ماده‌ای برای ارتقای فعالیت بدنی ورزشکاران!

یک بررسی نشان داده است مصرف روزانه ال‌کارنیتین در ورزشکاران می‌تواند تا ۲۵ درصد میزان توانایی و ظرفیت فعالیت‌های بدن را افزایش دهد.

وظیفه اصلی کارنیتین در بدن کمک به سوخت و ساز و تبدیل غذا به انرژی است و این عمل را از طریق اسید‌های چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری‌ها انجام می‌دهد. مصرف چربی‌ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه‌جویی در مصرف گلیکوژن عضلات شده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تاخیر در بروز خستگی ورزشکار می‌انجامد.


بیشتربخوانید


میتوکندری را می‌توان موتورخانه سلول‌های بدن دانست، در واقع انرژی مورد نیاز بدن در این بخش از سلول‌ها تولید شده و برخی شواهد نشان می‌دهد که میزان نیاز به ال کارنیتین در دوران کودکی و همچنین در زمان‌های خاصی مانند بارداری و شیردهی که میزان نیاز بدن به انرژی افزایش می‌باید کمی بالا رفته و این افزایش نیاز موجب افزایش تولید این ماده غذایی از سوی بدن می‌شود.

ورزشکاران ال کارنیتین مصرف کنند؟ چه زمانی؟
در عین حال به نظر می‌رسد که وجود ال کارنیتین برای بهبود کارکرد قلب نیاز است؛ به طور مثال یک پژوهش نشان داده است مصرف روزانه ال کارنیتین در ورزشکاران می‌تواند حتی تا ۲۵ درصد میزان توانایی و ظرفیت فعالیت‌های بدن را افزایش دهد، افرادی که از مکمل‌های ال کارنیتین استفاده می‌کنند بعد از انجام فعالیت‌های بدنی به میزان کمتری دچار خستگی و کوفتگی می‌شوند، همچنین بررسی مربوطه نشان داده است مصرف ال کارنیتین دو ساعت پیش و پس از دویدن به مسافت ۲۰ کیلومتر موجب بروز خستگی کمتر و بازیابی سریع‌تر نیروی بدنی می‌شود.

از جمله فواید ال کارنیتین می‌توان به افزایش سوخت چربی‌ها، کمک به کاهش وزن و تثبیت موثر بودن رژیم غذایی، محدود کردن تولید چربی و کلسترول، متعادل ساختن فرآیند متابولیسم انرژی و املاح معدنی اشاره کرد.

مواد غذایی دارای ال کارنیتین
همچنین در برخی مواد غذایی ال کارنیتین وجود دارد؛ بالاترین غلظت کارنیتین در گوشت قرمز و محصولات لبنی یافت می‌شود و سایر منابع طبیعی که کارنیتین در آن‌ها وجود دارد شامل آجیل و دانه‌ها (کدو- آفتابگردان و کنجد) حبوبات (لوبیا، نخود فرنگی، عدس، بادام زمینی)، سبزیجات (مارچوبه، چقندر، سیب زمینی، کلم بروکلی، جوانه بروکسل، سیر، خردل سبز، بامیه، جعفری، کلم پیچ) میوه (موز) غلات (گندم سیاه، ذرت، ارزن، بلغور جو دوسر، سبوس برنج، گندم، سبوس گندم و جوانه گندم) عسل و مخمر است.

موارد منع مصرف

مصرف ال کارنیتین دارای ممنوعیت‌هایی است؛ افرادی که کم کاری تیروئید دارند، افرادی که دیالیز می‌شوند از جمله موارد منع مصرف ال کارنیتین هستند و برای افرادی که به منظور کاهش وزن استفاده می‌کنند، خطر بروز بی اشتهایی عصبی وجود دارد.

بر اساس این مطلب که از سوی زهرا تمدن، متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و توسط فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: از مصرف دی کارنیتین به شدت خودداری کنید چراکه بافرم طبیعی کارنیتین تداخل دارد و عوارض جانبی متعدد به همراه خواهد داشت، همچنین مصرف کارنیتین در زنان باردار فقط باید با مشورت با پزشک انجام شود و اگر فردی بیماری کلیوی و اختلال غده تیروئید دارد باید از مصرف کارنیتین خودداری کرده و با پزشک مشورت کند. همچنین باید بدانید استوکومارول و وارفارین که برای کاهش انعقاد خون مصرف می‌شود و همچنین هورمون‌های دارویی تیروئید با ال کارنیتین تداخل دارند.

عوارض جانبی

از جمله عوارض جانبی ال کارنیتین نیز می‌توان به استفراغ، تهوع، سردرد، اسهال، آبریزش بینی، بی قراری و مشکل خواب اشاره کرد و در مواردی می‌تواند باعث بالارفتن میزان سرعت ضربان قلب و افزایش فشارخون شود.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار