روایت شاهدان عینی درباره لحظه سقوط هواپیمای آموزشی در تبریز

سقوط هواپیما در کل دنیا جزو لاینفک نیروی هوایی است، در این میان ایثار و فداکار خلبانان برای نجات جان مردم رنگ و بوی دیگری به این اتفاقات می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان خلبان هواپیمای جنگی وقتی متوجه نقص فنی شد و مناطق مسکونی را مقابلش دید برای حفظ جان مردم حاضر نشد هواپیما را ترک کند و تلاش کرد پرنده را در یک زمین ورزشی فرود بیاورد، اما هواپیما دچار حادثه شد و او و کمکش به شهادت رسیدند و یکی دیگر از شهروندان جان خود را از دست داد. حالا همه درباره رشادت این خلبان ارتش صحبت می‌کنند و به او لقب قهرمان داده‌اند.


بیشتربخوانید


هواپیمای آموزشی F ۵ متعلق به پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز کمی قبل از ساعت ۹صبح دیروز با ماموریتی آموزشی به پرواز درآمد.

این هواپیما به مسیر از پیش تعیین شده خود ادامه می‌داد، اما ناگهان خلبان متوجه نقص فنی در پرنده شد. آن زمان هواپیما بر فراز مناطق مسکونی منطقه یکه دکان تبریز بود و درصورت سقوط روی منازل مسکونی ممکن بود فاجعه‌ای رقم بخورد.

از سویی اوضاع هر لحظه وخیم‌تر می‌شد و خلبان و کمک او می‌توانستند با استفاده از چتر نجات از هواپیما پریده و جان خود را نجات دهند. در این شرایط بود که خلبان تصمیم سختی گرفت. او ترجیح داد در هواپیما بماند و آن را به‌سوی منطقه‌ای کم خطر هدایت کند. در شرایطی که هر لحظه کنترل او بر هواپیما کمتر می‌شد هواپیما به نزدیکی ساختمان‌های ماهان رسید.

خلبانان شهید جنگنده

خانواده‌های زیادی ساکن این مجتمع مسکونی هستند و درصورتی که هواپیما با آن‌ها برخورد می‌کرد جان افراد زیادی به خطر می‌افتاد. در این شرایط سخت خلبان توانست در آخرین لحظه از برخورد هواپیما با مجتمع مسکونی جلوگیری کند.

او ناگهان چشمش به زمین ورزشی که در آن حوالی بود افتاد و مسیر هواپیما را به‌سوی آنجا تغییر داد تا در زمین ورزشی با خطر کمتری فرود بیاید، اما در لحظه آخر هواپیما با دیوار ورزشگاه و سپس با دیوار مدرسه‌ای که در آن حوالی بود برخورد کرد و دچار آتش‌سوزی شد. شدت این حادثه به حدی بود که یک خودروی پژو۲۰۶ که کنار خیابان پارک بود نیز آتش گرفت.

شهروندانی که از لحظاتی قبل صدای هواپیما توجه‌شان را جلب کرده بود در یک چشم به‌هم‌زدن در محل جمع شدند و دقایقی بعد گروه‌های امداد و نجات نیز آژیرکشان خود را به محل حادثه رساندند و عملیات نجات سرنشینان هواپیما و خودروی آتش گرفته آغاز شد.

آن‌ها دقایقی بعد توانستند آتش‌سوزی را خاموش کنند، اما در ادامه معلوم شد هر دو سرنشین هواپیما به شهادت رسیده‌اند و راننده پژو نیز جانش را از دست داده است.

محل برخورد جنگنده به زمین

حادثه به روایت شاهد عینی

هنگامی که هواپیما سقوط کرد چند نفر شاهد این حادثه بودند. یکی از آن‌ها نگهبان فرهنگسرایی است که در آن حوالی قرار دارد. او درباره آنچه اتفاق افتاده می‌گوید: «من نگهبان هستم و در محل کارم ایستاده بودم و نگهبانی می‌دادم. همان موقع هواپیما را دیدم که به‌سوی میدان می‌آمد. نگاه کردم دیدم به‌سوی ساختمان‌های ماهان می‌رود. نزدیک بود که هواپیما با این زساختمان‌ها برخورد کند، اما خلبان مسیر هواپیما را تغییر داد و ساختمان‌ها را رد کرد.»

او لحظه سقوط هواپیما را اینطور توصیف می‌کند: «هواپیما ناگهان سرعتش زیاد شد. ظاهرا خلبان می‌خواست آن را در نزدیکی میدان فرود بیاورد، اما چون سرعتش زیادشده بود نتوانست این کار را انجام دهد و هنگام عبور از نزدیکی ورزشگاه، انتهای هواپیما به دیوار آنجا برخورد کرد و درنهایت با شدت زیادی به دیوار مدرسه برخورد کرد.»

ایثار خلبانان

بررسی صحنه وقوع حادثه نشان می‌داد خلبانان هواپیما به نام‌های سرهنگ دوم صادق فلاحی و سروان علیرضا حنیفه زاد با ازخودگذشتگی از وقوع یک فاجعه پیشگیری کرده‌اند. امیر سرتیپ دوم خلبان، رضا یوسفی، فرمانده پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز در این‌باره می‌گوید: خلبان جنگنده سقوط کرده با جانفشانی و هدایت هواپیما به منطقه خالی از سکنه، از وقوع فاجعه بزرگ جلوگیری کرد.

خلبانان ما برای آنکه آسیبی به منطقه نرسد و با توجه به اینکه منطقه سقوط، منطقه‌ای پرتراکم و پرجمعیت است، هواپیما را به نقطه‌ای خلوت هدایت کردند؛ درحالی‌که می‌توانستند خودشان را نجات دهند، اما جان خود را فدا کردند.

وی ادامه می‌دهد: این سانحه هنگام ماموریت آموزشی که در منطقه در حال انجام بود، رخ داد و با توجه به اشکال فنی که در هواپیما به‌وجود آمده بود، خلبان نتوانست آن را به باند پرواز برساند و درنهایت به‌دلیل کم عرض بودن سالن ورزشی مدرسه محل سقوط، هواپیما به خارج از ورزشگاه و خیابان وارد شده و موجب جان باختن یکی از هموطنان نیز شد.

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
روحشون شاد ویادشون جاویدان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
خدا رحمتشون کنه و به خونواده هاشون صبر بده. طفلک دخترش چقد گریه میکرد.
Iran (Islamic Republic of)
هادي
۱۹:۵۶ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
من خيلي توي سايتاي داخلي و خارجي گشتم ، برخلاف هواپيماي اوکرايني که نصف شب ، از لحظه برخورد تا سقوط بر زمين ،از زواياي مختلف تا کيفيت 4k ،(از چند دقيقه بعد از اصابت ) انواع و اقسام فيلمها و کليپها وجود داشت ، هيچ کليپي از لحظه سقوط اين هواپيما اونم وسط روز و در داخل شهر ، پيدا نکردم ،چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۹:۰۰ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
سلام حدوداصدمترجلوتریک محوطه خالی بزرگی بودای کاش میتوانستن آنجابرسندواجکت کنندوزنده بمانندخدارحمتتان کند...۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
دو خلبانی که چن وقت پیش تو کوه های جنوب تو جنگنده از بین رفتن چرا بیرون نپریدن،،،چون صندلی های جنگندها خراب هستن،،،دروغ بس نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
با هواپیمای ۴۰ سال پیش پرواز کردن حتما اتفاقات ناگوار هم در پی داره.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۶:۴۱ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
حالا چرا دوتاشون، باید یکی اجکت می‌کرد، به نظر من سر خلبان بايد اینطور مواقع دکمه ای داشته باشه تا بتونه کمک خلبان را اجکت کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
روحشان شاد یادشان گرامی..رشادت و شجاعت و شهامت این عزیزان نشان داد که نیروهای مسلحه جمهوری اسلامی ایران همیشه ودر همه جا چه در میدان جنگ وچه در میدان پاسداری و حفاظت از جان مردم کشور خود از جان خود میگذرند واقعا هیچ جمله و یا کلمه‌ای برای قدردانی از این عزیزان پیدا نمیشود این دو شهید عزیز می‌توانستند خود را نجات بدهند ولی به خاطر حفظ جان مردم جان خود را فدا کردند ما ملت واقعا شرمنده تمام شهدا هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
دوست عزیز اینها فکر کردن هواپیمارا میتوانند به پایگاه بنشانند درصورتیکه فرصت اجکت نبود جان عزیز هست مخصوصا کسی بدونه درکسری از ثانیه با تلی از بنزین واتش جانش را ازدست میدهد روحشان شاد خدارحمتشان کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
به نظر من عقل ومنطق میگه ایجکت هواچیما کار نکرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
مشکل تو اینه همه چی رو با عقلت حساب میکنی!
-
ناشناس
۱۵:۱۷ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
حرف صندلی مسئولان را هم از شبکه های معاند یاد گرفته اند و هی مثل طوطی تکرار می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
بهترین نظامیا خلبانان
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
مجید
۱۵:۰۰ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
سالها پیش در پایگاه چهارم شکاری دزفول بودم،خبر امد هواپیمایf5 در تبریز سقوط کرده و خلبانها هم کشته شده مشکل هم این بود خلبان بعد از پرواز متوجه میشه هواپیما فقط صعود میکنه و سیستمهاش از کار افتاده،اماده باش دادن تمام هواپیمهای اف۵ چکاب بشه مسئول تعمیرات میگفت این نوع هواپیما از رده خارجه و هیچ کارایی نظامی هم نداره
از ان موقع سقوط های زیادی شاهد بودیم
تا حالا یک امار گرفتین این نوع هواپیما چه تعداد خلبان را به کشتن داده؟ این هواپیما هم به احتمال زیاد سیستمهاش از کار افتاده چون عقل حکم میکنه حداقل یک نفرشون باید میپرید .ماهم میدونیم خلبانها جانشون را برای مردم میدن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۵۸ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
روحشان شاد
ای کاش از این خود گذشتگیها در بین مسئولین بی کفایت وجود داشت و به خاطر مردم صندلی ریاستشان را ترک می کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
سلام
رو حشان شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
راننده پژو هم ادم بوده بخدا حداقل یک خدا بیامرز بگیم بهش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
ایشون هم شهید شدند و با دو شهید دیگر تشییع شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
داخل خبر منظورشه توی خبر نوشته جانش رو از دست داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
درود بر ارتشیان دلاور و قهرمان
روحشان شاد و یادشان گرامی باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
درود بر ارتشیان دلاور و قهرمان
روحشان شاد و یادشان گرامی باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
این دو شهید بزرگوار به خاطر سلامتی مردم صندلی را رها نکردند .مسیولین ما هم به خاطر راحتی مردم صندلی را رها نمی کنند . قضاوت با شما.....علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
محسن نصیروندمغان گرمی
۱۳:۵۸ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
سلام.روحشان شاد و یادشان گرامی باد،بهتره تمام پروازهای آموزشی و آزمایشی در خارج شهر باشه تا در صورت لزوم و نقص فنی که امکان نشاندن هواپیما به زمین وجود نداره خلبان زودتر اجکت کنه،از طرفی عمر این جنگنده ها بالای چهل سال هست،البته درست هست که تعمیرات اساسی شده و در شرایط بسیار خوب نگهداری شده اند ولی امکان حادثه در این جنگنده ها وجود دارد.
Iran (Islamic Republic of)
خودم
۱۳:۵۷ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
کاش این مسئولین چند شغله هم ب فکر اجکت و ترک صندلی باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
درود خدا بر همه شهیدان و درود خدا بر ایران و ایرانی........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
درود بر شرافتتان..بزرگ مردان ایران...به عوض این ایثارگری..جایگاهتان .دربهشت درجوار ابرمرد ایثار..حضرت ابوالفضل العباس باشه..خدا به خانواده تان صبربده برادران غیور من..ایران به به شماافتخارمیکنه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
ای کاش یکیشون ایجکت میکرد.البته میشه تصور کرد که احتمالا از همدیگه خواستن که ایجکت کنن و هیچکدوم راضی به اینکار نشدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
کاش برخی مسوولین مملکت که دیگه توان کار ندارند صندلی رو ول میکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
هرسخن جابی و هر نقطه مکانی دارد
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۲:۱۴ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
بعضی کار بران درست نوشتن چرا پروازهای اموزشی در مناطق مسکونی انجام مبشه وگرنه این دوعزیز روحشان شاد الان زنده بودن وبا چتر نجات خودشون رو نجات میدادن میدونید دو تا خانواده با اون ۳ خانواده داغدار شدند ایا با حرف وصحبت و پول میشه جانشون رو برگردوند ایا زخم دل خانواده ها تا اخر عمر پاک میشه لطفا در برنامه هاتون دقت کنید تا جان کسی به خطر ننیفته روحشان شاد خداوند به خانواده هاشان صبر جمیل عنایت کنه
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا
۱۵:۴۹ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
ما ساکن تبریزیم پایگاه دوم شکاری تبریز درست کنار منطقه ای هست که هواپیما سقوط کرده یعنی اگه فقط یک تا دو دقیقه هواپیما تاب می اورد الان خلبانها زنده بودند و در پایگاه دوم شکاری سالم به زمین نشسته بودند
Iran (Islamic Republic of)
نورمحمد
۱۱:۴۲ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
روحشان شاد. بهتر نیست پروازهای آموزشی در خارج از شهر و مناطق مسکونی انجام بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۲۷ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
از مردم مهربان ایران بعید نیست که به جای استفاده از چتر نجات و نجات جان خودشون به فکر جان کودکان دیگه باشن .... ولی چرا با این حرفا دارید اذهان رو از موضوع و مشکل اصلی منحرف میکنید .. هواپیمایی که در منطقه مسکونی پرواز میکنه چرا باید نقص فنی داشته باشه ... شما باید مبحث نقص فنی رو بررسی کنید نه چیز دیگه ایی. ممنون
France
س
۱۱:۳۹ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
احسنت .. یا اگ میدونید از رده خارجه چرا روی مناطق مسکونی می بریدش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
مناطق مسکونی در مسیر فرودگاه قرار داره و برای ورود به فرودگاه باید از مسیر استاندارد ادامه مسیر بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
برادر ارتشی من تو همیشه ثابت کردی که جان شیرینت را برای مردمت میدهی و من خوشحالم و خیالم راحت که تو پاسدار میهنم ایران هستی درود به شرفت ارتشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
خلبان شهید صندلی را رها نکرد
مدیر ناکارامد هم صندلی را رها نمیکند
انسانم ارزوست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
حیف از خلبانان ماهر ما که با این هواپیماهای فرسوده و از رده خارج میپرن، هر دفعه بلند شدن این هواپیما های قدیمی یعنی احتمال سقوط و فاجعه
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۱۰:۱۰ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
یاد خلبانان شجایی چون شهید دوران، یاسینی، بابایی، اقبالی، خلعتبری، فکوری، ستاری و بسیاری از عزیزان دیگه را زنده کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
حال آدمو بد میکنین با این اصطلاحات عربی قلمبه سلمبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
دکمه هاکار نکرد تا اینها خارج بشوند!؟! وحرف اضافه وجرت وپرت تحویل مردم ندهید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۰:۴۳ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
تو مگه داخل هواپیما بودی که میگی دکمه ها کار نکرد چرت و پرت رو تو میگی که تو ابنستا هر چی میگن رو چشم بسته قبول میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
دقیقا
-
ناشناس
۱۵:۱۷ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
هالوهایی که هر حرف دشمنان ایران را باور می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
پاسخ به محمود
مگر تو داخل هواپیما بودی که خلبان بخاطر اینکه روی منازل مسکونی سقوط نکنه اجکت نکرد عزیزم جان عزیز هست اونم مرگی که با تلی ازاتش وبنزین پس حرف مفت تحویل مردم ندهید بخاطر مردم اجکت نکردن نه عزیزم اینها فکر کردن میتوانند هواپیمارا به پایگاه هدایت کنند ولی دیر شد فرصت اجکت نداشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
f5 هواپیمای اف 5 ساخته شده 50 سال قبل میباشد دیگه از رده خارجه.
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۰۹:۳۱ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
باباکم جوبدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
این عزيزان صندلی هواپیما را جدا نکردند تا به مردم آسیبی نرسد اما برخی مسولان حاضرند هر آسیبی به مردم وارد شود اما آنها صندلی خود را ازدست ندهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
برادران عزیزم شماها ایثار را به اعلا درجه رساندید ایکاش این اتفاق نمی افتاد ...جای شماها همیشه در قلب ملت ایران است خداوند به خانواده های محترم شما صبر بدهد .‌‌..
آخرین اخبار