آخرین خبر‌ها از سد معشوره

طرح‌هایی که وعده ذخیره می‌کنند!

معشوره شاید تنها پروژه‌ای بود که حتی بعد از سفر رئیس‌جمهور به لرستان در جلسه هیئت دولت مورد اشاره قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان خرم آباد - سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعب رواناب از لرستان خارج شده و به حوضه‌های آبریز کرخه و دز می‌ریزد.

این میزان در حوضه کرخه ۴.۵ میلیارد مترمکعب و در حوضه دز ۸ میلیارد مترمکعب است. همچنین از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب حجم رواناب‌های کشور ۱۱ درصد آن در لرستان جاری می‌شود.

بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه و آب راه دائمی در لرستان وجود دارد و سالانه ۲ میلیارد و ۵۹۳ میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی و زیرزمینی لرستان برداشت می‌شود.

«معشوره» سدی حیاتی برای لرستان

وجود بیش از ۱۲ میلیارد مترمکعب رواناب در استان و عدم بهره‌مندی لرستان از این میزان آب موضوعی است که مورد انتقاد مردم و رسانه‌ها بوده است تا جایی که عدم بهره‌مندی مردم استان از این ظرفیت در سخنان مسئولان لرستان و مطالبات مردم جای ثابتی پیدا کرده .

چهارم خرداد  سال ۹۲ بود که رئیس‌جمهور وقت برای کلنگ زنی پروژه سد «معشوره» به لرستان سفر کرد تا در روز‌های پایانی دولتش روی دست استان لرستان یک کلنگ زنی بی‌نتیجه دیگر را بگذارد.

سد «معشوره» استان لرستان مصوب سفر نخست هیئت دولت یعنی حدود ۱۴ سال پیش است و قبل از آن نیز بار‌ها در دولت‌های مختلف به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مردم مطرح و وعده اجرا گرفته است، وعده‌هایی که سال‌هاست بین‌النهرین لرستان را در میان دو رود «کشکان» و «سیمره» تشنه نگه‌داشته.  

کار سد «معشوره» را حتماً و سریعاً آغاز کنید

حجت‌الاسلام رئیسی  در جریان سفر خود به لرستان و در نشست خبری با رسانه‌ها با اشاره به اینکه یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند تولید را رونق دهد و محوریت لرستان را در مسئله کشاورزی می‌تواند پیش ببرد مسئله سد‌ها به‌ویژه سد «معشوره» است  گفت: امروز اعلام کردیم کار سد «معشوره» باید آغاز شود، هر مقدار بودجه داریم برای سال ۱۴۰۱ برای این پروژه می‌گذاریم و در سنوات دیگر هم اختصاص می‌دهیم؛ البته وزیر نیرو اعلام کردند با پیمانکار پروژه صحبت کرده‌اند که این سد در مدت کوتاه‌تر ازآنچه فکر می‌شود به سامان برسد.

او گفت: بهره‌برداری از این سد دشت وسیعی را سیراب می‌کند و اشتغال ایجاد می‌کند.

رد «معشوره» از سفر یازدهم تا هیئت دولت/دستور حتمی و سریع برای یک سد

رئیس‌جمهور گفت   : ما می‌خواهیم عقب‌ماندگی‌های چندساله را جبران کنیم، به میزان اعتباراتی که در کشور بود باید کار سد آغاز شود، در این راستا پیگیری‌هایی می‌کنیم که امکان ما بیشتر شود.

  رئیسی از استاندار لرستان و وزیر نیرو خواست تا برای اجرای این پروژه پیگیری کنند.

او گفت: لرستان ۱۲ میلیارد مترمکعب آب دارد، پس مسئله کمبود آب نیست بلکه مسئله مدیریت آب است؛ مدیریت آب از مسائل مهم در لرستان و کشور است.

سد معشوره

 روش‌های مختلفی را برای تأمین مالی سد «معشوره» در نظر گرفته‌ایم

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز در جریان سفر هیئت دولت  به لرستان گفت: سد «معشوره» از جمله سد‌های مهم استان است که مطالعات این سد نزدیک به ۱۷ تا ۱۸ سال پیش شروع شد و با تکمیل مطالعات در سال ۹۲ عملیات اجرایی آن شروع شده.  

او می گوید: تونل انحراف سد احداث شده و پیشرفت کار فوق العاده کند بوده.

به گفته  محرابیان  روش‌های مختلفی را برای تأمین مالی سد در نظر گرفته‌ایم و   با مصوبه سفر استانی بتوانیم به اجرای این سد سرعت بدهیم.

 پیگیری مباحث قراردادی و حقوقی مربوط به سد «معشوره»

احمد رضا دالوند معاون عمرانی استانداری لرستان گفت: در این سفر چند پروژه مورد مطالبه جدی استان بود که خوشبختانه در مصوبات سفر در نظر گرفته شدند.

او گفت: احداث این سد، یکی از مطالبات جدی استان بود چرا که چهار شهرستان از این سد منتفع می‌شوند و نیاز آب کشاورزی و حتی آشامیدنی این چهار شهرستان را تأمین می‌کند.

 «معشوره» روی میز وزیر جدید نیرو/ تخصیص آب سد افزایش می‌یابد؟

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته، یک جلسه را با وزیر نیرو داشتیم، این جلسه با حضور استاندار و چند نفر از نمایندگان استان برگزار شد.

  این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این فرهاد زیویار استاندار لرستان وعده شروع به کار این پروژه را در ابتدای بهمن  امسال داده بود، با این اوصاف باید منتظر ماند و دید که عملیات اجرایی این سد پر ماجرا در دولت سیزدهم آغاز می‌شود یا نه.

منبع: مهر

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.