منابع آبی کشت اول و دوم را تهدید می کند

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت : اگر فکری به حال مدیریت کشت دوم با این وضعیت منابع آبی نشود، ممکن است در سال‌های آتی حتی برای کشت اول هم دچار چالش شویم.

مرادی گفت : نه تنها بارش‌هایی که داشتیم به اندازه نرمال نبوده، بلکه از گذشته هم بخش زیادی از منابع آب زیرزمینی را از دست داده‌ایم.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه در چنین شرایطی کشت محصولات کشاورزی باید با نگاه به حفظ منابع آب باشد، این موضوع برای کشت دوم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کشت دوم معمولا بعد از برداشت گندم و جو و در ماه‌هایی مانند خرداد یا تیر انجام می‌شود که معمولا بارشی در آن زمان نداریم معمولا برای کشت دوم از منابع آب زیرزمینی استفاده می‌شود. از سوی دیگر محصولاتی نظیر ذرت و سیب زمینی که در کشت دوم کاشت می‌شوند، در بسیاری از مواقع نیاز آبی فراوانی دارند.

مدیریت کشت دوم در شرایطی که اکنون با خشکسالی و بحران کم آبی مواجهیم لازم است اگر اکنون مدیریت درستی در این زمینه صورت نگیرد، ممکن است در آینده حتی برای کشت اول هم با چالش مواجه شویم.

کشت دوم در گذشته که شرایط آبی مناسبی داشتیم کاری مثبت بود و هم باعث ایجاد اشتغال و درآمدزایی بود، هم به امنیت غذایی کشور کمک می‌کرد و هم زمینه ساز صادرات و ارزآوری بود، اما اکنون که با محدودیت منابع آب مواجهیم این کشت باید مدیریت شود.

مسئولیت اصلی مدیریت کشت دوم بر عهده جهاد کشاورزی است به هر حال کشاورز هم نیاز به تامین معیشت آن هم با این شرایط سخت اقتصادی دارد و می‌خواهد از زمین خود درآمد کسب کند، پس اگر قرار باشد کشت دوم مدیریت شود باید به دغدغه معیشتی کشاورزان هم توجه شود.

 اگر قرار باشد کشت دوم محدود شود، حتما باید قیمت محصولات کشاورزی بگونه‌ای تعیین شود که زندگی کشاورز را برای یکسال پوشش دهد و یا مشوق‌ها و حمایت‌هایی برای کشاورز تعیین شود.

 این رویه باید تا زمانی که وضعیت منابع آبی بهتر شود ادامه پیدا کند، در غیر اینصورت با معضلاتی مانند فرونشست زمین به دلیل بهره‌برداری بیش از ظرفیت از منابع آب زیرزمینی مواجه خواهیم شد.

خوشبختانه اکنون در نقاط مختلف کشور و در زمان‌های مختلف انواع محصولات کشاورزی کشت می‌شود و از همین رو برای تامین نیاز داخل با مشکل مواجه نخواهیم شد. البته ممکن است برای صادرات برخی از محصولات کشاورزی دچار محدودیت شویم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.