در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تقوی: حرکت پارلمان اروپا اقدامی تبلیغاتی و سیاسی بود

کارشناس سیاست خارجه گفت:اقدام اروپایی‌ها در قرار دادن نام سپاه در گروه‌های تروریستی اقدامی تبلیغاتی و سیاسی است و حرکت فنی با اثرات جدی نیست.

اروپا در تازه‌ترین اقدام ضدایرانی خود از مجرای پارلمان اروپا قطعنامه‌ای علیه سپاه پاسداران جمهوری ایران به تصویب رسانده است. مصوبه‌ای که هرچند برای کشور‌های اروپایی الزام آور نیست، اما جنبه تبلیغی و شعاری علیه بخش مهمی از کشورمان دارد.

پایتخت‌های اروپایی طی ماه‌های اخیر و در امتداد حمایت از آشوب‌های داخلی در ایران، سپاه را گروهی تروریستی خطاب کردند. در صورتی که این نهاد نظامی یکی از فعال‌ترین‌ها علیه گروه‌های تروریستی نظیر داعش بوده و این افتخار درخشان را در کارنامه خود ثبت کرده است.

به گفته کارشناسان، اروپایی‌ها عواقب اجرای این مصوبه را می‌دانند و بنابراین از عملی‌کردن آن خودداری و تنها به جنبه شعاری آن بسنده خواهند کرد. تقوی کارشناس مسائل سیاست‌خارجی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مسائل پیرامون این تصمیم را توضیح می‌دهد. این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

اقدام پارلمان اروپا اقدامی انفعالی است. آن‌ها بر اساس برآوردی که داشتندانتظار بیشتری از ادامه اغتشاشات داشته و به دنبال نتیجه مطلوب خود بودند و پس از آن که نقش سپاه پاسداران را در تمامی ابعاد مانند حضور در منطقه، پیشرفت‌های موشکی و بازدارندگی ایران در یمن و سوریه و نقاط دیگر خصوصا اغتشاشات اخیر مشاهده کردند متوجه اهمیت آن شدند و قطعا این حضور با سلابت برای اروپایی‌ها خوشایند نیست.

وی گفت: البته پارلمان اروپا چندان مهم نیست و آن شورای اروپا است که می‌تواند اهمیت داشته باشد و این حرکت اروپایی‌ها باید در شورای اروپا بررسی شود و در آن زمان اجماع مهم است نه اکثریت که بعید است در این موضوع مربوطه اجماعی وجود داشته باشد.

او تاکید کرد: در حال حاضر با اروپا تقریبا رابطه خاصی نداریم که از این اتفاق متضرر شویم، اما به هر حال این حرکت پارلمان اروپا سطح تنش‌ها را بالا می‌برد.

وی ادامه داد:حرکت پارلمان اروپا الزام آور نیست و باید آن را در سطح بالاتری بررسی کنیم. دنیا در حال تقسیم شدن به ۲ قطب است و آمریکا، اروپا را از روسیه جدا کرد و وابستگی آن‌ها را با جنگ اوکراین از روسیه قطع کرد و اکنون به دنبال جداکردن اروپا از سایر کشور‌های آسیایی است.

تقوی افزود:اکنون اروپا با کمک آمریکا یک بلوک خواهد شد و کشور‌های شرقی مثل ایران، روسیه، هند و چین این‌ها نیز یک بلوک دیگر خواهند شد.

وی گفت:روز به روز شکاف و فاصله بین غرب (اروپا و آمریکا) و شرق (آسیا) بیشتر می‌شود، و این نشان نظم نوین جهانی است.

تقوی درباره اقدامات برای مقابله با این اقدام پارلمان اروپا گفت: اقدام آن‌ها در قرار دادن نام سپاه در گروه‌های تروریستی اقدامی تبلیغاتی و سیاسی است و حرکت فنی با اثرات جدی نیست. اما باید متناسب با همین اقدام تبلیغاتی و سیاسی حرکت کنیم.

این کارشناس ادامه داد:افسران اطلاعاتی چندین کشور در اغتشاشات اخیر دستگیر شدند و مشخص شد کشور‌های اروپایی به خصوص انگلیس و فرانسه به طور جدی در این ناآرامی‌ها دست داشتند و لذا معتقد هستم باید اقدامی متناسب انجام داد.

وی افزود: اروپا به طور جدی بازنده تمامی تحولات است. در تحولات بین روسیه و اوکراین اروپا بازنده اصلی بود و برنده اصلی آمریکا بود اکنون نیز همین است و اروپایی‌ها با این اقدام‌ها خودشان فاصله خود را با کشور‌های آسیایی بیشتر می‌کنند و به سمت آمریکا می‌روند؛ و همین امر باعث می‌شود آن‌ها سیاست‌های خود را مطابق با سیاست‌های آمریکا تعیین کنند و وابستگی زیادی به آن‌ها پیدا کنند.

تقوی تاکید کرد:این موضوع در دراز مدت برای اروپایی‌ها تبعات خواهد داشت چرا که انرژی و نفت آن‌ها از خاورمیانه تامین می‌شود؛ و قطعا در ملاحظات ایران و یمن که کشور‌های انقلابی هستند در رفتار‌های اروپا دیده خواهد شد آن‌ها نمی‌توانند چنین رفتاری انجام دهند و تبعات آن را نبیند؛ و برای آن‌ها در دراز مدت گران تمام خواهد شد.

تقوی در پایان گفت:اما همانطور که گفته شد این کار به طور راهبردی نشان دهنده آن است که در جهان ۲ قطب متفاوت در حال شکل گیری است. روس ها، به دلیل آن که از طریق گاز اروپا را به خود وابسته کرده بودند و اکنون می‌بینند که این وابستگی کاهش پیدا کرده متوجه شدند که دیگری نیازی نیست که در مسائل جهانی بخواهند با اروپا و آمریکا همسو باشند. این اتفاق به نوعی به نفع کشور ما است یعنی با وجود این اتفاق‌ها روس‌ها ناچار هستند که با ما در برخی رفتار‌ها و سیاست‌های جهانی همسو باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار