سرانجام اجرای قانون هوای پاک به کجا رسید؟

رئیس مرکز تغییر اقیلم سازمان محیط زیست گفت: یکی از دلیل های عدم اجرای قانون هوای پاک انباشت تکالیف انجام نشده در سنوات گذشته است.

در گفت و گوی ویژه خبری در خصوص چرایی عدم اجرای قانون هوای پاک با حضور مسئولان و نماینده مجلس نکاتی مطرح شد.

سوال: در خصوص قانون هوای پاک توضیح بفرمایید؟

احمدی: سال ۹۶ قانون هوای پاک تصویب شد.  توجه به توسعه حمل و نقل عمومی و تخصص منابع در این آیین نامه وجود داشت
بخشی از این قانون مانند ماده ۸ و تبصره ۲ آن که مربوط به نوسازی ناوگان بود هنوز اجزایی نشده است
سوال: باید اکنون چه اقدامی انجام شود؟
احمدی : مشکل به راحتی حل می‌شود منابع آلودگی مشخص است خودرو‌های که بیشترین پایش را دارند حمل و نقل عمومی هستند و باید به سمت نوسازی آن‌ها برویم منابع آنها دیده شده فقط کافی  است قانون درست اجرا شود.

سوال: بالاخره آلودگی هوا چه زمانی به پایان خواهد رسید؟

علیزاده رئیس مرکز تغییر اقیلم سازمان محیط زیست: مسئله آلودگی هوا یک موضوع مشخص  و راهکارهای آن نیز مشخص شده است دلیل عدم اجرای قانون هوای پاک هم انباشت تکالیف انجام نشده در سنوات گذشته است. از سال ۹۷ که آیین نامه‌های آن آمد  گزارشات خود را ارائه داده ایم. قانون نیاز به اصلاح ندارد باید اعتبارات محقق می‌شد تنها سال ۹۰ حدود ۹۰ میلیون تومن به حساب سازمان محیط زیست واریز شد.

سوال: همکاری دستگاه چگونه است؟
علیزاده: دستگاه‌های اجرایی این قانون را در اولویت برنامه‌های خودشان قرار نداده اند  نوسازی ناوگان ۵۰ درصد سهم دولت و ۵۰ درصد شهرداری‌ها بوده است  که در اولیت قرار نگرفته است.
سوال: برنامه محیط زیست برای اجرای قانون هوای پاک چیست؟
علیزاده: سازمان محیط زیست به عنوان ناظر با هیچ دادگاهی مماشات نداشته است این که بخواهیم مشکلات حل شود باید بسیاری تعارف ها کنار گذاشته شود اگر قانون  خودروها درست اجرا شود سالانه ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار خودرو را می‌شود اسقاط کرد حدود ۶.۵ میلیون خودرو فرسود وجود دارد اگر مصرف انرژی کنترل نکنیم طبیعتا با انباشت آلاینده مواجه خواهیم شد.
سوال: در خصوص ترک فعل‌ها در زمینه این قانون آیا اقدامی انجام شده است؟
خانم رفیعی فراکسیون محیط زیست: پرونده حدود ۸ ماه پیش پس از بررسی در صحن مجلس ارائه شد این پرونده با یک رای قاطع رای آورد و به قوه‌قضاییه ارسال شده و اکنون برای آن تعیین شعبه شده است و خواهش شده با دقت و سرعت این پرونده مورد بررسی قرار گیرد باید کسانی که قصور داشته اند هزینه این افزایش آلودگی را بدهند نباید آن را دولت بپردازد. آلودگی هوا فقط منوط به فصل سرما نمی‌شود ضد و نقیض زیادی داریم.
سوال: چرا پس از ۵ سال قانون هوای پاک تصویب شده اجرا نشده است؟
رفیعی: این قانون اگر همه موارد  آن رعایت شود  دیگر شاهد تعطیلی نخواهیم بود اگر از سال ۷۰ برخی اقدامات انجام و ادامه دار می‌شد اکنون شرایط بهتر بود در یک بازه ۳ تا ۵ ساله اگر همتی وجود داشته باشد مشکل آلودگی هوا حل خواهد شد. اولین بار است که مجلس در خصوص موضوعات محیط زیست تا این حد جدی وارد عمل شده است. موضوع آلودگی هوا مسئله امروز و دیروز نیست برای آن بودجه در نظر گرفته شده، اما همتی وجود ندارد. شهرداری بیش از ۱۸ هزار میلیارد بودجه برای بحث حمل و نقل دارند، اما چه اتفاقی افتاده است؟ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار