طرح ساماندهی صنعت خودرو با اصرار دوباره نمایندگان، برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

باشگاه خبرنگاران جوان - حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رییسه مجلس گفته است که کمیسیون صنایع بر نظر قبلی خود در ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو اصرار کرده است.

شورای نگهبان هم اعلام کرده که درباره ماده ۴ این طرح مبنی بر آزاد شدن مشروط واردات خودرو ابهامی ندارد، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان به برخی بند‌های آن ایراداتی وارد کرده است.

میرسلیم می گوید: یکی از مشکلاتی که در خصوص واردات خودرو مطرح می شود، مشکل در تامین ارز آن است. اگر ارز را برای کالایی مانند خودرو اختصاص دهیم، از آنجایی که چون سود بالایی دارد و بسیاری علاقه به انجام این کار نیز دارند، باید منابع ارزی زیادی در اختیار آنها قرار دهیم.

چرا مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو مخالف است؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید: مشکل اینجاست که اصولا واردات برای خودروهای تشریفاتی و تجملی صورت می گیرد و خودروهایی وارد نمی شود که مورد نیاز عامه مردم باشد. مشکل دیگر واردات خودرو اینجاست که این امر، مانع توسعه و رشد کیفیت محصولات داخلی می شود. از طرف دیگر هم تولید کنندگان به جای تولید به سمت واردات سوق پیدا می کنند. 

به گفته میرسیلم،  باید سرمایه گذاری را به سمت ارتقاء محصولات ایرانی ببریم و خودرو را رقابت پذیر کنیم، کیفیت را افزایش داده و حتی به اندازه ای رشد کند که بتوانیم تولیدات داخل را صادر کنیم. خودروسازان باید اینکار را انجام دهند و اگر تاکنون این اتفاق نیافتاده باید تلاش خود را بیشتر کنند.

بر اساس طرح ساماندهی صنعت خودرو که ۲۴ شهریور در مجلس به تصویب رسید، واردات خودرو برای جبران کسری تولید داخل نسبت به تقاضای موثر در ازای صادرات خودرو یا قطعات آن آزاد شده است و حال به نظر می‌رسد مصوبه مجلس، در نگاه کلی، رفع انحصار از بازار خودرو را دنبال می‌کند.

در همین رابطه سید محسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس، در صفحه شخصی خود در توئیتر و در رشته توییتی به ارائه توضیحاتی درباره مصوبه اخیر مجلس پیرامون واردات مدیریت شده خودرو پرداخت.

او نوشته است با اعطای مجوز واردات به ازای صادرات خودرو یا قطعات، مجلس اولین قدم برای رفع ⁧‫انحصار‬⁩ را برداشت؛ گرچه کافی نیست، اما گام مثبت کمیسیون صنایع، در جهت کنترل قیمت خودرو مؤثر است. با سیاست‌گذاری‌های درست، قیمت در بازار تعدیل می‌شود نه با تصمیمات خلق‌الساعه!

صادرات خودرو در قبال واردات آن؟

این عضو کمیسیون صنایع و معادن در توئیت دیگری توضیح داد: طبق مصوبه اخیر، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای ⁧‫صادرات خودرو‬⁩ و قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه، خودرو وارد کند. وزارت صمت موظف است از واردات مجدد اقلامِ صادرشده، جلوگیری و دستورالعمل خدمات پس از فروش این خودرو‌های وارداتی را تعیین کند.

برای قطعه‌سازان خصوصی و سایر خودروسازانی که در چنبره سایپا و ایران‌خودرو گرفتار نشده‌اند، این بهترین فرصت است تا با صادرات محصولاتشان به کشور‌های گوناگون علی‌الخصوص همسایگان، بتوانند خودرو‌های مورد علاقه مردم را وارد کنند و ⁧‫رضایت مشتری‬⁩ را رقم بزنند.

20 دی حادثه بهبهان رامهرمز رخ داد و 59 خودرو با هم برخورد کردند. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با توجه به تصادف زنجیره ای رخ داده در این محور به شدت از کیفیت ساخت خودروها انتقاد کرده و آن ها را به ارابه مرگ تشبیه کرد.

هادیانفر می گوید: در همین حادثه بهبهان ایربک هیچ خودرویی باز نشد. این چه خودرویی است که ما داریم. چرا ارابه مرگ تولید می کنیم؟. دستگاه های مسئول باید بر کیفیت خودروها نظارت کنند. چرا استانداردها رعایت نمی شود؟

۱۵ تکلیف قانونی جدید برای خودروسازان!

پس از پایان ضرب‌الاجل استاندارد به خودروسازان در اول بهمن، این سازمان ۱۵ تکلیف قانونی جدید برای خودروسازان تعریف کرد و قرار شد خودرو‌هایی که بیش از دو ماه در پارکینگ خودروسازان ماندگاری دارند باید قبل از تحویل به مشتری مجدداً بازرسی کیفی شوند.

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مجلس شورای اسلامی می گوید: متاسفانه کیفیت ساخت خودرو‌های ما مناسب نیست، رقابت هم نیست و در مقابل واردات هم نداریم، این مسائل باعث شده تولیدکنندگان خودرو خیلی دغدغه کیفیت نداشته باشند و به هر شکلی که می‌خواهند خودرو می‌سازند و به هر شکلی هم که می‌خواهند قیمت می‌گذارند.

براساس ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در مورد خودرو‌های سواری تولید آذر ماه، نزدیک به ۵۸ درصد خودرو‌های داخلی با سطح کیفی سه‌ستاره یعنی با کیفیت متوسط تولید شده‌اند. در ۳۱ مدل خودرو‌های تولیدی این ماه، سه خودرو حایز پنج ستاره، ۹ خودرو حایز چهار ستاره، یک خودرو حایز دو ستاره و الباقی (۱۸ مدل خودرو) حایز سه ستاره شده‌اند.

به این ترتیب اکثر خودرو‌های تولید داخل در سطح کیفی سه ستاره از پنج ستاره کیفی تولید شدند. در سطح قیمتی ۵، کوییک R (تولیدی پارس‌خودرو)، تیبا۲ (سایپا)، تیبا (سایپا- سیتروئن) و ساینا کاشان (سایپا- سیتروئن) در رده خودرو‌های با سطح کیفیت سه ستاره کیفی قرار گرفته‌اند.

ده‌ها هزار دستگاه خودرو در پارکینگ‌ها و احضار و تفهیم اتهام مدیران خودروسازی‌ها در سازمان بازرسی به این دلیل و نظائر این‌ها در حالی ادامه دارد که با افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو‌ها در آذر ماه، خودروسازان وعده داده بودند که عرضه خودرو را با طرح‌های فروش هفتگی، افزایش خواهند داد، اما ظاهرا در صنعت خودرو، در همچنان به پاشنه قبلی می‌چرخد.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۶
در انتظار بررسی: ۰
Azerbaijan
حمید
۰۰:۵۲ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
یکی نیست ترمز آقای میرسلیم را بکشد آخه 50 سال است صنعت خودرو ایران نتوانسته با شرکتهایی مانند تویوتا هیوندا کیا فولکس واگن بنز و غیره رقابت کند بایستی خودرو در محدوده قیمت 14 تا 24 هزار دلار وارد کشور شود تا شرکت های داخلی با مهندسی معکوس بتوانند پی به علت عقب افتادگی از قافله صنعت دنیا پی ببرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
مشکل اینکه صنعت خودرو را همه تعیین میکنند اصلا چه ربطی به شورای نگهبان و مجمع تشخیص داره یا حتی نمایندگان صنعت خودرو باید مستقل باشه در امریکا مثلا ایلان ماسک تصمیم گیرنده شرکت خودروساز خودش هست تو ایران همه دخالت میکنند و نمیزارند نه قیمت پایین بیاد نه کیفیت بالا بره نه واردات بشه اگرم واردات باشه با قیمت ۱۰ برابری فروخته میشود واقعا نباید انقدر دخالت کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
اخه کی این خودروهای اشغال ایرانی را میخره که هی میگویید صادرات خودرو در مقابل واردات خودرو شماها فقط ملت خودتان را ساده پیدا کردید چرا نمیخواهید بفهمید که تمام دنیا دارند مسغره اتان میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۵۷ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
تا میرسلیم ها هس همین هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
چون در صنعت خودرو رقابتی نیست و رانت و مافیا در آن است و مسلما واردات هم آقازاده ها انجام میدن که اونها هم دستشون تو دست خودرو ساز داخلیه پس هیچ
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۸:۴۶ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
صادرات خودرو !!!!
پس کی این ها را غیر خود ما بیچاره ها میخره؟؟!!مگه آفریقایی‌ها!!!
حالا صادرات قطعات خودرو یه چیزی ولی انصافا صادرات خودرو رو بیخیال شید فعلا تو بازار داخل موندین نازنین ای باهوش!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
احتمالا س امتیاز ور واردات خودرو به تفاهم نرسیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
سلام.واردات خودروهای معمولی با کیفیت بدون تعرفه گمرکی برای عموم مردم بدون خودرو ازاد باشد.
Iran (Islamic Republic of)
فرزند ایران
۱۸:۴۳ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
آفرین ،درود،این جمله را با طلا باید نوشت.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۷:۳۷ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
خواب دیدید خیره، همین حالا در اروپا بخاطر شرایط کرونا یک خودروی صفر بخواهی باید حداقل یکسال منتظر باشی.... گذشت. اینها که حرف از واردات می‌زنند برا خودشون و بین خودشون کشمکش و سهم خواهی دارند واگر به توافق برسند خودروهای چینی و گس مانده سایر کشورها!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
اروپا اینقدر ها هم ضعیف و بیچاره و با تکنولوژی پایین و دست بسته نیست عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
اون که میگی منم خوندم برای خودروهای خاص است اول تحقیق کن بعد باور کن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
در پاسخ به دو ناشناس
شما اول کامنت را بخوان و کمی تامل کن لطفا بعد نظر بده.، گفته شد کهٔبخاطر شرایط کرونآ، مشکل دارند، صحبتی از تکنولوژی نبود،
و دوست دوم. شما مطالعه کردی، بنده اینجا جوانیم را گذراندم که ای کاش..... و راجع به خودروهای خاص که گفتی، اینجاخاص و عام نداریم، با کارت پر پول وارد بشی اگر موجود باشه میخری، هیچ خودرویی خاص نیست مگر کلاسیک یا دست ساز باشه که خازج از صحبت ماست، البته کمی حرفتون درسته، خودروهای با تکنولوژی سنگین‌تر را باید بیشتر صبر کنید، در حالی که در گذشته نهایت یک هفته. یکی از دوستان 10 ماه ه هست که منتظر یک خودروی معمولی برای اینجاست اسکودا،
تجربه و دیده ها را بیان کردم و احتیاجی به تحقیق یا سفسته ندارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
یک نفر جلوی واردات خودرو را گرفته است وسلام
اقای خا م ن ه ای
Iran (Islamic Republic of)
محمد.ن.ک
۱۶:۵۸ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
مگه تاوان رای ندادن ملت به تو 79،521،785 ایرانی بدهند؟؟؟؟
چرا نمیذارین واردات خودرو آزاد بشه؟
40 ساله ایران خودرو و سایپا رو فرصت دادین چی شد؟کو پیشرفت|کو ایمنی؟کو امکانات؟
چرا نمیذارین واردات آزاد بشه تا رقابت ایجاد بشه و آمار سالی 30000 کشته به حداقل برسه؟؟؟؟
این 2 دیو خودروی کشور چی بهتون میدن که اینچنین همه جوره و همه روزه سنگشونو به سینه می زنید؟؟؟؟
نمی ترسید از آه و نفرین 79،521،785 ایرانی که به شما رای ندادن؟؟؟؟؟؟؟
مگه 290 نماینده ی مجلس ،نماینده ی 80،000،000 ایرانی نیستند برا ایجاد قانون؟؟چرا شما نمایندگان دلسوز ملت رو در ادامه تصمیماتشون نا امید می کنید؟؟؟؟
اگه مخالفت شما ادامه پیدا کند،همون بهتر که نمایندگان ملت استعفای دستجمعی بنویسن و برن به حوزه ی انتخابیه خود و زندگی عادیشونو ادامه بدن
و شما به جای همه تصمیم بگیرید....
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۱۸:۳۶ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
درود،آفرین
Iran (Islamic Republic of)
حسان
۰۵:۲۴ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
درود بر شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
آقا زاده ها
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۰:۰۹ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
نگو آقا زاده اقٱارج و قرب و اصالت داره، اینها چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
از کجا معلوم قطره چکانی به بازا سیاه و نمایندگی ها و قرعه کشی خودرو تزریق میکنید که امتیاز واردات خودرو را بگیرید وگرنه همین الان هم خدور به مصرف کننده واقعی نمیرسد ..هر کاری میکنید به جیب این ملت بدبخت نگاه نکنید این ملت ده تا وام میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ایران خودرو
۱۵:۵۳ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
برنده نشده اید امکان انصراف ندارید برای nامین بار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
واردات خودرو رو کی انجام میده؟اینهم سوال داره!!مسئولین و آقازاده ها و تورچشمیها چکاره هستن؟ قوا و نهادها و ...یا همون تشخیص مصلحت مال مسیولین به اسمش روشه اینها چرا خودرو 8 یا 9هزار دلاری واسه 2021 یا 2022 وارد نمیکن چون به مافیای خودرو هست ضربه میزنه خودرویی که وارد باید شه با نرخهای بالاست تا قشرهای مرفح بتونن بخرن
۱۲۳
آخرین اخبار