مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد:

ضریب امنیتی متروی مشهد بیش از ۹۰ درصد است

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: ضریب امنیت در قطارشهری مشهد بسیار خوب و بیش از ۹۰ درصد است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، چهارشنبه گذشته در خط ۵ مترو تهران دو رام قطار باهم برخورد کردند. هنوز به صورت رسمی علت این حادثه مشخص نشده، اما اظهارنظر‌هایی مانند فرسودگی ناوگان و خطای انسانی از سوی مسئولان اعلام شده است.

در پی این اتفاق و درباره وضعیت امنیت قطارشهری مشهد، مدیران این حوزه، چه مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد و چه مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد اعلام کردند که باتوجه به زیرساخت‌هایی که وجود دارد و سرویس‌های دوره‌ای که در سیستم قطارشهری مشهد انجام می‌شود، ضریب امنیت خطوط قطارشهری این شهر زیاد است.

کیانوش کیامرز مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد درباره حادثه مترویی روز چهارشنبه تهران گفت: به قطع در زمان بروز چنین اتفاقاتی چندین موضوع باهم دخیل هستند و در حادثه قطارشهری تهران نیز چندین موضوع مانند فرسودگی قطار، مشکل سیگنالینگ و حتی خطای انسانی مطرح شده است.

او گفت: در قطارشهری مشهد دو اتفاق را رقم زده ایم؛ نخست اینکه سیستم‌های تجهیزاتی ناوبری واگن از بهترین برند‌ها و با دقت زیاد تهیه شده است و دومین موضوع که ضریب امنیتی قطارشهری مشهد را افزایش می‌دهد، وجود ساختار سیگنالینگ در خطوط مترویی مشهد است.

کیامرز گفت: حادثه ممکن است رخ دهد و در همه جای دنیا هم احتمال بروز حادثه وجود دارد.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: در راستای کاهش احتمال بروز حادثه در قطارشهری مشهد، موضوع سیگنالینگ در خطوط یک و ۲ قطارشهری بسیار سخت گیرانه طراحی شده است؛ ساختار سیگنالینگ این گونه است که در طول خط قطارشهری از سیستم‌های نرم افزاری و سخت افزاری داخل قطار و ریل استفاده می‌شود که این سیستم‌ها به هم مرتبط هستند و اطلاعات لحظه به لحظه به راهبر و اتاق فرمان مخابره می‌شود.


بیشتر بخوانید


او گفت: اتاق فرمان قطارشهری مشهد مانند برج مراقبت فرودگاه عمل می‌کند؛ در ساختار سیگنالینگ همه اقدامات اتوماتیک است؛ برای نمونه با بهره گیری از این ساختار، راهبر قطار نمی‌تواند سرعت قطار را تا حدی که برای آن تعیین شده است، افزایش دهد.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد  گفت: اکنون خط یک و ۲ قطارشهری مشهد به ساختار سیگنالینگ مجهزند، اما مدل به کاررفته در خط ۲ قطارشهری مشهد بسیار پیشرفته و در کشور بی نظیر است.

او گفت: همچنین در قطارشهری مشهد به صورت روزانه همه ریل‌های خطوط، شبکه برقی و ساختار سیگنالینگ بررسی می‌شود.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: به لطف خدا تاکنون در خطوط قطارشهری مشهد حادثه ناگواری پیش نیامده است، اما باتوجه به اینکه ما تولید قطار و قطعات را یا نداریم یا این تولیدات کم است، باید برای آینده فکری شود و این می‌تواند زنگ خطری برای کل ساختار مترویی کشور باشد.

کیامرز گفت: خوشبختانه ضریب امنیت قطارشهری مشهد بسیار خوب است و می‌توان گفت که این ضریب امنیتی اکنون بیش از ۹۰ درصد است.

قطارشهری مشهد از ایمنی کامل برخوردار است

همچنین وحید مبین مقدم مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد گفت: قطارشهری مشهد از نظر کیفی از ایمنی کامل برخوردار است، ساختار مترویی مشهد براساس استاندارد‌ها ساخته و تا امروز هم این استاندارد‌ها حفظ شده است و البته تعمیر و نگهداری هم براساس استاندارد‌ها انجام می‌شود.

او گفت: موضوع لوازم یدکی، افزایش عمر تجهیزات قطارشهری و اورهال جدی است و این موضوعات ممکن است برای سال‌های آینده مشکل ساز شود، بنابراین باید از امروز پیگیری شود.

مبین مقدم گفت: عمر مفید ساختار مترویی حدود ۳۰ سال است و پس از آن باید بازسازی و نوسازی اساسی انجام شود؛ اکنون از عمر فعالیت خط یک قطارشهری مشهد ۱۱ سال و خط ۲ نیز ۶ سال می‌گذرد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد گفت: البته ما در این مدت و در مقطع عمر مفید ساختار مترویی، از سرویس‌های روزانه تا سرویس‌های هفته ای، شش ماهه، یک ساله و حتی ده ساله داریم.

منبع: شهرآرانیوز

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.