بی کفایت به فکر ما جوانا بودن به فکر خودشونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
علتش سوالات سخت کنکور هست و این کار هم نیست من الان خودم سال ۱۴۰۱ کنکور دارم تموم تلاش میکنم اما وقتی سوالات کنکور سراسری رو ببنیم همش سخته انشالله خدا به داد همه برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
آژانس کارکردن رو ترجیح میدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
با این وضع مجازی توقع داشتین شرکت کنند؟ یک سال از ارشدم میگذره باید دنبال پایان نامه باشم بدون هیچ راهنمایی هیچ منابعی...واقعا چه وضعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
دانشگاه اگر کار هست برن اگر ن همون نرفتن بهتره برید تخصصی یاد بگیرید فردا روز ی چیزی گیرتون بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۷:۳۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
دلیلش سخت نیست شما نمی دونم به چه دلیلی لقمه رو دور سر می چرخونید ،دلیلش نبوده کار برای رشته ای تحصیلیه ، طرف با ارشد داره توی تاکسی کار می کنه ، شما هم خدا رو می خواید هم خرما رو اما هیچ اقدامی نمی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۷:۳۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
طرف با ارشد داره توی تاکسی کار می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
مطمئنم حدود ۲۵ درصد از این ۵۰ درصد پشت کنکور موندن برا سال بعد پزشکی بیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
درس خوندن چه فایده وقتی یه آقازاده یا پارتی دار یا ... قراره چندین مسئولیت بگیره و ما با دکترا بیکار باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
دانشگاه برباد دهنده عمر جوانان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
جمع کنید بابا خودتونو زدین به اون راه
Iran (Islamic Republic of)
علب
۱۶:۱۹ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
من دکترا دارم اما هیچ فرقی با کارگر ساده ندارم!کاش درس نمیخونم،مهارت یاد می گرفتم!درس خوندن بزرگترین اشتباه هست
Iran (Islamic Republic of)
تولید کننده
۱۵:۵۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
متناسب نبودن اموزش با بازار کار، نداشتن مهارتی که بتوانند کار کنند. رفتن به دانشگاه برابر انلاف وقته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
خیر بخاطر کرونا نیست .به خاطر امید نداشتن کار بعد از دانشگاه ادم وقتی که میدونه ۴ سال دانشگاه میخونه و پول میده ولی در اخر کار گیرش نیاد دیگه برا چی دانشگاه میره؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ادبی
۱۳:۵۱ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
مصاحبه ی کنکورکی شروع می شود؟یه اخباری یااطلاعیه ای بدهید.ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
دانشگاه ماها رو بدبخت کرد خوشحالم که نسل جدید این اشتباه رو تکرار نمیکند
به جای دانشگاه برید مهارت یاد بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
دانشگاه ماها رو بدبخت کرد خوشحالم که نسل جدید این اشتباه رو تکرار نمیکند
به جای دانشگاه برید مهارت یاد بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
وای جی سی واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
وای جی سی واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
توکشوری که ساعتی تورم وگرانی اجناس بالامیریه آینده تاریک وسیاه ووحشتناکه عاقل دنبال درس وووونمیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
دانشگاه زمانی خوبه که بابات پولدارباشه که هم داخل دانشگاه و هم بعد دانشگاه خرجتو بده وگرنه هر بی پولی رفت دانشگاه با آینده اش بازی میکنه . بهتره بجای این چن سال دانشگاه بره یه حرفه ای یاد بگیره که بدرد آیندش بخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
خیلی ها برای سربازی نرفتن دانشگاه میروند یا ادامه تحصیل میدهند.متاسفانه
Iran (Islamic Republic of)
ملودی نظری
۱۰:۴۰ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
در چند سال اخیر ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی خیلی کاهش پیدا کرده اگر مثلا دانشگاه تهران چند سال پیش ۱۰۰ تا دانشجو پذیرش داشت الان ۶۰ تا داره این همه بی فکری باعث میشه که جوونا زده بشن و برن رشته ای که نمیخوان
والا اگه یه مسئول درست حسابی بیاد ۴/ ۵ ساله این وضعیتو تموم میکنه
Iran (Islamic Republic of)
احسان غفوری
۱۰:۴۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
دوست عزیز امسال ظرفیت رشته پزشکی 1000 تا افزایش پیدا کرده و سال های گذشته هم ظرفیت ثابت بوده و کاهش نیافته.
Iran (Islamic Republic of)
AA
۱۷:۱۰ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
دوست عزیز باید ظرفیتش در حدی باشه که پزشک ها هم بسیار نشن و بیکار نمونن. شکر خدا از هر ۱۰ دانش آموز ۹ نفر میخواد پزشک شه !؟
همه که نمیتونند پزشک شن.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۵۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
ظرفیت پزشکی که خیلی زیاد شده !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
کی گفته ۱۰۰۰ تا زیاد شده دفترچه رو نگاه کنید شایعه نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ملودی نظری
۱۰:۳۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
نکته اینه که اول باید به دانش اموزا در مدرسه مهارت یاد بدن در مدارس به جای درس های چرتی مثل امادگی دفاعی بیاید تمرکزتونو روی درس کار و فناوری بزارید به بچها ازادی انتخاب بدید انقدر تو ذهنشون فرو نکنید فقط پزشکی خوبه یا مهندسی و... جامعه ما پر از ظرفیت انسانیه ولی کار نیست چون جوونامون چه دختر چه پسر اصلا بلد نیستن چطور کار کنند چون تا ۱۸ سالگی فقط درس بوده و درس
الان عموی من مکانیک خیلی ماهریه ولی دنبال شاگرد میگرده ولی کو جوونی که بخواد یاد بگیره عمدتا علافن !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
با فن یاد گیری باهات موافقم ولی آمادگی دفاعی لازمه و باید باشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
دو تا رشته دکتر و تربیت معلم داریم بقیه رشته ها اصلا چون عملی نیست فقط تئوری است طرف بی سواد میاد بالا
Iran (Islamic Republic of)
خخخ
۲۱:۲۱ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
بنازم به سواد دکترها ومعلمها
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۰:۰۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
سلام
اولاً دانشگاه های خوب برای کسانی است که سهمیه دارند و بطریقی خود و خانواده های خود را صاحب دانشگاه و کشور میدانند
دوم دانشگاه های آزاد هم آنقدر گران است که مردم معمولی توان ثبت نام آن را ندارند.
سوم گیرم یک خانواده ضعیف چند سال از سروته کل زندگیشون زد و فرزند خود به دانشگاه فرستاد و مدرک هم گرفت و شد فارغ التحصیل کاری وجود ندارد که استخدام شود چون خانواده های معمولی پارتی ندارند.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
درود به شرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
درود
Iran (Islamic Republic of)
y
۱۵:۲۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
بله کاملا درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
با اختلاف بهترین کامنت هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
دورد دورد دورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
با دوما و سوما صحبتاتون موافقم ولی بااینکه خودم سهمیه ای ندارم اما مخالف حرف اولتون هستم چون دارم میبینم افرادی که سهمیه داشتن و بارتبه ۸۰۰ فرهنگیان هم قبول نشدند .
صرف داشتن سهمیه دلیل بر قبولی نیست چون سهمیه اون افراد رو جدا از سهمیه منطقه ها قرار میدن و باز بین همون سهمیه دارها هم رقابت وجود داره و همشون مستقیم نمیرن روی صندلی رسته های تاپ دانشگاه بشینند
Iran (Islamic Republic of)
موافق
۰۱:۰۰ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
دمت گرم واقعا درست گفتی من عشق پزشکی داشتم ولی سهمیه دارا با کمترین نمره قبول شدن و من رفتم کشاورزی روزانه بعد از سالها بیکاری بالاخره تو یه شهر دور کاری پیدا کردم تصمیم دارم پول جمع کنم برم پزشکی آزاد واقعا تنها رشته های پزشکی و پیراپزشکی کار دارن بقیه ول معطلن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
طبق معمول توجیهات متعددی از مسئولین شنیده میشه تا این افت داوطلب رو مانند بقیه چیزها کتمان کنند وشاید بنحوی گردن مردم بیاندازند.ولی واقعیت این هست که جامعه از مشاهده این همه بی عدالتی در کنکور از سهمیه های زیاد که جای افراد نخبه رو با پخمه عوض میکنه گرفته خسته س از مشاهده مافیای کنکور که دست از جان و زندگی و مال مردم دست برنمیداره وآینده میلیونها جوان مدرک بدست جویای یک زندگی حداقلی خسته س. از مسئولین واخبار دروغی که در تمام شبانه روز درحال سیاه نمایی دنیا و موفق نشان دادن ایران است ولی درعمل روز به روز سطح افت زندگی و معیشت را لمس میکند خسته س.
چهل سال پیش انقلاب کردند که چرا ایران با این همه امکانات عین سویس نیست حالا میگویند به خود ببالید که اینجا افغانستان و سوریه و عراق نیست. مردم اینها میبینند و با اعماق وجود لمس میکنند.
خود ناظران وای جی سی هم قبول دارند حتی اگر این مطلب را تایید و پخش نکنند.
دروغ تا کی؟ به دنبال حل نکردن مشکلات تاکی؟؟ جوان اینها را میبیند
مردم میبینند هیچ آینده ای بغیر از چند رشته برایشان متصور نیست.
خب درس و دانشگاه را رها میکنند.
من خودم به فرزندم گفتم اگر میخواهی زندگی کنی بدون درس راحت تر به نتیجه میرسی. اما اگر دنبال کسب معلومات و محفوظات و یا گریز از کشور و مشکلات هستی مجبوری درس بخوانی تا بروی.
واین حکایت میلیونها جوان است.
حال مسئولین میتوانند هزاران توجیه بر عملکرد ضعیفشان بیاورند تا واقعیت رانبینند وقتی صنعت کنکور از دانشگاه پیشی میگیرد وجای ارتباط صنعت و داشگاه را پر میکند تازه این اول ماجراست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
بچه هایی که وضع مالی خوبی دارن بهتره وقتشون رو با درس خوندن هدر ندن یه 200-300 میلیون پول از پاپا بگیرن برن تو کار خرید و فروش ماشین بعد چند وقت اینقدر پول میزنن به جیب که یه کارمند رده بالا به خواب هم نمیبینه اونایی که تو ادارات دولتی و نیمه دولتی میتونن اشنا جور کنن که براشون پارتی بشه معطل نکنن با آبدارچی نگهبانی شروع کنن بعدش ببین برای پیشرفت چه مدرکی لازم دارن برن بگیرن بچه هایی که میخوان کارمند دولتی تو استخدامی ها شرکت کنن در آینده باید بدونن که این فرایند استخدام حداقل 2 سال طول میکشه تازه اگه ازمونشو قبول بشین و سهمیه ها بذارن و این رشته ها در اکثر آزمون های استخدامی دولتی پر متقاضیه مدیریت حقوق حسابداری روان شناسی (کمتر) مهندسی صنایع در رشته های تخصصی مهندسی هم استخدامی هست اما خیلی کمتره دیگه در بخش خصوصی بیشترین جذب کار برای حسابداری مدیریت مهندسی صنایع مهندسی برق البته ترجیح اینا اینجوریه که اگه در شرکتی یا کارخونه ای حسابدار بشین حقوق و جایگاهتون خیلی بالاتر از مهندس صنایع شاغل در کارخونه هست افرادی که در شهرستانها هستن اگه شرایط کشاورزی و باغداری وجود داره مثل آب و زمین اینم برای اونها خوبه اما این گروه ارزش نداره که شهرشون رو ترک کنن و در یه لونه موش 30 متری در تهران روزگار بگذرونن درمورد اعتبار مدرک دانشگاه ها هم داستان اینجوره که دانشگاه های دولتی شهرهای بزرگ دانشگاه های آزاد اصلی شهرهای بزرگ دانشگاه های دولتی شهرهای کوچک دانشگاه های پیام نور علمی کاربردی غیر انتفاعی در استخدام های دولتی و بخش خصوصی فاقد اعتبار هستند و فقط وقت و هزینه شما رو تلف میکنن در رشته تجربی هم پزشکی دندان پرستاری بهترین وضعیت شغلی و حقوق و مزایا رو دارا هستن و در ادامه تحصیل هم بسیار دستشون بازه بقیه رشته های زیر گروه تجربی مفت نمی ارزه و اتلاف وقته البته داروسازی هم بدک نیست ولی نسبت به اونا اشباع تر شده در مورد رشته مهندسی کامپیوتر هم باید گفت که این رشته بازار کار خوبی داره اما باید از نظر مهارت ها برنامه نویسی و ... چپتون پر باشه وگرنه هیچ جا به مدرک کامپیوتر خالی اهمیت نمیدن اون دوستانی که هیچ پولی ندارن و توان علمی برای تحصیل در رشته های بالا رو ندارن بهتره برن دوره فنی حرفه ای مکانیکی باطری سازی و ... ثبت نام کنن بعد چند وقت اوستا کار میشن و پول خوبی میتونن دربیارن البته تعویض روغنی هم خوبه چند وقت اجاره ای کار میکنن بعدش می تونن مغازه جور کنن باقی رشته ها هم اگه تا فوق دکترا که هیچ 100 تا دکترا ازشون داشته باشین یه پاپاسی نمیارزه و باهاشون حتی نمیتونید یه بربری 2هزار تومنی بخرین دوستان توجه داشته باشن که مدارک مهندسی که میگیرن برای استخدام در بخش خصوصی حداقل به این شکله که میزان حقوقش درحد کارگر ماهره و نباید فکر کنن که الان 10 میلیون حقوق میگیرن موفق باشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
هسته نباشی دلاور خدا قوت پهلوان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
بنده خودم ارشدمو از دانشگاه دولتی بامعدل۱۸ونیم گرفتم.اماالان فقط منتظر ظرفیت یکنفره ماده ۲۸آموزش و پرورشم.درصورتی که بچه ها از کنکور فقط و فقط باقبولی پزشکی و دندانپزشکی و دانشگاه فرهنگیان میتونن کار بگیرن ، خوب بقیه رشته ها میشه کشک دیگه.خوب مسلما دانشگاههایی هم که همچین خروجیهایی رو نمیده و همچین رشته هایی رو نداره، تحصیل توش بی ثمر میشه وطبیعتا صندلیهاشم خالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
مگه دیوانه اند که جوونی وعمرشون روالکی هدربدن آخرشم حیرون وآلاخون والاخون
Iran (Islamic Republic of)
Maryam
۰۹:۱۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
من امسال کنکور دادم توسوالات تخصصی گند زدین وبه فکر ماهای که توی شاد باویس دبیر چیزی یاد میگرفتیم نبود
الانم دم از این میزنین چرا دانشگاه نمی ریم
به جز چندتا رشته خودتون چه قولي میدین برای این رشته کار پیدا میشه
سیاست هاتون رو درست کنید، بازارکار درست کنید وسهمیه هارو اگر جون مردم براتون مهمه وردارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
خیلی واسم جالبه که مهمترین نکته رو که خودتونم میدونین نگفتین .
دلیل اول اینه که تورم کمر همه ی خانواده ها رو شکسته . خانواده ها دیگع نمیتونن شکمشونو سیر کنن اخه چطوری میتونن شهریه دانشگاه و غیره ... جوانشونو بدن .
دلیل ریزش دانشجو دقیقا دو ساله که اتفاق افتاده .خب تورم وحشتناکم دوساله که اتفاق افتاده .
دلیل اصلی همینه خودتونو با چیزای دیگه قانع نکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
شایدم بخاطر قیمت های سرسام اوره یکم فکر کنین مردم نون ندارن بخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
بری درس بخونی برگردی تقریبا بعد ۸ سال بری سربازی و بیای ببینی نه اشنا داری نه هیچی تازه شغل ها رو هم دادن به خانم ها و به ما میگن ازدواج کن خرج زندگی بده.
من که از خدمت اومدم رفتم در مغازه پدرم یعنی اگه درس نمیخوندم بازم میرفتم در مغازه پدرم
یه پسر خواهر دارم دبیرستانه بهش میگم دایی جان درس و رها کن و برو یه جا سر کار
اگه برگردم پنجم ابتدایی یا تهش سیکل ترک تحصیل میکردم
Iran (Islamic Republic of)
مهندس مشهدی
۰۷:۲۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
سلام
بنده کارشناس ارشد مهندسی برق دارم الان حدود 10 سال هست که شاغل هستم چند تا توصیه به جوان ها دارم منظور همین دوستان کنکوری هست
اگر واقعا علاقه به درس ندارید یک تصمیم جدی بگیرید برید یه کار فنی مثل مکانیکی ، برق کاری ، لوله کشی یا.... یا غیر فنی مثل آشپزی، شیرینی پزی،آریشگری. ....هر هنری که خودتون دوست دارید رو آموزش ببینید وارد بازار کار بشید از فرصت ها به خوبی استفاده کنید تا قبل از ازدواج حداقل 7 ، 8 سال کار کنید ، خیلی توی زندگی جلو هستید چون پول داری چون کار داری چون ماشین داری چون بقیه بهت احترام میزارن چون تونستی یه کاری برای خودت دست و پا کنی خلاصه بعد بهت زن میدن در پایان زندگی خوبی داری
حالا هی برو درس بخون مدرک بگیر ، بیکار باش ، البته ناگفته نمونه که شما اگر رشته تحصیلی خوبی داشته باشی دانشگاه خوبی درس خونده باشی و بلد باشی برای شما هم کار هست ولی اگر فقط یک مدرک داشته باشی همش بیکاری و سرکوفت زدن بقیه رو باید تحمل کنی خود دانی
انشالله همه جوانان موفق باشند
Iran (Islamic Republic of)
ن
۲۱:۲۴ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
تحصیل در دانشگاه های دولتی وخوب هم ضمانت کار نداره
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۵:۴۹ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
نبودن اشتغال برای فارغ‌التحصیلان عمده ترین علت خدا حافظی جوانان با دانشگاه است
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۰۳:۴۹ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
چون بدرد بازارکار نمی خوره
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۰۳:۴۹ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
چون بدرد بازارکار نمی خوره
Iran (Islamic Republic of)
Zahra rp
۰۲:۵۳ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
حالا برن یا نرن دانشگاه مگه چه فرقی به حال شون داره
بجز بعضی رشته ها مث پزشکی و پیراپزشکی و چند رشته انگشت شمار دیگه واقعا چیز خیلی خاصی آموزش نمیدن،یه سری دروس تئوری غیر کاربردی!
من که بعد از دو سال نیمه تمام دانشگاه رو رها کردم چسبیدم به کار و خیلی هم از این تصمیم راضیم
Iran (Islamic Republic of)
ن
۲۱:۲۵ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
عزیز جان در پزشکی و دندان هم چیزی یاد نمیدن ماکه مهندسی دولتی خوندیم هم عملی یاد گرفتیم بحث بازار کار ربطی نداره . درحال حاضر برای پزشکی ودندان کار هست چون اولا در دست مافیا هستن بعدش اکثر ملت بیمار ومریض
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۱ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
وقنی می بینن تحصیل کرده ها بیکارن میلی برای هزینه کردن برای تحصیل ندارن.
تازه کم کم قید ازدواج و بچه دارشدنم می زنن.
بهتره که سیستم آموزش کشور به فکر باشه و به دانش آموزان کارآفرینی را یاد بدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
مقصر اینها این نظام آموزشی نابرابر تحصیلی و تفکیک مدارس ودرست کردن انواع مدارس دولتی و غیر دولتی و ....و.... است واقعا برای آینده کشور متاسفم که یک عده بی سواد سکان سواد کشور را به دست گرفته اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
من شش سال پیش لیسانس مهندسی برق گرفتم و دوسالم سرباز مرزبانی بودم،تا الان و امروز نتونستم شغل خوبی پیدا کنم و الان برای‌ ماهی دو تومن روزی 12 ساعت کار میکنم
همکارام همه دیپلم و زیر دیپلم هستن فقط یه‌ نفرشون کاردانی داره و مسئول کارگاهمون که رئیس منه و هروقت اراده کنه میتونه جوابم کنه فوق دیپلم داره،واقعا مجبورم وگرنه این شغل حق من نیست.
Japan
ناشناس
۰۰:۴۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
چون درس خوندن در ایران فقط سختی به همراه داره بدون هیچ نتیجه ای. الان برای آقایون پول تو دلالی و خانم ها پول تو آرایشگریه
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۰:۴۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
فقر گرانی پول زیاد گرفتن دانشگاه ها و رشته های بیخود و سهمیه های زیاد حتی من کسایی از دوستام هستن که دانشگاه نرفتن فقط دیپلم گرفتن و ازدواج کردن چرا چون پدرشون پول نداشته بچش بره دانشگاه گفته یا دولتی میاری یا. شوهر میکنی نتوست بیاره شوهر کرد پول ندارن اقا جون‌ پووولللل ندارن خوانواده هاشون‌ تمام
India
ح م
۰۰:۲۷ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
من خودم فارغ التحصیل لیسانس زبان وادبیات فارسی دانشگاه اراک درسال هشتادودوهستم .درسال هشتادوشش هم فوق لیسانس علوم سیاسی ازدانشگاه أ‌زادخرم آبادم دوسال هم خدمت این بیست سال که زحمت کشیدم برای کاردرآزمون ادواری درشهرتهران قبول شدم امابرای مصاحبه درکمال ناباوری ردشدم به قرآن قسم چهارده ساله فقط کارم گریه وزاری است چراچون پارتی نداشتم حتی برای کاری که قانونی قبول شدم خانواده فشارآوردندگفتنددنبال دکترابروگفتم تااینجاهم اشتباه کردم الآن هم مستأجرم بادوتابچه کارگری می کنم حالامیدانیدچراتعداددانشجوکم شده برای اینکه امیدی به آینده نیست بیست سال زحمت بکشی دریک لحظه کافیه درمصاحبه طرف ازریخت توخوشش نیادالبته مسببین بدبختی ام و افرادی که دنیایم راسوزاندندبخداواگذارکردم الآن هم فقط مرگ به من دلخوشی می دهد باکدام امیددرس بخوانیم کاش ازهمان اولش کارگری می کردم الآن برای خودم کسی بودم
Iran (Islamic Republic of)
الهه
۱۶:۱۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
با این وضعیت که تو میگی پس آمریکا چی کار میکنی ؟
France
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
به خدا قسم دیگه حال و حوصله ی پشت کنکور موندن رو ندارم
خدایا یا فکری به حالم بکن یا اینکه بکش مارو تا ازین همه بدبختی راحت بشیم
هی نوجوانییییی
Iran (Islamic Republic of)
مازندرانی
۲۲:۴۱ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
متاسفانه فعلا در ایران بغیر از رشته تجربی رشته های دیگه بازار کار ندارن ما باید رشته های پزشکی و غیره رو بعنوان یه شغل تصور کنیم نه کلاس تازه با وجود سهمیه های موجود قالبا افرادی بیسواد در راس قرار میگیرند و تازه میگند چرا مغزها فرار میکنند به امید اون روزی که نظام بیمار آموزش و پرورش کشور ما سامان بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
سلام.
من خودم اخرای تحصیلیم هست به مشکلاتی خوردم که خدمتتون بیان میکنم:
۱.درچهار سال تحصیل دانشگاهی بعضی از دروسی رو که پاس کردم نه به درد دینم میخوره نه دنیام و بی ربط و بی کاربرده فقط هزینه و وقت من سوخت شد همون طور که رهبر هم انتقاد کرد از این مسئله
۲.الان با مشکلی به اسم سربازی دست و پنجه نرم میکنم.اگر برم و برگردم تمام درسام یادم میره.سربازیم مرتبط به رشتم نیست.زمانی که برمیگزدم باید از صفر شروع به مطالعه کنم.سربازی به شکل قدیمی اداره میشه.و قد علم کرده و سدی شده جلوی ما جوان ها
۳.کار به راحتی گیر نمیاد اگر گیر بیاد مثلا کارگر کارواش میخوان مرتبط به رشتم نیست.اداره ها استخدام نمیکنن اگر کنن پروسه خیلی سخت داره تا بشه قبول شد نزدیک به محال.
سوال اینجاست من که اخر درسمه و بعد از کلی تلاش تازه به هیچ و پوچی رسیدم چند سالگی میخوام سرکار برم؟چند سالگی ماشین دار خونه دار بشم؟چند سالگی خانواده تشکیل بدم؟
حالا اینایی رو که من الان میبینم طرف از اول که میخواد انتخاب رشته کنه میبینه و نمیاد دانشگاه دیگ.
البته توصیه بزرگتر ها به خودم همیشه این بود که بالاخره درس روزی بدرد میخوره.شمام این توصیه بزرگتر هارو درظر بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
بعضی از دروس نه، خیلی از دروس و مطالب هستند که در زندگی به درد نمیخورند، حتی دروس تخصصی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
البته یکی دیگه از دلایلش میتونه سوالات فوق استاندارد (؟؟؟؟!!!!)کنکور باشه که سال به سال هم به این استاندارد بودن افزوده میشه جوری که دانش آموزان مناطق محروم امیدی براشون باقی نمیمونه. نمونش کنکور افتضاح امسال بود . شما دارید شعار میدید و از مافیا های کنکور بد میگید ولی چیزی که دیده میشه اینه که شما هم کم از مافیاهای کنکور ندارید. سختی غیر استاندارد سوالات کنکور باعث رونق گرفتن بازار همین مافیاها میشه و کسی که ضرر میکنه فقط و فقط دانش آموزانی هستن که امکان شرکت در این کلاس ها و آزمونها رو ندارن. چطور از دانش آموزی که رویای پزشکی داره ولی به خاطر نبود کلاس و آزمون و سهمیه های مختلف نتونسته رتبه مناسبی بیاره انتظار انتخاب رشته دارید؟شاید کسی بگه خوب رشته پایین تری انتخاب کنه ولی این ظلم مطلقه که نظام آموزشی جوری هست که فقط بچه های کسانی که وضعیت مالی خوبی دارن میتونن به جاهای خوب برسن. ما درس میخونیم که زندگیمونو عوض کنیم مگه غیر از اینه؟
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۱:۱۶ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
تو جامعه ای که مدرک فوق لیسانس میگیری و هر جا واسه استخدام میری،میگن حقوق وزارت کار و تو درامدت تاثیر نداره.تو مملکتی که همه چی پارتیه و تحصیلات تاثیری نداره و به زور کار پیدا میشه مگه عقلش کمه آمدم.ما هم که خوندیم پشیمونیم والل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
اگر از همون دوران مدرسه، آدم روی یک شغل درست و حسابی تمرکز کنه، دیگه تا ۳۰ سالگی، سرمایه لازم برای زندگی رو جمع آوری می‌کنه. اما وقتی تا این سن اسیر درس و سربازی و کارهای حاشیه ای باشی، تازه از ۳۰ سالگی باید دنبال شغل باشی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
وقتی من دبیرستانم تموم شد، می‌خواستم برم سر کار و کوچکترین علاقه ای به دانشگاه نداشتم. اما مشکلی وجود داشت به اسم سربازی. اگر با مدرک دیپلم به سربازی می‌رفتم، سرباز صفر میشدم و به هیچ وجه امکان امریه هم نداشتم. این شد که کاملاً به اجبار به دانشگاه رفتم و چندین سال در رشته ای که اصلاً علاقه نداشتم درس خوندم و طبیعتاً نه درس یاد گرفتم نه مهارت. بعد از لیسانس هم به دلیل اینکه هیچی از دانشگاه یاد نگرفته بودم و پارتی هم نداشتم، احتمال کار و امریه برام خیلی کم بود و تنها راه پیش رو این بود که بدون کوچکترین علاقه ای تا فوق لیسانس و دکتری ادامه بدم با این امید که شاید طرحی مثل سربازی حرفه ای تصویب بشه. حالا تازه سربازی مونده، کار و مهارت هم ندارم. و تازه بعد از سربازی که حدود ۳۰ سالم بشه باید دنبال شغل بگردم. لازمه اینو بگم که فقط من اینجوری نبوده ام و بیش از نصف همکلاسی‌هایی که در دانشگاه دیده ام از روی ناچاری و بی‌هدف به دانشگاه اومده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
هر کشوری پیشرفت کرد، از اصلاح وضعیت مدرسه و دانشگاه شروع کرد. اگر بچه‌ها از همون مدرسه و دانشگاه واقعاً مهارت شغلی و روابط اجتماعی رو خیلی خوب یاد بگیرند، چند سال بعد که بزرگتر شدند، نه تنها مشکلات اقتصادی نخواهند داشت، بلکه مشکلات فرهنگی و بی‌نظمی و تنبلی هم در جامعه وجود نخواهد داشت.

اگر چند سال پیش، در دهه‌های هفتاد و هشتاد، توی مدرسه به بچه‌ها مهارت یاد می‌دادند، الان نسل بچه های دهه هفتادی و هشتادی اکثراً شغل و درآمد داشتند و مشکلی هم بابت شغل و ازدواج نداشتند. اما اینکار انجام نشد.

الآن هم دیر نیست. اگر بچه ها از همین الآن هم توی مدرسه و دانشگاه واقعاً مهارت یاد بگیرند، حدود ۱۰ یا ۱۵ سال دیگه یک نسل توانمند و امیدوار خواهیم داشت؛ که شغل و درآمد کافی دارند و مشکلی بابت مسکن و خرج زندگی نخواهند داشت. اما اگر فرصت امروز از دست بره، ۲۰ سال دیگه دوباره همین وضع خواهد بود و همچنان همه در حال نالیدن از مشکلات اقتصادی و شغل و مسکن و ازدواج و ... خواهند بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
درس برا انجام علمی کاره
شما رشته هایی بذارید که ظرفیت کار بومی داشته باشن
تمام
نه بر اساس ظرفیت دانشگاه و یا تقلید از خارج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
اگر بچه ها از همون دوران مدرسه مهارت یاد بگیرند و بعد از مدرسه برای خودشون یه شغل راه بندازن، مشکل بیکاری و بی‌پولی و مسکن و ازدواج و جمعیت و فارغ التحصیلان بیکار هم حل خواهد شد.
اما الآن جوان‌ها مهارت یاد نمی‌گیرند. اکثراً از روی ناچاری یا ترس از سربازی وارد دانشگاه میشن و تا دکتری هم بدون علاقه درس می خونند. و عملاً یک دهه از عمرشون بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی رو تلف می‌کنند. ریشه‌ی مشکلات جوان ها اتلاف عمرشون هست. متاسفانه مدرسه و دانشگاه و سربازی به جای اینکه به جوانان مهارت یاد بدهند، به اولین عامل هدر دادن عمر جوانان تبدیل شده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
چیزی که من ۱۰ ساله توی دانشگاه می‌بینم اینه که عده‌‌ ‌ی زیادی به خاطر ترس از سر‌بازی میان دانشگاه. عده‌ای دیگه هم از روی ناچاری و بی‌شغلی میان تا هم بیکار نباشند و هم مدرکی بگیرند شاید یه جایی به دردشون بخوره. یه عده کمی هم که شاغل هستند (بیشتر در مقطع ارشد و دکتری) برای گرفتن مدرک بالاتر برای افزایش حقوق به دانشگاه میان.
خیلی از اینایی که دانشجو هستند، اصلاً علاقه ای به درس یا رشته شون ندارند و از روی اجبار به خاطر ترس از سربازی یا از روی بیکاری و ناچاری اومدن دانشگاه.
اگه یه دانش آموز توی مدرسه مهارت یاد بگیره و بعد از مدرسه هم دغدغه سربازی رو نداشته باشه، خودش می‌تونه کار و شغل مورد علاقه اش رو راه‌اندازی کنه و اینجوری مشکل درآمد و مسکن و ازدواج و... هم حل میشه. فایده دیگرش هم اینه که دیگه اینهمه آدم بدون علاقه وارد دانشگاه نمی‌شوند و فقط افرادی که واقعاً به درس علاقه دارند به دانشگاه میان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
الان ۵۰ درصد دانش آموزها تصمیم گرفته اند به جای دانشگاه، به فکر کار و زندگی باشند. اگر سربازی اختیاری بشه، دیگه همین ۵۰ درصد هم خیلیاشون نمیرن دانشگاه. و دیگه کاملاً صندلی دانشگاه ها خالی می مونه. و طبیعتاً کنکور هم حذف میشه. و بنابراین، اضطراب و فشار روحی و هزینه های ناشی از کنکور هم حذف میشه. و تعداد کمی از دانش آموز ها که واقعاً به درس علاقه دارند به دانشگاه میرن.
دانشگاه ها هم به دلیل تعداد دانشجوی کم، مجبور میشن فقط استادهای باسواد رو نگه دارند و استخدام کنند و همچنین امکانات رفاهی بیشتری برای دانشجوها و استادها فراهم میشه.
اون کسانی هم که دانشگاه نرفته اند، وارد شغل و کار میشن و زودتر ازدواج می کنند و بدین ترتیب، مشکلات اقتصادی و بیکاری و سن ازدواج و جمعیت و ... هم حل میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
الان توی کامنت ها یه عده خیلی دوست دارند به دانشگاه برن. از طرف دیگه یه عده مثل من اصلاً علاقه ای به دانشگاه نداریم اما از ترس سربازی به دانشگاه اومدیم. خُب این سربازی رو اختیاری کنید تا من و امثال من به اجبار به دانشگاه نریم و افرادی که به درس علاقه دارند، بدون دغدغه به دانشگاه بروند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
درس خواندن یعنی حماقت کار کردن یعنی زندگی و زن و بچه و آرامش فکری
Iran (Islamic Republic of)
هوشنگ
۱۹:۳۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
علت اینه که بیشتر مردم تلاش زیاد میکنند ولی عده ای دیگه با داشتن سهمیه حقشان را پایمال میکنند ودر بهترین رشته به سادگی پذیرش میشن وبقیه با اینکه رتبه بهتری دارند باید در بدترین دانشگاهها ادامه تحصیل دهند در نتیجه از دانشگاه رفتن منصرف میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
حرف دل مردم در مورد خودروسازها رو هم یه جوری بیان کردی برادر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
علت اصلی نداشتن اینده شعلی برای خیلی از رشته ها است
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۹:۲۰ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
کاری که سرانجام نداره توسط ادم عاقل انجام نمیشه الا به اجبار!
برین ببینید لیسانس حقوق میفهمه حقوق یعنی چه؟
لیسانس شیمی میفهمه آنالیز جرمی یعنی چه؟
این یک چرخه فاسد و بی سرانجام است نه یک سازمان اموزشی!
حق الناس حرام کرده اند... با همین صراحت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
با وجود بیماری کرونا نیاز به دکتر و پرستار بیشتر شده ولی نسبت به افزایش پذیرش رشته های پزشکی و پرستاری بی توجهی میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
تجربه ای که من از دانشگاه دارم اینه که اصلاً توی دانشگاه ها از علم و دانش و درس و ... خبری نیست. بیشتر بحث پول و امتیاز و مدرکه. حالا من خودم چندین مدرک دارم که به هیچ دردی نمی خوره و بجز یه سری فرمول بیفایده، و چند تا مقاله ی مزخرف چیز خاصی هم بلد نیستم. جالب اینجاست، کسانی که دانشگاه نرفته اند، این چیزها رو نمی دونند و خیلی ها میخوان منو نصیحت کنند، میگن برو فنی حرفه ای مهارت یاد بگیر. اولاً خود فنی حرفه ای هم دست کمی از دانشگاه ها نداره، ثانیاً من اگه قراره توی فنی حرفه ای مهارت یاد بگیرم، پس مرض داشتم چندین سال عمرم رو توی دانشگاه سپری کنم؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
یک مادر
۱۹:۰۳ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
سلام دلیلش معلومه....
مثل دانشگاههای خارج از کشور امکان تحصیل را در رشته های پر طرفدار پزشکی دندان دارو ایجاد کنید تا پولی را که ما به اونا میدیم، به دانشگاه ایرانی تقدیم کنیم ، هم ایران خالی از جوانان نمیشه خم ارز خارج نمیشه
میدونم که گوش نمیدین ولی دراز مدت ایران خالی از جوانان میشه به عشق رشته های پر طرفدار
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۰۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
یک سری دوستان اومدن اینجا نظر بدن که واقعا عجیبه نظزاتشون یا تو ایران نیستن یا کلا از کنکور هیچ خبری ندارن اولا کنکور برداشته شه میشه پارتی بازی عین استخدامیا دوما الان کجا کنکور سد هست الان 90 درصد پذیرش بدون کنکوره دوس ندارین پشت سد کنکور بمونید برید همونا چرا شر و ور میبافین که کنکور فلانه و اینا خودتون درس نمیخونید میخاین با پارتی برید دانشگاه خوب الکی میگین سد کنکور و این چرندیات....yjc اگز واقعا بی طرفی تایید کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
آی کیو اون ۹۰ درصدی که پذیرششون بدون کنکور هست چه رشته هایی ان؟رشته ای ای بعد ۴سال درس خوندن طرف بیکاربمونه.مسئله سر رشته های پرطرفدار مثل پزشکیه که باسهمیه پذیرش میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ن
۲۱:۳۱ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
تو داری پیام نور تهران که تاپ هست ودست کمی از دولتی نداره . دولتی هایی مثل شریف و با موسسه غیرانتفاعی مقایسه میکنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
استادهای دانشگاه، دانشجوها رو مجبور به نوشتن مقاله های بیفایده و صدمن یه غاز می کنند. چون زحمت و هزینه نوشتن این مقاله ها بر عهده دانشجوهاست و مفتکی به اسم استادها چاپ میشه .
مثلاً یه استاد دانشگاه ۵۰۰ تا مقاله به اسمش چاپ شده. و این مقاله ها باعث میشه امتیاز و رتبه استادها بالا بره و حقوقشون افزایش پیدا کنه و بعداً هم جزو سوابقشون میشه. مثلاً میگن فلان استاد ۵۰۰ تا مقاله نوشته. هیچکس هم نمیدونه که این مقاله ها رو دانشجوها نوشتن و به اسم استادها چاپ شده.
اما به مسائل صنعتی و حل مشکلات جامعه و صنعت و ساخت تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنایع نمی پردازند، چون اینکار دوتا مشکل داره؛ مشکل اول اینکه دانشجوها نمی تونن به تنهایی این چیزا رو بسازن و زحمت داره و استادها مجبورن به خودشون زحمت بدهند. مشکل دوم اینکه این کارها چندان پول توش نیست. و احتمالش کمه که باعث افزایش حقوق استادها بشه. اما مقاله همیشه باعث امتیاز و افزایش حقوق استادها میشه. گرچه مقاله نوشتن هیچ فایده ای برای کشور و پیشرفت علم نداره، اما چون بوی پول میده، استادها علاقه شدیدی به نوشتن مقاله دارند و حتی اصلاً درس و پایان نامه دانشجوها هم چندان براشون مهم نیست. فقط و فقط مقاله و مقاله و مقاله.... هر چه بیشتر بهتر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
وقتی درس بخونی و مدرک بگیری بعد برای کار به اداره یا جایی درخواست میدی بعد میبینی یکی که دیپلم داره بکار گرفته اند میپرسی چرا میگن الان اگه دیپلم داشته باشی زودتر کار گیرت میاد .اینارو دیدم که میگم پس درس بخونه ادم که چی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
من که از روی اجبار رفتم دانشگاه. اگر مجبور نبودم، صد سال سیاه نمیرفتم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
نمی دونم چرا یه عده با آه و حسرت آرزوی دانشگاه رفتن دارند؟؟؟؟؟؟؟؟
مگر کسی جلوی شما رو گرفته؟؟؟
خَب برید دانشگاه؛ الان صندلی های دانشگاه ها خالی مونده.
من خودم کنکور ارشد از حدود ۲۰۰ تا سوال، ۳ یا ۴ تا سوال جواب دادم، رشته مهندسی روزانه دانشگاه دولتی قبول شدم. چون اصلاً نمیخواستم دانشگاه برم. اما به هر حال از روی اجبار رفتم. توی دانشگاه هم حدود ۲۰ نفر هم ورودی داشتیم که همون هفته اول ۱۰ نفرشون انصراف دادند. ترم های بعدی هم کلاً ۶ نفر ازشون باقی موند. کلاسامون اکثراً دونفره یا سه نفره بود.
اصلاً کسی دانشگاه نمیره دیگه. این همه آه و حسرت برای چیه؟ اگر واقعاً آرزوی درس خوندن دارید، مطمئن باشید خیلی راحت دانشگاه قبول میشید. فقط بحثی که هست، چند تا دانشگاه که اسمشون کمی معروف شده، برای ورود به اونها کمی رقابت هست، اما بقیه دانشگاه ها خالی هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
هر ساله این حرفا رو میزنن اما باز هم در نهایت جر جانبازا و افرادی محدود کسی قبول نمیشن واقعا برا این کشور متاسفم که استعداد های جوانانش را بخاطر سهمیه جانبازی کنار میزنه و در نهایت کشور میرسه به این وضعیت بد که نمیتونن یه قیمت مرغ را ثابت نگه دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
الان ۵۰ درصد دانش آموزها تصمیم گرفته اند به جای دانشگاه، به فکر کار و زندگی باشند. اگر سربازی هم اختیاری بشه، دیگه همین ۵۰ درصد هم خیلیاشون نمیرن دانشگاه. و دیگه کاملاً صندلی دانشگاه ها خالی می مونه. و طبیعتاً کنکور هم حذف میشه. و بنابراین، اضطراب و فشار روحی و هزینه های ناشی از کنکور هم حذف میشه. و تعداد کمی از دانش آموز ها که واقعاً به درس علاقه دارند به دانشگاه میرن.
دانشگاه ها هم به دلیل تعداد دانشجوی کم، مجبور میشن فقط استادهای باسواد رو نگه دارند و استخدام کنند و همچنین امکانات رفاهی بیشتری برای دانشجوها و استادها فراهم میشه.
اون کسانی هم که دانشگاه نرفته اند، وارد شغل و کار میشن و زودتر ازدواج می کنند و بدین ترتیب، مشکلات اقتصادی و بیکاری و سن ازدواج و جمعیت و ... هم حل میشه.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۸:۳۱ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
داداشا بعد متوجه شدین. انتخاب رشته برا اساس آزمون حدود 13% کل رشته ها و صندلی های رو شامل میشه و بقیه رشته ها بر اساس معدل و سوابق تحصیلی انتخاب می شن.
طبیعیه فقط رتبه بالاها انتخاب رشته بر اساس آزمون انجام میدن و رتبه پایین تر ها میرن سراغ سوابق تحصیلی.
لطفا اطلاعاتتون کامل کنید بعد تحلیل بفرمائید.
Iran (Islamic Republic of)
ن
۲۱:۳۷ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
کسیکه با سوابق میره دانشگاه یا رتبه خوب نمیاره دلیل نیست که کندذهن باشه یا هوشش پایین تر . اتفاقا این افراد بیشتر تلاش میکنن.اونی ک با کنکور میره وقتی پاش یه دانشگاه رسید بخور وبخواب میکنه
Turkey
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
طبق معمول بعضی از هموطنان مثل مسئولین به جا راهکار برای حل مشکل به شعار دادن رو اوردن
France
ali
۱۷:۲۸ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
تبعیص و رانت موسسات اموزشگاه های کنکوری و سهمیه ای کردن علم باعث شده دانش اموزان و والدین انها قید رفتن به دانشگاه های ایران را بزنند و راه های منطقی دیگری برای موفقیت در زندگی انتخاب کنند. اگر این مشکل حل نشود فردای ایران از افغانستان بدتر خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
کاملاً مشخصه وقتی افراد با مدرک ارشد و دکترا از دانشگاه های معتبر دولتی بیکار هستند دیگه انگیزه ای برای این جوون ها باقی نمی مونه این همه زحمت بکشند درس بخوانند غربت رو تحمل کنند در نهایت تو خونه بشینند و حسرت بخورند.
Iran (Islamic Republic of)
ف.م
۱۷:۲۱ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
چون کسانی قبول میشن که سهمیه دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
آخه تو کرونا درس خوندن چه لذتی داره؟!
همش خود خوانیه
من کلاس دهمی هم اگه حق انتخاب داشتم درس نمیخوندم تا مدارس باز بشه ولی من مجبورم که ادامه بدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
اگر همه ایرانیان دکترا و پرفسور باشند ایرادی دارد؟؟!!!
راه کسب دانش نباید بسته شود و افراد برای فراگیری دانش و یا ماندن سر جای خود و ندانستن و نخواندن مختیار باشند و هر که خواست درس بخواند مانعش نشویم.
Germany
ناشناس
۱۷:۵۶ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
برو از یک مهندس و دکتر مملکت جدول ضرب بپرس بعد تشویق مدرک فیک کن
Turkey
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
اصلا ایرادی نداره اما قبل ازاینکه کامنت بزارید فکر کنید. مگه ممکنه که همه دکتر و مهندس بشن؟ برو یه بار دیگه متن زو بخون ببین چی گفته.اونایی که درس خوندن همه بی کارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
من نمی خواهم دکتر و پروفسور شوم.
مگر زور است؟
بعضیا چنان صحبت می کنند انگار جلوشون رو گرفتن که نرن دانشگاه.
الان این خبر داره میگه نصف افراد واجد شرایط، به دانشگاه نرفته اند.
الان خیلی از صندلی های دانشگاه ها خالیه.
اصلاً کسی علاقه به درس نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
متاسفانه شما درس و مدرک را با علم و دانش اشتباه گرفته اید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
هر چه قدر خیران و دولت و مردم در این کشور دانشگاه بسازند باز هم کم است پس مشکل ما داشتن دانشگاههای خوب و فراوان و استادان فهمیده نیست مشکل اصلی وجود کنکور بی خاصیت است.
و تلاش مسولان برای ساخت کارخانجات فراوان و اشتغال فراوان .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
خبر داره میگه دانشگاه ها همین الانم خالی موندن،
میگی بازم بیان بسازن؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
که چی بشه؟؟؟؟
این همه پول صرف ساختن دانشگاه بشه ؟؟؟؟؟؟
الان خیلی ها دانشگاه نمیرن. ما هم که رفتیم پشیمونیم. دانشگاه ها همه خالی اند، دوباره دانشگاه جدید بسازند؟؟؟؟؟؟؟
به جای این کار، بهتر نیست پول و سرمایه صرف ساختن کارخونه و کارگاه های تولیدی و ایجاد اشتغال بشه که مشکل شغل و ازدواج و جمعیت و ... حل بشه؟؟؟؟
آخه دانشگاه چه مشکلی از مردم حل میکنه؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
درس بخونن کی چی بشه
France
ناشناس
۲۰:۰۹ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
من هم تا ارشد خوندم فكر كردم عمرم تلف شده چون هيچ جا كار و شغل نبود تا اين كه يكي از دوستام كه رفته بود خارج راه اپلاي رو يادم داد الان اينجا حداقل سربار كسي نيستم خرج اجاره يك خونه و اب وغذا تفريح ام بهم ميدن تازه دانشجو دكترا هم هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
سقف که روی سر شماست حاصل تحقیقات و پیشرفت های اکادمی های مهندسی هست چرا ژاپن زلزله 9 ریشتری رو دفع کرد؟؟ اگر دانشگاه بد بود همه سقف ها طاق ضربی بود و کل ژاپن ویرانه.... مسئله اینجاست که دانشگاه برای همه نیست دانشگاه برای سرگرمی نیست
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۶:۵۷ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
دانشگاه باید در هر شهر و روستایی باشد دانش و دانشگاه نباید انحصاری شود.دانش می‌باید به دانش دوستان برسد و دانش را با پول نباید مقایسه کرد.
دانش است ثروت می آورد و ثروت هم دانش .
پس هر دو در خدمت هم هستند.
United States of America
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
روستا؟
میفهمی چی میگی؟ مگه سبزی خوردنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
چه اشکالی دارد دانشگاه رفتن هم مثل مدرسه رفتن شود و همه درس بخوانند اصلا هر کی دوست داره درس بخونه و ادامه تحصیل بده هیشکی نباید جلوشونو بگیره ،جلو گرفتن دانش همانند دزدی سر گردنه و دزدی فکر و اندیشه است.
Turkey
ناشناس
۱۸:۱۷ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
کی گفته اشکال داره؟هیچ اشکالی نداره.زگهواره تا گور دانش بجوی اما بعداز جستجوی دانش ببین میتونی بری سرکار و ازش کسب درامد کنی یا فقط شعار میدی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
الان کسی جلوی تو رو گرفته؟
من خودم با ۲۰ تا سوال کنکور کارشناسی، دانشگاه دولتی روزانه قبول شدم.
کنکور ارشد هم ۵ تا سوال جواب دادم که یکی دوتاش غلط بود، بازم دانشگاه دولتی روزانه در رشته مهندسی قبول شدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
الانم۸۰درصد رشته ها و دانشگاه ها بدون کنکوره.رقابت سر رشته هایی مثل پزشکی و دانشگاهای دولتی هست
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۲:۵۶ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
ببخشیدخدای ناکرده اگر قلب عزیز تون اگه جراحی بخواد شما بدست یک جراح یا ای کیوی پایین و بیسواد میدید؟؟. عزیزمن هر شغل و رشته ای باید بهترین ورود کنن تا جامعه بهترین ها رو داشته و پیشرفت کنه حالا بقیه هم لزوما نباید دکتر ومهندس بشن برن کارهاو مشاغل فنی و عمومی رو انتخاب کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
امیر۲۲.۵۶ واقعا فکرمیکنی پزشک ها توی مملکت ما براساس آی کیو انتخاب میشن؟!!!خیر.یا سهمیه مناطق دارن با ایثارگری یا هیئت علمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
در زمان ساسانیان فقط خانواده های پولدار و اشراف زادگان و ژنهای مخصوص می‌توانستند درس و دانش بیاموزند حالا هم کنکور همین کار را در قرن جدید انجام میدهد بازهم همان جهالت وجود دارد ولی به گونه ای دیگر!!!!
Netherlands
اشکان
۰۳:۰۴ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
با کیا شدیم ۸۰ ملیون
ساسانیان ۵۰۰ سال بر مصر حکومت کردن کاش ما یه ذره جاهل بودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
کی میرسه که خواندن تا لیسانس و بالاتر در این کشور اجباری شود؟
سطح سواد و دانش را باید بالا برد البته همراه با مهارت.
یعنی سواد همراه با مهارت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
درس بخون خب
Iran (Islamic Republic of)
روح اله
۰۹:۵۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
بی سواد تویی
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۶:۴۴ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
اولین بارنیست که ملت ازچیزی دلزده میشوند.ازانتخابات وازحجاب وازنذری دادن وتحصیل کردن واسه دروس بی خاصیت ازنگاهشون افتاده شایددرآینده دوررفراندوم واسه آمدن رژیم شاهنشاهانه کنندومجلس شورای اسلامی راحذف کنندچون عملابیشترروزهای سال کارنمیکنندورییس های جمهورهم پشت پرده انتخابات پول بازی ورای بازی وخریدوفروش رای میکننداین بدترین حالت هست خصوصااینکه اقتصادوفرهنگ رادشمن نشانه گرفته واسه هرمدل دولتی رخ میدهدچه شاهنشاهی وچه جمهوری اسلامی یابه قول عربستان جمهوری موز.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
باید برای شفا شما هم دعاکنیم حالت بهتر بشه از توهم بیرون بیایی
United States of America
ناشناس
۱۶:۴۴ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
ادغام وزارت آموزش پرورش در وزارت علوم
کنکور لیسانس و کنکور دکترا
ظرفیت پذیرش در کنکور لیسانس از هر ده نفر پنج نفر
ظرفیت پذیرش در کنکور دکترا از هر ده نفر یک نفر
تحصیل رایگان
بومی گزینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
کنکور باید نابود و برداشته شود و این گزینش‌ها و کنکورها کم هم نیستند و در موقع استخدام دهها سد و پاپوش جلو آدم میگذارند پس کلا کنکور بیخود است جز برای دو یا سه !!!رشته خاص آنهم در مقطع های بالاتر نه بعد از دیپلم.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۴۰ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
هیچکدام از علل ذکر شده نیست بلکه علت مهم اینکار عدم اعتماد به آینده و دنبال فرار از مملکت توسط نسل جوان است که تاسفباره
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۱۹:۴۷ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
حالا همچین میگی از این مملکت که انگار تو خارج کباب داغ میکنن نه عزیز من خیلی از جاها چه بسا از اینجا بدتره و مشکلاتشان بیشتر به من و شما و بقیه نمیگند که نیروژ انسانی تربیت نشن
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا صفی زاده
۲۰:۱۶ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
درسته
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۴۰ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
هیچکدام از علل ذکر شده نیست بلکه علت مهم اینکار عدم اعتماد به آینده و دنبال فرار از مملکت توسط نسل جوان است که تاسفباره
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۰۶:۲۹ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
خب عزیز باید درس خوندن و در کنارش مهارت داشت تا از ایران بریم اینجا نمیشه دیگه کاری کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
اگر قرار است بعد از درس خواندن بیکار بمانیم پس کنکور برای کیست و برای چیست؟؟!!
لااقل بزارید برای فرار از سربازی برویم دانشگاه!!
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۱۹:۵۰ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
خب مثلاً تو ریشه های کم اهمیت و غیر مهم و یا دانشگاه های عادی و حتی سطح پایین بدون کنکور میشه رفت که سربازی و نری دیگه اینقدر سیاه نکن
۱۲۳
آخرین اخبار