بررسی ماجرای ساخت دو تونل اضافی برای نامگذاری به اسامی دوازده امام

در روز‌های اخیر تصاویری به شکل هدفدار از تونلی در جاده سرچم به اردبیل منتشر شده که ادعا می‌شود کارایی نداشته و برای رسیدن تونل‌ها به عدد ۱۲ ساخته شده است.

چند روز پیش، بار دیگر پیش عکسی از یکی از تونل های جاده سرچم به اردبیل در شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر منتشر و ادعا شد که این تونل کاربردی ندارد و برای رسیدن تعداد کل تونل‌ها به عدد ۱۲ و به نیت ۱۲ امام، دو تونل اضافی در این جاده ساخته شده است. پیش از این در سال ۲۰۱۹ نیز تصاویری از این تونل در شبکه اجتماعی فیسبوک منتشر و همین ادعا مطرح شده بود. 

نکته نخست اینکه با توجه به تصاویر منتشر شده، بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که این گالری یا تونل مصنوعی، تونل هشتم یا تونل امام رضا (ع) بوده و بنابراین یکی از دو تونل اضافی که در فضای مجازی  در مورد آن شایعه سازی می شود نبوده است.


بیشتر بخوانید


نکته دوم، با توجه به محل قرار گرفتن تونل در مجاورت کوهستان، کاملا مشخص است که کاربرد ایمنی دارد و در واقع برای جلوگیری از رانش زمین و ورود سنگ از کوهستان مجاور به داخل جاده ساخته شده است. به عبارت دیگر این تونل اضافی نیست بلکه مهندس مشاور با توجه ریزشی بودن خاک در این نقطه، هزینه مهار خاک ریزشی را بسیار بیشتر از احداث تونل دانسته است. حتی در یکی از تصاویر خاکی که بعد از ساخت تونل، از کوهستان مجاور روی تونل ریزش کرده کاملا مشخص است.

تونل جاده سرچم _ اردبیل

در تصویر منتشر شده مشاهده می شود که تونل دقیقا در زیر یک کوه ساخته شده است و در سمت راست بخشی از کوه قابل مشاهده است. حتی در ویدئویی که چند سال پیش از یکی از شبکه های خارجی فارسی زبان پخش شد فردی که در بک گراند دوربین در حال تهیه فیلم و صحبت است به طرز ماهرانه ای از گرفتن تصویر کوه که دقیقا در سمت راست و مجاور تونل است خودداری می کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
اگه پایه هست چرا شببه تونل زدن . من در اردبیل دیدم مردم از پنجره توی اتوبوس میپریدن نه ازدر
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۸:۴۶ ۰۵ شهريور ۱۴۰۲
متاسفانه برای افرادی که حتماً یه چیزی دریافت می‌کنند که توجیه کنند اگه حتی گفته های شما درست باشه ما جاده های واجب تری برای این امر داریم که هر ساله برای هموطنانمان دردسر درست کرده و حتی موجب مرگ هموطنانمان شده اند
متأسفم براتون چون دست اندر کاران بالا پول های کلانی به جیب میزنن که پشیزی از آن را نیز برای توجیه و فریب مردم خرج می‌کنند
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۶:۳۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
تونل امام محمد باقر شایعه بوده
ولی تونل امام رضا حقیقت ماجراست
پس به اسم اون بزرگوار تونلی مصنوعی ساخته نشده و شایعه است
به اسم یه بزرگوار دیگه تونل ساختن

بودجه مملکت رو اینجوری در راه رفاه و آسایش مردم خرج میکنن
Iran (Islamic Republic of)
hasan
۱۱:۲۲ ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
با سلام
اینکه در توجیه ساخت دو تونل اضافی بیان شده است "با توجه به محل قرار گرفتن تونل در مجاورت کوهستان، کاملا مشخص است که کاربرد ایمنی دارد و در واقع برای جلوگیری از رانش زمین و ورود سنگ از کوهستان مجاور به داخل جاده ساخته شده است "، پس ما باید تمام جاده های کوهستانی (چه ریلی و چه آسفالت) که درست در پای کوه ایجاد شده اند را ببریم زیر تونل ، چون همه آنها در معرض خطر رانش زمین و کوه و مسدود شدن هستند !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
اینکه اون تونل نیست
آخرین اخبار