توصیه‌هایی برای روز‌های غبارآلود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به بیان چند راهکار برای کاهش مخاطرات آلودگی هوا برای افراد پرداخت.

دکتر ابراهیم شکیبا گفت: با توجه به وقوع گردو غبار در روز‌های اخیر و بالا بودن میزان ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون در استان کرمانشاه، توصیه می‌شود مردم به منظور حفظ سلامت خود، نکات بهداشتی و خودمراقبتی را تا پایان شرایط آلودگی هوا به کار ببرند.

توصیه می‌شود در شهر‌های بحرانی کلیه افراد به ویژه افراد حساس شامل سالمندان، مادران باردار، کودکان و افراد دارای سابقه بیماری قلبی عروقی و تنفسی از منزل خارج نشوند.

در شهر‌های با وضعیت هشدار نیز توصیه می‌شود گروه‌های حساس تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنند. سایر افراد نیز با استفاده از ماسک مناسب و در مواقع ضروری خارج شوند و حضور در فضای باز را به حداقل کاهش دهند.

توصیه می‌شود ورزشکاران در زمان وقوع پدیده گردوغبار در فضای باز ورزش نکنند، حضور در پارک‌ها و پیاده روی در شرایط آلودگی و گردوغبار نباید صورت گیرد، چرا که مضرات و خطرات پیاده روی و حضور در پارک در شرایط آلودگی شدید هوا، بیش از منافع آن است.

در صورت استفاده از خودرو ضمن استفاده ازماسک مناسب، شیشه‌ها را بالا نگهدارید.

 درصورت لزوم به خروج از منزل یا محل کار حتماً از ماسک مناسب استفاده کنید، ماسک مناسب در این شرایط با توجه به بیماری کرونا، ماسک n۹۵ یا ماسک ffp۲، ffp۳ به همراه ماسک‌های سه لایه می‌باشد.

 کارکنانی همچون ماموران پلیس راهور که به واسطه شغلی بیشتر در معرض گرد و غبار قرار دارند، حتما از وسایل حفاظت فردی به ویژه ماسک با ویژگی‌های ذکر شده استفاده کنند.

 در شرایط آلودگی هوا باید حتی الامکان از مصرف سیگار و قلیان خودداری کرد، همچنین باید مصرف شیر، ماست کم‌چرب، میوه و سبزیجات تازه و مایعات را نیز برای دفع سموم از بدن افزایش داد.

نظافت سطوح مختلف را در منزل و محیط کار باید به خوبی انجام داد، مواد غذایی را نیز به صورت روباز رد محیط قرار ندهید.

 فروشندگان مواد غذایی فله ای، باید روی مواد غذایی را با پوشش مناسب بپوشانند و زدایش گردوخاک از روی بسته بندی مواد غذایی نیز توسط فروشندگان باید مورد توجه قرار گیرد.

 افراد در صورت مواجهه با تنگی نفس و هرگونه ناراحتی قلبی عروقی، باید سریعا به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی یا بیمارستان مراجعه کنند.

برچسب ها: گرد و خاک ، ریزگرد ، سلامتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.