میرزایی:

کتاب مبنای داوری در جشنواره شعر فجر است

یک شاعر گفت: مبنای داوری در جشنواره شعر فجر کتاب است و این ویژگی باعث شده تا جشنواره فجر به نسبت جشنواره‌های دیگر از سطح بالاتری برخوردار شود.

محمدسعید میرزایی، شاعر و منتقد ادبی سرشناس کشور به ستاد خبری هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: در طول تاریخ تمدن ایران اسلامی «شعر» اصلی‌ترین و پیشروترین هنر‌ها بوده است. شعر در ساحت و ذات خود این ویژگی را دارد و به کمک همین ویژگی است که ادیبان شعر را آشکار کننده راز هستی می‌دانند. معتقدم جشنواره‌های ادبی در زمینه توجه عموم مردم به ساحت و ذات شعر کمک شایانی می‌کنند.

وی افزود: جشنواره بین‌المللی شعر فجر نیز در همین زمینه موفق عمل کرده است. جشنواره شعر فجر یک رویداد کاملا جدی با رویکرد‌های کلان است. کلان‌نگری قابل ستایش جشنواره بین المللی شعر فجر این امید‌ها را برای هدایت صنعت شعر به مسیر درست خود زیادتر کرده است.

شاعر مجموعه «در‌ها برای بسته شدن آفریده شد» در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساختار جشنواره شعر فجر گفت: در برخی از دوره‌های جشنواره بین‌المللی شعر فجر تجربه داوری را داشته‌ام. مبنای داوری در جشنواره شعر فجر کتاب است و همین ویژگی باعث شده تا این جشنواره به نسبت جشنواره‌های شعری دیگر از سطح و غنای بالاتری برخوردار شود. تفاوت اصلی و چشمگیر جشنواره شعر فجر با دیگر جشنواره‌ها در همین نکته خلاصه می‌شود و بخش‌های اصلی جشنواره مختص شاعرانی است که آثارشان در قالب کتاب منتشر شده است و داوری‌ها برعکس جشنواره‌های دیگر، فقط بر مبنای کتاب صورت می‌گیرد.

شاعر مجموعه غزل‌های «الواح صلح» اضافه کرد: به نظر من حتی سطح کلان‌نگری جشنواره بین‌المللی شعر فجر می‌تواند افزایش پیدا کند. فی‌المثل می‌توان با توجه به جریان‌های روز ادبی و تنوع قالب‌ها و محتواها، از جمله تحولاتی که در زمینه غزل‌سرایی ایجاد شده، امکان حضور تمام شاعران در سبک‌ها و قالب‌های مختلف را در جشنواره بین‌المللی شعر فجر فراهم کرد.

شاعر مجموعه «دیروز می‌شوم که بیایی» در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی شعر فجر ظرفیت‌های ادبی کل کشور را آشکار و برجسته می‌کند، گفت: باید جشنواره شعر فجر را به مثابه یک پدیده و یک رویداد ادبی دید. با چنین نگاهی جشنواره شعر فجر در کنار جشنواره‌های فیلم، موسیقی و تئاتر فجر می‌تواند به اعتلای فرهنگ کشور کمک کند. پس نگاه کاملا ادبی و فرهنگی به جشنواره شعر فجر از ضرورت‌هایی است که هیچگاه نباید آن را فراموش کرد.

برگزیده و داور ادوار جشنواره بین المللی شعر فجر در پایان گفت: شعر جزء جدایی ناپذیر فرهنگ ایرانی است. مردم سرزمین ما از دیرباز تاکنون به شعر و شعرخوانی علاقه‌مند بوده‌اند و شعر در جزییات زندگی آن‌ها نیز حضور داشته است. ورود من به حوزه شعر و ادبیات نیز با یک اتفاق در دوران دانش‌آموزی شروع شد، اتفاقی که دلیل اصلی‌اش همین حضور شعر در تمام زمینه‌های زندگی بود. مردم ما به صورت ناخودآگاه از شعر در تمامی زمینه‌ها استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که باید جشنواره مهمی مثل جشنواره شعر فجر در نهایت کیفیت برگزار شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار