مجلس می‌گوید بر سر نظرش درباره واردات خودرو ایستاده اما «هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام» مانع از آن می‌شود.

مجلس یازدهم در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ که حالا به قانون تبدیل شده، مصوب کرده بود با شرایطی، خودروهای خارجی به کشور وارد شود تا با ایجاد رقابت، قیمت خودرو متعادل‌تر شود؛ اما بودجه امسال در حالی به قانون تبدیل شد که این مصوبه حذف شد و برخی رسانه‌ها از این اتفاق به عنوان «حذف بی‌سروصدا» یاد کردند.

نمایندگان به دولت اجازه داده بودند تا امسال بتواند علاوه بر خودروهای سواری، انواع تریلی، واگن و برخی وسایل حمل و نقل سنگین را وارد کند و در آن مصوبه مقرر شده بود ۵۰ هزار خودروی سواری و ۲۰ هزار خودروی سواری دوگانه سوز به کشور بیاید.

شورای نگهبان در آخرین نشست خبریش اعلام کرد که «هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام» به این مصوبه ایراد گرفته و آن را با برخی سیاست‌های کلی نظام مغایر دانسته است.

هیئت عالی نظارت اختیار دارد تا درباره «انطباق مصوبات مجلس با سیاست‌های کلی نظام» رأی دهد و بر اساس قانون اساسی، مجلس باید به نظر این هیئت توجه کند.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس: از مصوبه واردات خودرو دفاع کردیم اما هیئت عالی نظارت بر حذف آن اجماع داشت

آقای حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ امروز گفت که شورای نگهبان در زمان بررسی لایحه بودجه، به این مصوبه مجلس ایراد اساسی نداشته اما گفته باید مغایرت اعلام شده از سمت هیئت عالی نظارت رفع شود.

اگرچه هیئت عالی نظارت پیش از این هم در جریان بررسی مصوبات دیگر مجلس، واردات خودرو را مغایر با سیاست‌های کلی نظام دانسته بود، نمایندگان در آخرین نشست علنی مجلس که برای رفع ایرادهای شورای نگهبان در سال ۱۴۰۰ برگزار شد، در مصوبه واردات خودرو اصلاحاتی اعمال کردند. 

آقای قالیباف، رئیس مجلس در آن جلسه گفت که مصوبه واردات خودرو به شرط «مغایر نبودن با سیاست کلی» رأی گیری می‌کند و تلویحاً اعلام کرد امکان حذف این مصوبه و مصوبات دیگر در صورت رفع نشدن ایرادها و مغایرت‌ها وجود دارد.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفته «در جلسه‌ای چند ساعته با هیئت عالی نظارت، مغایرت های واردات خودرو در لایحه بودجه با سیاست های کلی نظام بررسی شد و از مصوبه مجلس دفاع کرده است.»

حاجی بابایی گفت که  «اعضای هیئت عالی نظارت بر حذف مصوبه واردات خودرو از لایحه بودجه ۱۴۰۱ اجماع داشتند.»

عضو کمیسیون اقتصادی: هیئت عالی نظارت «بدون استدلال» با واردات خودرو مخالفت می‌کند

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم امروز در صفحه شخصی اینستاگرامش به خبر «حذف بی‌سروصدای واردات خودرو از بودجه ۱۴۰۱» واکنش نشان داده؛ آقای مهدی طغیانی گفته رفع ممنوعیت از واردات خودرو تا آخر بررسی لایحه بودجه خواسته مجلس بوده.

او اضافه کرده «حذف بند مربوط به رفع ممنوعیت واردات خودرو با فشارهای هیئت عالی نظارت رخ داده و عملاً کل بودجه در روزهای آخر سال به گروگان این بند گرفته شده بود.»

آقای طغیانی نظر هیئت عالی نظارت را «بدون استدلال» دانسته و از این موضع ابراز تأسف کرده. او گفته این هیئت «فقط با شعار حفظ تولید داخل مصوبات مجلس را وتو می‌کند و این رفتار غیر از خسارت محض برای مصرف کننده هیچ اثری بر تولید کننده ندارد.»

این عضو کمیسیون اقتصادی توضیح داده که «مصوبه مجلس برای واردات ۵۰ هزار خودرو تنها ۵ درصد نیاز بازار ایران را رفع می‌کند و ۹۵ درصد دیگر در اختیار تولید کنندگان داخلی است؛ اما بر قیمت بازار اثر زیادی دارد و می‌تواند قیمت بازار را به قیمت کارخانه نزدیک کند.»

واردات خودرو

او گفته «واردات خودرو از سوی دولت، از سه سال قبل به علت مشکلات تأمین ارز متوقف شده و با مصوبه دولت ممنوعیت آن می‌تواند لغو شود. وزیر صمت هم بر احتمال لغو ممنوعیت در سال جدید اذعان داشته.»

مجلس یازدهم چند ماه پیش در بخشی از طرح ساماندهی بازار خودرو، تصمیم داشت واردات خودرو را به صورت مشروط قانونی کند؛ موضوعی که در مجلس دهم هم پیگیری شده بود اما شورای نگهبان پس از رفع ایراد و ابهام‌هایش، اعلام کرد به این طرح ایرادی ندارد اما هیئت عالی نظارت گفته موضوع واردات خودرو با بخش‌هایی از سیاست‌های کلی نظام مغایرت دارد.

این هیئت اعلام کرده بود واردات خودرو با بندهایی از سیاست‌های کلی نظام از جمله «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌های ایرانی» مغایرت دارد.

نمایندگان مجلس اما با دو بار اصلاح مصوبه واردات مشروط خودرو، بر نظرشان پافشاری کردند تا مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره آن تصمیم‌گیری کند.

میرسلیم: انحصاری در خودروسازی نداریم

فروردین ماه امسال، آقای میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که «مصوبه مربوط به واردات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم رأی نمی‌آورد، چون واقعاً مصلحت ما نیست؛ ما باید کوشش کنیم که کیفیت‌ها را افزایش دهیم.»

او اضافه کرد «هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به اتفاق آراء با واردات خودرو مخالفت کرده است.»

به گفته آقای میرسلیم، هیئت عالی نظارت زیرمجموعه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست اما اعضای این هیئت در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم حضور دارند.

او تأکید کرد که «انحصاری در خودروسازی ایران وجود ندارد.» میرسلیم گفته «ما انحصار نداریم. الان رقابت هست، علاوه بر ایران خودرو و سایپا، بهمن خودرو و... هم رقابت می‌کنند. این‌ها باید جواب مردم را بدهند.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که مؤسس مرکز تحقیقات موتور ایران هم هست، گفته «مردم الان می‌توانند ۶ تا ۷ نوع انتخاب داشته باشند. الان ۱۲۰ جواز خودروسازی در کشور داریم. مردم حق انتخاب دارند، می‌خواهید از سایپا، بهمن خودرو یا ایرانخودرو و کرمان خودرو خودرو خریداری کنید.»

ابراهیم اسدی بیدمشکی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
چون واقعاً مصلحت ما نیست؟؟
بله مصلحت ما اینه که هر ساله هزاران ایرانی در جاده ها جان خود را از دست دهند، خانواده ها یتیم بشوند، والدین فرزند از دست دهند، فرزندان والدین از دست دهند که نظام مشتی آشغال بده دست ملت.
خداییش شما روتون میشه این آشغالو را به امام زمان نشون بدید؟
میرسلیم عزیز انتخابات بعدی برات دارم، همین صحبت شما را نزدیک تبلیغات تو فضای مجاز پخش می کنیم ببینم چند نفر رای می دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
میرسلیم عزیز با این تفکرات اگه بری کره شمالی حتما وزیر می شی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
سیاست گزاران یاخارجی هستند ویادلال وجیره خوار وسهام دار شرکتها مانند وزارت دلال صمت کدام سیاست .کدام دروغ کل دولت ومجلس وتشخیص مصلحت وظیفه اش خدمت به مردم است نه رانت وبده بستان وزد وبند سیاسی وپولی خیر سرتان دم از اسلام میزنید اسم یک سری مونتاژ کار راهم گذاشتید خودرو ساز.نه کیفیت واستاندارد تان بین المللی هست ونه قیمتهایتان کلاه برداری وجیب بری اسمش شده خودروسازی داخلی پس چرا توان ساخت کامل یک محصول راندارید شما که از تعداد خودروسازهایتان دم می زنید
Iran (Islamic Republic of)
هسنا
۱۸:۵۸ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
میرسلیم دست ازسر ملت بردار بازیه حرف زدی بگی منم هستم.اگرازاقوام توهم دراین ماشین های داغون فوت میکردن دیگه حرف نمیزدی.فقط یه برادر مرده ازحال برادر مرده آگاه هست.یک بار بیا سایت وباز کن وحرف های مردم راببین چقدر بی متطق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
تمام نمایندگی های شهر ما پر از خودرو تمام قسطی ایرانی سود صفر درصد ملت ایران نمک به حرام هستند و خرید نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
نمایندگی شهر ما پر خودروی ایرانی هیچ کس تمایل به خرید ندارد ..ملت خواهشاً حمایت کنید و جنس ایرانی بخرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
اصلا کی گفته دولت قراره ارز واردات رو تامین کنه. اجازه بدن مردم خودشون بلدن وارد کنند. چطور میتونن ملیارد میلیارد تو کشورای دیگه ملک بخرن نمیتونن ماشین وارد کنن؟؟؟ میمونه تعرفه واردات که اگه آقایون مسلمون باشن طبق قاعده لا ضرار تعیین میشه یعنی چون تعرفه بهانش حمایت از تولید داخله اگه محصولی مشابه داخل وارد شد اکی هر چی دلتون می خواد تعرفه ببندین ولی ازون جایی که تولیدات داخل فقط مشابه چینی دارن بقیه خودرو ها نیازی به تعرفه بالا ندارند و در صورت وقوع مصداق عملی فساد و ظلم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
عجب مملکتی!!!! مجلس پر، ملت پر
نتیجه تلاش های میرسلیم شده همین اوضاع آشفته. سالها بودجه ملت رو خوردن به اسم تحقیقات موتور تهش یه موتور به درد بخور نتونستن بسازن. عجیبه که اینها باید مصلحت مردم رو تشخیص بدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
واردات خودرو با هیچ چیز مغایرت ندارد مگر با سهام آقایان در خودرو سازی و درآمد آنها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
بخوانید هیات عالی حمایت از مافیای خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
انَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ

 خداوند سرنوشت هیچ قوم( و ملّتی) را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند!

ظلم را نپذیریم وگرنه ظالم به ظلم خود، گستاختر میشود..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
تنها راه شکسته شدن انحصار تولید خودروهای داخلی ، افزایش کیفیت و کاهش قیمت اونها، آزاد کردن واردات خودروست...

خداوند لعنت کنه کسانی رو که مانع میشن..
واقعا ظالم تر از شماها دیگه پیدا نمیشه که راه حل به این سادگی رو بخاطر منافعتون، مانع می‌شید..
Iran (Islamic Republic of)
مهندس نصیروند گرمی
۲۱:۱۳ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
سلام.واردات خودرو باید بدون تعرفه گمرکی برای عموم مردم ایران ازاد شود تا انحصار،احتکار و دلالی خودروسازان شکسته شود،قیمتها کاهش یافته،بازار رقابتی شود،و باعث میشه جان و مال مردم در امان باشد.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
نتیجه اینکه هیات عالی نظارت و تعدادی از نمایندگان مجلس و تعدادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
میرسلیم نمیزاره واردات انجام بشه چون خودش سهامداره..یکی بره بهش بگه دست از سر مردم بردار..خیری برای مردم نداشتی حداقل شر مرسان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
ایشان فقط ابزاره.پشت صحنه را نمی توان دید!
آخرین اخبار