لو رفتن مرموزترین تصاویر از فضا

ثبت تصویر صخره‌ای شبیه به اردک در مریخ توسط کاوشگر دیسکاوری بهانه‌ای برای مرور جالب‌ترین تصاویر ارسال‌شده توسط کاوشگرهای ناسا شد.

ثبت تصویر صخره‌ای شبیه به اردک در مریخ توسط کاوشگر دیسکاوری بهانه‌ای برای مرور جالب‌ترین تصاویر ارسال‌شده توسط کاوشگر‌های ناسا شد. کسب اطلاعات درباره سیاره‌های دیگر و امید به یافتن حیات دیگر در منظومه‌شمسی، باعث شده تا کاوشگر‌های متعددی به فضا ارسال شوند. هم‌اکنون بیش از ۲۰ کاوشگر فضایی در اطراف سیاره‌ها و ماه‌های منظومه خورشیدی و همچنین شماری از سیارک‌ها و دنباله‌دار‌ها در حال گردش و بررسی در حوزه مأموریت فضایی خود هستند. این کاوشگر‌ها تاکنون تصاویر بی‌شماری از فضا ارسال کردند که در برخی موارد سبب ایجاد جنجال‌هایی درباره وجود حیات فرازمینی شده است. به‌تازگی هم کاوشگر کنجکاوی ناسا صخره‌ای با شباهت باورنکردنی به یک اردک را در مریخ مشاهده کرده است. به همین بهانه و در پرونده امروز از روزنامه خراسان، جالب‌ترین تصاویر ارسال‌شده توسط کاوشگر‌های ناسا را که حرف‌و‌حدیث‌های زیادی درباره‌شان به وجود آمده، با هم مرور خواهیم کرد.

یک اردک مریخی در حال شنا!

لو رفتن مرموزترین تصاویر از فضا

کاوشگر دیسکاوری که چند وقتی است در دهانه «گیل» در مریخ حضور دارد، به تازگی به سنگ عجیبی برخورد کرده که ظاهری شبیه یک اردک دارد. کاوشگر ناسا در اواخر ماه اکتبر با دوربین خود، تصویر این سنگ را ثبت کرده است. «اندریا لاک» که این عکس را رنگی کرده، در توئیتی در این‌باره نوشته: «این یک سنگ به شکل اردک است که چند روز پیش توسط کاوشگر دیسکاوری ناسا دیده شده بود.» مریخ‌نورد ناسا، توانسته تصویر این سنگ را در بهترین زاویه ثبت کند تا به نظر برسد که یک اردک در حال شنا می‌خواهد به سمت عقب نگاه کند. این سنگ حتی منقار و پا‌های این ارک را هم شامل می‌شود و با توجه به سایه‌ای که روی سر آن ایجاد شده، می‌توان جایگاه چشمان این حیوان را متصور شد. دانشمندان به‌طور خاص به بررسی مواد معدنی نمکی در این منطقه علاقه‌مندند؛ چرا که باور دارند این مواد معدنی می‌توانند حاوی اطلاعاتی درباره تاریخچه آب در مریخ باشند. این کاوشگر همچنین به دنبال نشانه‌های مولکول‌های آلی است تا دریابد که این سیاره در گذشته سکونت‌پذیر بوده یا خیر؟

استخوان ران روی مریخ!

لو رفتن مرموزترین تصاویر از فضا

مریخ نورد «دیسکاوری» ناسا در سال ۲۰۱۴ عکسی را به زمین ارسال کرد که نشان دهنده یک سنگ بسیار عجیب و غریب و شبیه به استخوان ران انسان بود. دانشمندان با اجبار و بعد از جنجالی‌شدن این عکس، توضیح دادند که این شکل غیرمعمول به احتمال زیاد محصول فرسایش بادی یا آب در مریخ است. یک پژوهشگر نجوم درباره واکنش مردم به واقعی بودن این عکس در همان زمان گفته بود که اگر ناسا واقعا می‌توانست بقایای انسان در مریخ را پیدا کند، دانشمندان در اعلام آن، لحظه‌ای درنگ نمی‌کردند!

نقاشی انتزاعی روی مشتری

لو رفتن مرموزترین تصاویر از فضا

فضاپیمای «Juno» در اکتبر ۲۰۱۷، نمای خیره‌کننده‌ای از مشتری ثبت کرد که بسیار شبیه به یک تابلوی نقاشی انتزاعی است، اما درواقع یک تصویر رنگی‌شده از سامانه‌ای ابری در نیم‌کره شمالی مشتری را نشان می‌دهد. جونو، به این‌ترتیب برای اولین‌بار عکسی از قطب شمال این سیاره به ما نشان داد.

چشم کیهان در منظومه شمسی

لو رفتن مرموزترین تصاویر از فضا

چشم سرخ خون‌باری که می‌بینید، تصویری است که تلسکوپ «هابل»، در سال ۲۰۱۷ از گردوغبار پیرامون یک ستاره ثبت کرده‌است. ستاره «Fomalhaut»، هفدهمین ستاره درخشان در آسمان شب ماست که با چشم غیرمسلح در آسمان دیده می‌شود. این ستاره نسبتا جوان، هنوز در غبار تولدش پوشیده شده‌است.

یک ماهی وسط خشکی!

لو رفتن مرموزترین تصاویر از فضا

مریخ نورد «دیسکاوری»، چند سال پیش شکل‌گیری غیرمعمول شبیه به یک ماهی را روی مریخ به ثبت رساند که بسیاری از طرفداران وجود بیگانگان را هیجان‌زده کرد. در واقع شکل سنگ و نورپردازی موجود در زمان عکس در ترکیب با یکدیگر باعث ایجاد تصویری شبیه به ماهی شده‌اند. ناسا همان‌گونه درباره احتمال وجود استخوان‌ها و حیوانات فسیل‌شده در مریخ این‌گونه توضیح داد که: «مریخ احتمالاً هرگز در جو خود و در جا‌های دیگر، اکسیژن کافی برای حمایت از ارگانیسم‌های پیچیده نداشته و بنابراین احتمالاً فسیل‌های جانوران در آن وجود ندارند.»

ظهور یک شیء عجیب

لو رفتن مرموزترین تصاویر از فضا

مریخ‌نورد «آپورچونیتی» ناسا در عکس‌های دوره‌ای خود از این سیاره، تصویری از یک جسم را مخابره کرد که دانشمندان متوجه شده‌اند این جسم پیش از این در آن موقعیت قرار نداشته است. به دنبال انتشار این عکس، برخی بر آن شدند تا این جسم را یک «قارچ بیگانه» تفسیر کنند، اما ناسا چنین تصوری نداشت. هنوز اطلاعاتی درباره ماهیت این جسم مرموز منتشر نشده است.

لبخند خورشید

لو رفتن مرموزترین تصاویر از فضا

رصدخانه پویایی‌شناسی خورشیدی ناسا، اکتبر سال جاری میلادی با کمک نور فرابنفش توانست تصویری از لبخند خورشید را ثبت کند؛ این تصویر که در واقع کنار هم قرار گرفتن سه لکه تیره را نشان می‌دهد، مناطقی است که از آن‌جا باد‌های خورشیدی به سمت فضا فوران می‌کنند.

پرسه‌های شبح ترسناک در فضا

لو رفتن مرموزترین تصاویر از فضا

در این عکس دیدنی و البته بسیار جنجالی که در سال ۲۰۱۶ توسط مریخ‌نورد «آپورچونیتی» ناسا گرفته شده، تصویری عجیب‌و‌غریب شبیه به یک شبح دیده می‌شود. این عکس تا مدت‌ها در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد تا این که پژوهشگران اعلام کردند این شبح در واقع یک گردباد بزرگ گرد و غبار است که در سراسر سطح مریخ قابل مشاهده است.

کلبه متروکه در ماه

لو رفتن مرموزترین تصاویر از فضا

مریخ‌نورد «Yutu-۲ چین»، دسامبر ۲۰۱۷ تصویری از سمت دور ماه ثبت کرد که در آن کلبه مرموزی دیده می‌شود. این تصویر مبهم که درواقع شیئی مکعبی‌شکل را در ماه نشان می‌دهد، احتمالا یکی از بسیاری از تخته‌سنگ‌های بزرگ ماه است که بر اثر برخورد از زیرسطح ماه برداشته شده‌است.

در جست‌و‌جوی قاشق!

لو رفتن مرموزترین تصاویر از فضا

نگاهی به مرکز این تصویر از مریخ نورد Curiosity ناسا ممکن است برای شما تداعی کننده یک قاشق غذاخوری باشد. ناسا توضیح می‌دهد که مریخ همان نیروی جاذبه‌ای را که ما روی زمین داریم، ندارد؛ بنابراین سازه‌های شکننده مانند این شانس دارند که بدون شکستن و سقوط، به این شکل معلق بمانند.

گل در مریخ

لو رفتن مرموزترین تصاویر از فضا

مریخ‌نورد «کنجکاوی» ناسا، تصویری جالب از مریخ ثبت کرده‌است که در نگاه اول، یک گل به‌نظر می‌رسد، اما دانشمندان می‌گویند این تصویر میکروسکوپی، ساختار‌های ظریف و کوچکی را نشان می‌دهد که از رسوب مواد معدنی تشکیل شده‌است.

نخ، نودل یا پاستا؟

لو رفتن مرموزترین تصاویر از فضا

مریخ‌نورد «Perseverance» با تصویری که امسال از سیاره سرخ فرستاد، همه را شگفت‌زده کرد. چیزی که روی سطح مریخ دیده می‌شود، به‌نظر می‌رسد یک تکه نخ باشد یا رشته‌ای از نودل یا پاستا، اما کارشناسان فضایی می‌گویند زباله‌ای است به‌جامانده از مأموریت‌های قبلی، رشته‌ای از الیاف پلی‌استر.

منبع : برترینها

برچسب ها: فضا ، مریخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۹ آبان ۱۴۰۱
از اینها بیشتر بگذارید خیلی جالبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۹ آبان ۱۴۰۱
آمریکایی های دروغگو استودیو برای فیلمبرداری ساختند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۹ آبان ۱۴۰۱
فرسایش توسط باد و شن یا طوفانهای فضایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۹ آبان ۱۴۰۱
اگر در فضا خلا است ، باد و طوفان به چه شکل جریان دارد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۹ آبان ۱۴۰۱
آخریش دیگه واقعا از اون دروغای شاخدار ناسا بود.
بدبخت ملت ساده لوح