بازآفرینی گلدوزی سنتی رشتخوار در اماکن عمومی مشهد

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: رشته گلدوزی‌سنتی در رشتخوار که درحال منسوخ شدن بودن جان دوباره گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مسعود رحمانی مدیر روابط‌عمومی و امور فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: طرح بازآفرینی گلدوزی سنتی رشتخوار با کارفرمایی شهرداری مشهد به دست عطیه غلامپور در حال انجام است و نقوش ارائه شده در بازآفرینی نقوشی است که در پرده‌های خانه‌موزه قرائی رشتخوار سوزن دوزی شده است

وی گفت: این نقوش تاکنون در ایستگاه راه آهن مشهد، ایستگاه‌های مترو سعدی، فلسطین، آزادی، بولوار ملک‌آباد، پروین اعتصامی، چهاراه برق، پایه‌های پل استقلال و پل قطار مسافربری طبرسی اجرا شده است.


بیشتر بخوانید


مدیر روابط‌ عمومی و امور فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: گلدوزی‌سنتی هنری است برای ایجاد طرح‌های مختلف که با سوزن و نخ‌های رنگارنگ (کاموایی) روی پارچه سفید (قمیس) انجام می‌شود و موارد استفاده شده از این هنر به صورت پرده دیواری، روطاقچه‌ای، روبالشتی است.

رحمانی گفت: هنرمندان روستایی با حوصله، تخیلات ذهنی خود مانند گل و بوته، نقش عروس و داماد، موجودات افسانه‌ای و پرندگان بهشتی را بر روی پارچه سوزن‌دوزی می‌کنند.

رشتخوار در ۲۰۵ کیلومتری شهر مشهد مرکز خراسان رضوی قرار دارد و خانه‌موزه قرائی رشتخوار که در بردارنده زندگی خاندان قرائی، آداب و رسوم، مشاغل‌سنتی و تاریخچه شهرستان است در بهمن ۱۳۹۹ افتتاح شده است.


بازآفرینی گلدوزی سنتی رشتخوار در اماکن عمومی مشهد

انتهای پیام//س. ع.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.