تمام خودروسازان بزرگ دنیا، هزاران خودرو از محصولات معیوب خود را فرا خوانده‌اند تا بی‌هیچ هزینه ای، ایراد‌ها را برطرف کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان -  فراخوان ۸۱۷ هزار خودرو تسلا، فراخوان ۴۱۰ هزار خودروی کیا و فراخوان ۷۰۰ هزار نیسان  و ...؛ این روز‌ها بسیار پیش آمده در فضای مجازی اخباری متفاوت از فراخوان خودروسازهای مطرح دنیا را ببینیم. فراخوان هایی که باعث شده خودروسازان بزرگ دنیا،  مشغول رفع جزئی ترین مشکل در محصولات خود هستند.

در این بین احتمالا این پرسش به وجود می آید که چرا هیچ وقت از خودروسازان داخلی فراخوانی نمی بینیم؟ سال های زیادیست تصادفات جاده ای زیادی رخ می دهد و بابت کیفیت پایین خودروها، افراد زیادی جان خود را از دست می دهند اما فراخوانی برای رفع نقص صادر نمی شود.

چرا خودروسازان داخلی فراخوان ندارند؟

آیا عیب و ایراد‌ها آنقدر جزئی و کم اهمیت است که صدای مشتری را در نمی‌آورد و خودروساز را وادار به فراخوان نمی‌کند؟

علیلو کارشناس صنعت خودرو می گوید: خودروسازان ادعا دارند که استانداردهای ۸۵ گانه را روی ساخت خودروها اعمال می کنند؛ اما چه کسی می تواند بگوید اعمال نشده ؟ هیچ کس چرا که خودروسازان قدرت دارند و دولت از آنها حمایت می کند.

در تمام دنیا دولت خودروساز را وادار می کند تا به محض دیدن عیب و ایرادی در خودرو، فراخوان بزند، اما در ایران اینگونه نیست. 

گزارش - روزانه، هزاران هزار مشکل در خودرو‌های داخلی رخ می‌دهد، اما دریغ از یک فراخوان!
 

در جدول بالا، تعداد فراخوان‌های سازندگان خودرو را می بینید؛ بر اساس محاسبات فعلی، در دنیا  ۳۰.۳ میلیون خودروی سواری به دلیل نقص ایمنی در سال ۲۰۲۰ فراخوان شدند. در نیمه اول سال ۲۰۲۱، این رقم به بیش از ۱۸.۶ میلیون خودرو رسید.

با بیش از ۴۰۰ فراخوان، ولوو، هوندا و میتسوبیشی بدترین تولیدکنندگان در سال ۲۰۲۰ به شمار آمدند؛ با ۳۲۸ فراخوان و درگیری بیش از ۷ میلیون خودرو، تویوتا بیشترین خودرو‌های سواری را به دلیل مسائل ایمنی فراخوان کرده است.

پس از آن هوندا با ۵.۸ میلیون خودروی سواری و فورد با حدود ۵ میلیون دستگاه خودرو در صدر فراخوان ها قرار دارد. تسلا (۱۳%)، مزدا (۲۶%)، جنرال موتورز (۵۳%) و جگوار لندرور (۷۵%) کمترین نرخ فراخوان را در سال ۲۰۲۰ داشتند. خودروسازان آلمانی BMW، فولکس واگن و دایملر به ترتیب ۱۲۶، ۱۲۱ و ۸۶ درصد فراخوان کرده اند.

بیشترین فراخوانی که طی سال ۲۰۲۱ صورت گرفته مربوط به حفاظت از سرنشینان بوده است؛ در حالی که تجهیزات الکتریکی/الکترونیکی ۱۷.۵ درصد و سیستم انتقال قدرت کمتر از ۱۰ درصد بوده است.

 

جدول بیشترین نقص

بخش‌های دیگر مانند شاسی (۸%)، سیستم ترمز (۶%)، بدنه (۴%)، سیستم فرمان (۲%) و سایر مجموعه‌ها (۱%) نقش کوچکی دارند. با حجم فراخوان کمی کمتر از ۲.۷ میلیون خودرو یا سهمی در حدود ۱۵ درصد، نقص نرم افزار داشته اند. 

علیلو می گوید: وقتی این بنگاه تولیدی که در اصل مال خود دولت است، تحت تصدی و مدیریت اوست، خودش به خودش نمی تواند فراخوان بزند. باید اصلاح ساختار در دولت و صنعت خودرو صورت گیرد.

تصادفی که در بهبهان صورت گرفت، پلیس راهور ۳ بار اعلام کرد که کیسه های هوای بیش از ۹۰ درصد خودروهایی که در داخل ساخته شده بودند، باز نشد.
هادیانفر پس از این تصادف، خودروهای ساخت داخل را مشابه ارابه مرگ توصیف کرد که پس از آن خودروسازان تنها در یک برنامه تلویزیونی یک توجیهی مطرح کردند و پس از آن دیگر خبری از رسیدگی نیست.

علیلو می گوید: در دنیا کافیست ایربگ یک خودرو باز نشود و جان سرنشین به خطر بی افتد، تمام دستگاه ها وارد می شوند و خودروساز را توبیخ می کنند اما در ایران اینگونه نیست.

مسایل اقتصادی، فرهنگ خاص ایرانی‌ها، ضعف نظارت بر مباحث کیفی خودروها، وضعیت مالی نامناسب خودروسازان و همچنین، کمبود ظرفیت پذیرش در تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز، از جمله مسایلی است که کارشناسان در زمینه عدم فراخوان از سوی خودروسازها، روی آن دست می‌گذارند.

آخرین فراخوان در کشور، برای سال ۹۲ بوده!

کافیست گشتی در فضای مجازی بزنیم و آخرین فراخوانی که از طرف خودروسازان آمده را ببنیم که متعلق به سال 92 است! این در شرایطی است که بار‌ها شنیده‌ایم و احتمالا خواهیم شنید که غول‌های خودروسازی دنیا، دست به فراخوان محصولات خود در سطحی وسیع می‌زنند.

بسیار پیش آمده که خودرویی ساخت داخل و صفر کیلومتر، از همان ابتدا با مشکلاتی بعضا اساسی رو به رو بوده‌اند، اما فراخوانی انجام نشده و مشتری، خود به تعمیرگاه می رود. 

این روزها زمانی که سری به نمایندگی خودروسازان می زنیم، انواع خودروهای صفر کیلومتر را می بینیم که با مشکلات زیادی مواجه شده اند.

یکی از افراد، سال گذشته در قرعه کشی خودرو برنده می شود، اکنون که یک سال از خرید این خودرو نگذشته است، تاکنون 3 بار سیلندر این خودرو تعویض می شود و نمایندگی خودروساز گفته است خودرو را فعلا حرکت ندهید تا مشخص شود ایراد از خودرو است یا در اثر عوامل دیگری خراب شده است! 

در بازار‌های بزرگ جهان، با آن رقابت سرسختانه و میلیمتری که میان خودروسازها وجود دارد، طبعا کوچک‌ترین عیب و خطایی بازار آن‌ها را به خطر می‌اندازد و اوضاع شان را به هم می‌ریزد، اما در خودروسازی ایران داستان چیز دیگری است. 

در تمام دنیا، خودروسازها حتی کوچک ترین مشکل را مشکلی بزرگ می دانند و برای رفع آن فراخوان می زنند، به طور مثال،  ۸۱۷ هزار خودروی تسلا با مشکلی نرم‌افزاری در سیستم هشدار کمربند ایمنی مواجه شدند؛ این خودروساز آمریکایی ضمن صدور فراخوان برای این خودرو‌ها اعلام کرده که به‌زودی این مشکل را با به‌روزرسانی OTA به صورت کاملا رایگان رفع می‌کند. 

حال اگر برای گارانتی دوره ای به نمایندگی خودروسازان برویم، اگر از یک حدی بیشتر خودرو مشکل داشته باشد، مابقی هزینه ها به گردن خود مالک است!

در حال حاضر نیز که برخی خودروسازان خیال خود را راحت کرده و سیستم ارائه خدمات پس از فروش را اینترنتی کرده‌اند، تا دیگر با ازدحام و اعتراض مشتریان در نمایندگی‌های مجاز خود مواجه نباشند. این موضوع نیز البته به نوعی با عادی بودن وجود عیب و ایراد در خودرو‌های داخلی و عدم اعتراض مشتریان مرتبط است، که اگر این گونه نبود، تجربه فراخوان سبب می‌شد تا آنها، ظرفیت تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز خود را افزایش دهند و آمادگی لازم را در برابر فراخوان های احتمالی داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
توروخدا خودروی ما رو تحویل بدید ۲سال شد سایناsهنوز خبری نشد ۱۴۰پول دادم..دلسوزی مسئولی پیگیر تاخیر خودرها بشه...هیچکس جوابگو نبست ..چرا خون مردم وتو شیشه میکنن
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۶:۱۸ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
تو ایران برای جان انسان هیچ ارزشی قائل نیستن مسولین رده بالا از بهترین ماشین ها روز دنیا استفاده می‌کنند کسی که مجبور است از ماشین ایرانی استفاده کند جانش برای مسولین هیچ ارزشی ندارد افسوس صد افسوس نمی توانیم حرفمان را بزنین حرف حق بزنی پیامت تایید نمی‌شود تو ایرانی با توجیح واقعا بچکانه کارشان پیش می‌رود کسی هم دم نمی‌زند دولت مردان ایرانی فقط منافع حرف اول را می‌زند جان انسان حرف آخر یه حساب سرانگشتی ببینید چقدر جان مردم گرفته شده که تو هیچ جنگی این چنین آماری نداشته
Iran (Islamic Republic of)
ایزانی
۱۴:۳۰ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
کل کشور رو سرطان مافیا و باندبازی و فساد فرا گرفته، این کشور قابل درمان نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
ای کاش به جای پرداختن به مصداق های یک مشکل به علت آن هم می پرداختید. چرخه معیوب رقابت در بازار خودرو بر اثر دولتی بودن و انحصار. منع واردات. رد شدن طرح های مجلس توسط مجمع و شورای نگهبان نهاد های بالادست این دو شورا...
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۰:۲۰ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
اگه ۶ ماه خودرو صفر کیلومتر نخری نمیمیری! اونا ورشکست میشن! به خاطر سود خودت داری خودت و خانوادت و تمام مردم کشورتو بدبخت میکنی؟ میدونستی مردم قشر متوسط عراق هایلوکس و لندکروز سوار میشن! میدونستی ایران ثروتمندترین کشور جهانه ! میدونستی ۲۰۶ و ۴۰۵ و پراید ۳۰ سال قبل تو کشورههای دیگه از رده خارج شدن!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
به همگی پیشنهاد میکنم مستند اختاپوس راجع به مافیای صنعت خودرو را حتما حتما ببینید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
اگر قرار به فراخوان باشه باید همشون را اوراق کرد یک بار دیگه ساخت اون مال کشور های دیگه هست که واسه تولیداتش ن و راضی نگه داشتن مشتری دست به هر اقدامی می‌زنند نه ایرانی ها که اگر یه برگ کاغذ به عنوان سند بهشون بدن بگن برید خودتون بسازید اقدام به صف کشیدن کنند التماس تفکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
دقیقاً همین کار رو هم باید با مسئولین مملکت کرد، وگرنه نتیجه نمیده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
بزرگواران عزیز تا حالا شنیدید که چاقو دسته خودش رو ببره...
Iran (Islamic Republic of)
ایلار
۱۴:۴۲ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
مشکل از خودمونه که ایران خودرو و سایپا یا هر کوفتی اسمشه،ما مردم عادی اگر نخریم فقط یک ماااه یک ماه نخریم کافیه تا فکری بحال این ابو قراضیه آدم کش میکنند،وقتی اونا مارو خر فرض میکنند و ما خودمو پالون رو دوشمون میذاریم مسلما اونا هم هرجور دلشون میخواد ازمون سواری میگیریندواگر خر رون را تا آخر تو جایمونم بکنند تازه تشکرهم میکنیم و دنبال بقیه اش میگردیم...
Iran (Islamic Republic of)
فلانی
۱۴:۰۳ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
لطفا ببندین . خوبه حداقل اینا فراخان میدن هودرو سازای ایرانی فراخان هم نمیدن فقط هر چی شد میگن مشکل از مصرف کننده است .
من حالم از هر چی کالای ایراتی هست بهم میخوره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
محاکمه وزیر صمت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
من خواننده سایت شمام.
ولی لطف کنید اگر آمار خارج را درآوردین برای ایران رو هم دربیارین بگین نه لینکه فقط بگین نداره.
پس این همه کاری که تو نمایندگیا هر روز داره انجام میشه چیه ؟ نکنه فکر کردین همش تعویض روغن و فیلتره.
واقعیت اینه که فراخوان داریم شما بلد نبودی اطلاعاتشو دربیاری
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۷:۲۲ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
تیبا صفر بردم نملیندگی میگم واسه چی دنده عقب صدا میده. میگن همه همینجوریه مشکل نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
تو ایران مگه بجز دزدی کردن و خیانت کردن چیز دیگه داریم...وقتی میگن مرغ همسایه گازه واقعا درست گفتن...توصیه میکنم اگر امکانشو دارین یکبار خودرو ساخت کشورهای خارجی رو سوار بشین وبعد بیاین این فرغونهای ایرانی رو سوار بشین تا ب خیانت وجنایتی ک درحق ما مردم ایران میشه پی ببرین..فاجعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
به نظر شما اگر یک بقالی ترازوی خودش را دستکاری کند و کم فروشی شود چه حکمی دارد اگر شیر فروش آب در شیر بریزد و بفروشد چه کاری انجام داده است واقعاً تمام این موارد که ما ملت سر همدیگر کلاه میگذاریم گناه کبیره و محکوم ومجبور به پرداخت غرامت و اجرای حکم وقصاص می‌باشد اما متأسفانه این احکام و قوانین چرا در مورد خودروسازان و یا افراد خاص اجرا نمیشود حتی اگر سالانه جان مردم بیچاره را میگیرد واقعاً اجرای حکم وقصاص خداوند متعال فقط وفقط برای مردم بیچاره است
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۳:۴۵ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
شاید باورش سخت باشه(ولی با یک مثال کوچک میبینید که امکان پذیره)،خودروهای آینده نه چندان دور هرگز با هم تصادف،برخورد،یا...نمیکنند،
با کمترین هزینه میشه این کار رو انجام داد حتی روی همین خودروهای داخلی در حال تولید،(مثال وقتی دو قطب آهن ربا همدیگه رو دفع میکنند چطور هنوز سپرهای خودروهای نباید مانع برخورد و نزدیکی به هم بشوند،شاید بعضی ها بگن فلزات دیگر رو به خودشون جذب میکنند ولی وقتی بار دار مغناطیسی باشند هرگز فلزی رو به خودشون جذب نمیکنند و فقط دافع هم نوع خودشون میشوند).
اگر ژاپن ها بسازند ما بلاشک الگو برداری میکنیم ولی اگر قرار باشه خودمون بسازیم قبول نمی کنیم....
باورش سخته ولی در کمتر از پنجاه سال آینده دیگه نه خودرویی تصادف میکنه نه هواپیمایی سقوط میکنه و نه هیچ محرک دیگه ای با این تکنولوژی به جایی برخورد میکنه،
ای کاش هر چه سریعتر روی این موضوع یک تیم دانشجویی تحقیق کنه و ما تبدیل به اولین کشور سازنده الگوی،استفاده از رانش مغناطیسی باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
آفرین فکر خیلی خوبیه شاید بشه اما اگه اینا به مسئولین کشور ما بگی طوری مسخرت میکنن که از به دنیا اومدنت پشیمون بشی.ولی امان از ایده های دزدی برخی مسئولین تمام راهاش را از قبل پیدا کردن .طوری سرمایه یه کشور را بالا میکشن که انگار از قبل وجود نداشته.
آخرین اخبار