ناتو روسیه را «دولت تروریست» خواند

مجمع پارلمانی ائتلاف ناتو به روسیه لقب «دولت تروریست» داد و بررسی حمله مسکو به کی‌یف را در دادگاه بین المللی ویژه خواستار شد.

مجمع پارلمانی ائتلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به روسیه به دلیل حمله به اوکراین لقب دولت تروریست داد. 

بر این اساس، این مجمع در اجلاس سالانه خود در مادرید، پایتخت اسپانیا با تصویب قطعنامه ای خواستار ایجاد یک دادگاه بین المللی ویژه به منظور بررسی حمله روسیه به اوکراین شد. 

یهور چرنف، رئیس هیات دائم اوکراین در این مجمع که ارائه دهنده این قطعنامه بود اعلام کرد: تمامی اعضای ناتو به قطعنامه پیشنهادی ما رای مثبت دادند. تشکیل دادگاه ویژه برای جنگ رخ داده در اوکراین این امکان را می دهد تا علاوه بر جنایتکاران جنگی، مقامات ارشد روسیه نیز به دلیل این جنگ محاکمه شوند. 

قطعنامه پیشنهادی اوکراین شامل موارد دیگری همچون افزایش کمک های تسلیحاتی به دولت کی یف، تسهیل روند عضویت اوکراین در ناتو، و تعیین سازوکار برای دریافت غرامت جنگی می شود. 

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی گسترش ناتو به مرزهای روسیه را دلیل اصلی جنگ اوکراین می داند. وی بر این باور است کی یف نباید به سنگری برای کشورهای غربی علیه مسکو تبدیل شود زیرا این موضوع امنیت ملی روسیه را تهدید می کند. از همین روی، بهترین رویکرد برای اوکراین تبدیل شدن به کشوری بی طرف میان روسیه و ناتو است. 

گرچه مقامات اوکراین به دنبال عضویت این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هستند اما پس از جنگ این کشور، آمریکا و متحدانش بارها اعلام کرده اند عضویت کی یف در ناتو هم اینک گزینه روی میز نیست. 

برچسب ها: ناتو ، جنگ اوکراین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۰۱ آذر ۱۴۰۱
تروریست ها مورد آمریکا ومزدورانشان از سال 2011 تاکنون چگونه وارد سوریه و عراق شدند؟ 100 درصد فقط از طریق ترکیه!
تروریست ها مورد اروپا ومزدورانشان از سال 2011 تاکنون چگونه وارد سوریه و عراق شدند؟ 100 درصد فقط از طریق ترکیه!
آخرین اخبار