نشست تخصصی قلب و عروق در قم برگزار شد

نشست تخصصی قلب و عروق با حضور جمعی از صاحب‌نظران در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی کشوری،مدیر مدرسه فقهی هدایت  با اشاره به برگزاری نشست تخصصی قلب و عروق در مرکز فرهنگی ۳۱۳ جمکران گفت: برای برگزاری نشست‌های علمی ذیل نظریه ۵۰ گانه پیشگیری ساختاری از بیماری‌ها در قم برنامه‌ریزی مطلوبی انجام شده است.

او گفت: تاکنون نشست‌هایی با عنوان الگوی فقهی غذا و طبیب مشاور، الگوی فقهی تحلیل بیماری و پاتولوژی فقهی چگونگی پیدایش بیماری برگزار شده که این نشست‌ها مرتبط با سلامت کشور است؛ در نشست اخیر نیز نگاه تخصصی به قلب و عروق که یکی از ۵۰ نظریه پیشگیری ساختاری از بیماری‌هاست، مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر مدرسه فقهی هدایت گفت: نشست تخصصی قلب و عروق، در ۶ محور شامل تعریف قلب و تبیین جایگاه آن در بدن، تبیین بخش‌های مختلف قلب خصوصاً بخش عُقَد، بررسی ارتباط قلب و روابط انسانی (معرفی اخلاقیات و رفتار‌های احیاء کننده قلب)، بررسی ارتباط قلب و تغذیه (معرفی غذا‌های تقویت کننده قلب)، بررسی ارتباط قلب و سایر اعضای بدن و معرفی دارو‌های جدید قلب و عروق به متخصصان قلب و عروق همراه با معرفی دستورالعمل جدید پیشگیری اولیه از CVD دنبال شده است.

کشوری گفت: در پزشکی قلب و عروق، قلب را پمپ خون بدن می‌دانند و می‌گویند که قلب سالیانه حدود ۲ میلیون لیتر خون را در بدن پمپاژ می‌کند و حدود ۳۰۰ گرم وزن دارد و البته که قلب فقط پمپ خون بدن نیست و کارکرد‌های فراوان دیگری در جسم دارد و ما این تعریف را تکمیل کردیم و برای بهبود آن، راهکار‌ها و پیشنهاد‌هایی ارائه دادیم.

او با بیان این که هشت نوع دوای جدید برای قلب وجود دارد، گفت: مهم‌ترین دوا پرهیز به معنای کم مصرف کردن غذا و گرسنگی اختیاری است که به احیای قلب کمک می‌کند. همچنین استفاده از عطر و رایحه خوش طبیعی، در راس آن عطر گل نرجس و میوه‌های انار، بِه و سیب، سه دوای بسیار مناسب برای بهبود عملکرد قلب است.

کشوری به ۱۱ اقدام پیشگیرانه بنیادین برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی اشاره کرد و گفت: ما در مقابل کاردیولوژی پیشگیرانه که کالج آمریکا ارائه داده است، اقداماتی، چون انتخاب لباس، شغل، خانه، همسر، دوست و... مطرح است. چه بسا یک لباس تنگ و با الیاف مصنوعی و یا شغل‌های پراسترس و استخدامی و یا زندگی در خانه آپارتمانی می‌تواند عامل بروز این بیماری‌ها باشد و اگر این ۱۱ انتخاب درست صورت بگیرد عملکرد قلب بهبود پیدا خواهد کرد.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی می گوید: اگر کسی امروزه بتواند به غیر از ابزار‌های جراحی، مشکلاتی از قبیل گرفتگی عروق کرونر و کاردیومیوپاتی ماهیچه قلبی را حل کند باید گفت که حتما این تخصص و علم پیشرفته است و در مقابل اینکه ما اعتقاد داریم که عمل جراحی راه حل خوبی برای مدیریت بیماری قلبی نیست.

کشوری با اشاره به این که گزارش‌هایی کار‌های انجام شده همه در اختیار نهاد‌های مرتبط از جمله وزارت بهداشت قرار می‌گیرد، گفت: در مرحله پژوهش با پزشکان طب سلول پایه همکاری صورت پذیرفته است و فلسفه و رسالت کار ما این است که به وزارت علوم و وزارت بهداشت و سایر نهاد‌های اداره کننده جامعه کمک فکری بدهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.