اسلامی مطرح کرد؛

کاهش چشمگیر مرگ و آسیب‌های دریایی به همت بخش دریایی کشور

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بیش از ۵۰ هزار سند آموزشی در ۶ ماهه گذشته تحویل دریانوردان شده و حدود ۱۱۰ نفر از دانش‌آموختگان دریایی کشور را برای کارآموزی به کشتی‌های بین‌المللی اعزام کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  جلیل اسلامی معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم روز جهانی دریانوردی با شعار دریانوردان در کانون آینده کشتیرانی با بیان اینکه از سال ۱۳۶۵ به همت سازمان بنادر و دریانوردی و تمامی ارگان‌های دریایی مراسمی با عنوان روز جهانی دریانوردی برای پاسداشت و گرامیداشت تمامی دریانوردان در مهرماه برگزار می‌کنیم، گفت: تا کنون بسیاری از دریانوردان موضوعات و مشکلات بسیاری در حوزه دریانوردی را مطرح کرده که بخش عمده‌ای از آن‌ها رفع شده، اما همواره دو موضوع در این بخش با توجه به شرایط ویژه‌ای که وجود داشته هنوز برطرف نشده و مانند سابق بسیاری از دریانوردان را درگیر خود کرده است.

او ادامه داد: در دو سال اخیر موضوع تحریم و کرونا نقش بسیار مؤثری در حوزه حمل ونقل دریایی در اقتصاد کشور داشته و این دو موضوع باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی در حوزه دریایی این بخش شده است.

اسلامی با بیان اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد از حمل کالا از طریق دریا صورت می‌گیرد که نقش بسیار مؤثری هم در اقتصاد کشور داشته است، گفت: در کنار سازمان‌های مختلف به ویژه سازمان‌های مالی سیستم حمل ونقل دریایی کشور بسیار مؤثر است و در سال‌های گذشته به همت مجمع عمومی‌ که در این حوزه برگزار می‌شود، ما شاهد آن بودیم که با وجود مشکلات بسیار زیاد در حوزه کرونا لحظه‌ای فعالیت این بخش متوقف نشد و ما همواره شاهد آن بودیم که راه نجات و اقتصاد کشور در حوزه حمل ونقل دریایی بوده است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه ما شاهد آن بودیم که فعالیت حمل ونقل دریایی مطلوب‌تر شده و بر همین اساس سازمان بنادر و دریانوردی در راستای کمک به فعالیت بخش دریایی کشور فعالیت گسترده‌ای را در حوزه دور زدن تحریم‌ها داشته و بخشی از مقابله با تحریم‌ها توسط این حوزه صورت گرفته است.

اسلامی یادآور شد: به همت مدیران این بخش ما شاهد آن بودیم که این صنعت سرپا نگه داشته شده است.

او در ادامه به بحث کرونا و اثرگذاری آن در این حوزه اشاره کرد و گفت: بحث کرونا یک اپیدمی جهانی بوده که شرایط سختی را برای دریانوردان ایجاد کرد، اما با شاهد آن بودیم که با همکاری جمعی از دریانوردان و مدیران محیط امنی را برای دریانوردان ایجاد کردیم و تمامی بحث جابجایی کالا و مسافران در این حوزه در این حوزه با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی صورت گرفته و ما توانستیم این بحران را پشت سر بگذاریم.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: در چند ماه اخیر به همت مدیران حوزه دریایی ۸۵ هزار دریانورد در شرایطی که هنوز واکسیناسیون به صورت گسترده ایجاد نشده بود تمامی این دریانوردان واکسینه شدند.

اسلامی در ادامه به برگزاری دوره‌های آموزشی در این بخش اشاره کرد و گفت: با وجود شرایط سخت کرونایی ما دوره‌های آموزشی که لازم و ضروری بود را برگزار کرده‌ایم و از برنامه عقب نماندیم و ما شاهد آن هستیم که هیچ دریانوردی به واسطه شرایط سخت کرونایی از حوزه آموزشی عقب نمانده و در بخش بین‌المللی هم با وجود آنکه شرایط کار بسیار سخت بوده، اما دوره‌های آموزشی را برگزار کردیم.

او توضیح داد: در سال گذشته سیستم آموزشی کشور تمامی سرتیفکیت‌ها را گذرانده و ما عدد بسیار بالایی را در این بخش توانستیم کسب کنیم به طوری که ۵۰ هزار سند در ۶ ماهه گذشته امسال در انواع مختلف از سیستم آموزشی به دریانوردان تحویل داده شد تا این عزیزان با خیال راحت کسب و کار خود را ادامه دهند.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: با همت مدیران کشتیرانی ۱۱۰ نفر از دانش‌آموختگان بر کشتی‌های بین‌المللی برای کارآموزی اعزام شدند که تمامی آن‌ها توانسته‌اند آموزش‌های تخصصی را بگذرانند.

اسلامی با اشاره به اینکه تقاضای عمده بخش دریایی کشور در رابطه با حفظ حقوق دریانوردان بوده است، گفت: با توجه به وظایف اصلی خود در این حوزه ما اقدامات لازم را به ویژه برگزار جلساتی در این خصوص را انجام داده‌ایم و اقدام به شفاف‌سازی و احیای حقوق دریانوردان را انجام داده و قرارداد‌های کاری دریانوردان را ساماندهی کرده‌ایم.

او با بیان اینکه در حوزه دریانوردی و آلودگی دریایی هم در ۶ ماهه گذشته با وجود آنکه شرایط نه چندان خوبی در حوزه آلودگی دریایی داشتیم، گفت: بیش از ۲۸ عملیات رفع آلودگی دریایی را برگزار کرده‌ایم و در شرایط امداد و نجات هم در ۶ ماهه گذشته داشته‌ایم و ما امیدواریم با همت مسئولان در این بخش میزان آلایندگی دریایی را کاهش دهیم.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین به بحث عملیات نجات دریایی هم اشاره کرد و گفت: در عملیات نجات دریایی هم سعی کرده‌ایم از مرگ و وارد شدن آسیب به بسیاری از دریانوردان جلوگیری کنیم و با وجود آنکه این اقتضای کار دریانوردان است، اما ما برای تشویق این عزیزان سعی کرده‌ایم عملیات نجات دریایی خود را گسترش دهیم.

اسلامی توضیح داد: در این مدل افرادی که با جان‌گذشتگی از خود سعی کرده اند افراد را از غرق‌ شدن نجات دهند.

او یادآور شد: با نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه هم در این حوزه همکاری‌های بین بخشی بسیار زیادی داشته‌ایم به طوری که ما از سیستم پهپادی و هلیکوپتری این ناوگان در حوزه دریایی استفاده بسیار زیادی کرده‌ایم و پوشش کاملی را از طریق این ناوگان در سواحل شمال و جنوبی کشور داشته‌ایم.

او در پایان گفت: ما در حوزه ایمنی دریایی و همچنین ارتقای سطح ایمنی بندری خود و همچنین ارتقای کمی و کیفی آموزشی خود فعالیت‌های بسیار زیادی را انجام داده و اقدامات زیادی را هم در دستور کار خود قرار داده‌ایم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار