شیراز میزبان چهاردهمین کنگره بین المللی قلب و عروق خاورمیانه

چهاردهمین کنگره بین المللی قلب و عروق خاورمیانه و هفتمین همایش مداخلات پیچیده قلبی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ۱۳ تا ۱۵ بهمن برگزار می‌شود.

محمدجواد زیبایی نژاد رئیس کنگره چهاردهمین کنگره بین المللی قلب و عروق خاورمیانه و هفتمین همایش مداخلات پیچیده قلبی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: این کنگره بین المللی پس از دو و نیم سال شرایط کرونایی به شکل حضوری و وبیناری و با حضور محققان داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

محمدجواد زیبایی نژاد با اشاره به اینکه این کنگره با حضور شرکت کنندگانی از استان فارس و دیگر استان‌های کشور، همچنین از سخنرانان خارجی به صورت وبیناری بهره می‌جوید، افزود: چهاردهمین کنگره بین المللی قلب و عروق خاورمیانه در نشست‌های صبح و هفتمین همایش مداخلات پیچیده قلبی نیز در نشست‌های عصر به صورت وبیناری در فضای اسکای روم برگزار می‌شود.

زیبایی نژاد اعلام کرد: نزدیک به ۷۰ مقاله به صورت پوستر به دبیرخانه این کنگره ارسال شده که ۵۰ مورد آن پذیرفته شده و این پوستر‌ها در بخش مسابقه‌ای شرکت داده شده و به بهترین پوستر‌های تحقیقاتی محور تا ۵۰ میلیون ریال جایزه اهدا می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات قلبی عروقی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: پوستر و سخنرانی‌ها با هدف پیشگیری پیش بینی شده و بیشتر جوایز به تحقیقاتی اهدا می‌شود که در خصوص اقدامات پیشگیرانه در زمینه بیماری‌های قلبی عروق انجام شده باشد.

او با اعلام اینکه حدود ۹۰ سخنران از تمامی مراکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در این کنگره به شکل حضوری و وبیناری حضور دارند، عنوان این کنگره بین المللی را «از پیشگیری تا مداخلات قلبی» معرفی کرد.

رئیس چهاردهمین کنگره بین المللی قلب و عروق خاورمیانه و هفتمین همایش مداخلات پیچیده قلبی، مرکز تحقیقات قلبی عروقی دانشگاه علوم پزشکی شیراز واقع در برج پژوهشی حضرت محمد رسول الله (ص) را نخستین مرکز تحقیقاتی کشور معرفی کرد که در زمینه اقدامات پیشگیرانه، تحقیقاتی موثر انجام داده است که در این کنگره بین المللی به این مهم بسیار پرداخته می‌شود.

زیبایی نژاد با تاکید بر مشارکت و یاری شرکت کنندگان این کنگره در اجرایی کردن طرح‌های تحقیقاتی پیرامون اقدامات پیشگیرانه در ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی عروقی، از اجرای طرح تحقیقاتی قلبی عروقی از ۷ هزار و ۵۰۰ نمونه علمی از ۲۵ منطقه کلان شهر شیراز در جمعیت سنی ۴۰ تا ۷۰ ساله خبر داد که در این گروه سنی داده‌هایی نظیر فشار خون، قند خون، نمایه توده بدنی، چربی خون، مصرف دخانیات و تغذیه بررسی شد.

او با اعلام اینکه ۵۲ درصد از جمعیت این مطالعات را بانوان و ۴۸ درصد آن را مردان تشکیل داده بودند، گفت: از نتیجه‌های به دست آمده از این مطالعات این است که ۲۲ و هشت دهم درصد از این افراد سابقه فشار خون دارند، اما از این میان نزدیک به ۴ و دو دهم درصد با وجود اینکه سابقه فشارخون دارند، دارو مصرف نمی‌کنند.

رییس مرکز تحقیقات قلبی عروقی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هشدار داد: نزدیک به ۴۱ درصد از این افراد با وجود فشار خون بالا و مصرف دارو، اندازه گیری فشارخون آنان در وضعیت استاندارد انجام نشده و فشار خون کنترل نشده دارند.

او با این هشدار که فشار خون بالا می‌تواند اثرات برگشت ناپذیری بر قلب، مغز و اعصاب، چشم و کلیه بگذارد و بیشترین علت سکته‌های قلبی و مغزی در جوامع مختلف دنیا بر اثر فشار خون است که از آن به عنوان «قاتل خاموش» یاد می‌شود، اضافه کرد: نزدیک به ۲۱ درصد از افراد دارای فشار خون سطح یک و نزدیک به ۳۶ درصد از این افراد از فشار خون بالای خود اطلاع نداشتند.

زیبایی نژاد افزود: در نتایج این تحقیقات آمده که افرادی که سابقه دیابت داشتند و دارو مصرف می‌کنند، ۱۶ درصد گروه سنی ۴۰ تا ۷۰ سال شیراز را تشکیل می‌دهند؛ افرادی که سابقه دیابت داشتند و دارو مصرف نمی‌کردند، نزدیک به ۱۲ و دو دهم درصد افرادی که دیابت داشتند و از بیماری خود خبر نداشتند، نزدیک به ۱۰ درصد از این جامعه مورد مطالعه را تشکیل می‌دهند.

او با اعلام اینکه افرادی که به دیابت دچار نشده اند، اما به احتمال بسیار در آینده به دیابت دچار می‌شوند، نزدیک به ۲۸ درصد از این جامعه آماری بودند، افزود: تعداد افرادی که اختلالات چربی خون داشتند و دارو مصرف نمی‌کردند و اطلاع نداشتند، نزدیک به ۱۴ درصد است؛ این در حالی است که ۲۹ درصد از این افراد به هر شکلی اختلالات چربی خون داشتند.

رئیس چهاردهمین کنگره بین المللی قلب و عروق خاورمیانه و هفتمین همایش مداخلات پیچیده قلبی با بیان اینکه در بررسی‌های انجام شده در زمینه چربی خون این جمعیت آماری، افراد دارای کلسترول بالای ۲۰۰، بیشترین آمار را داشتند که نزدیک به ۳۸ و نیم درصد هستند که این تعداد در بانوان بیشتر از مردان است، گفت: بررسی چربی مفید خون (HDL) از دیگر بخش‌های این تحقیقات علمی بود که باید بالاتر از ۴۰ باشد که چربی مفید خون حدود ۶۵ درصد از مردان این جامعه آماری زیر ۴۰ و چربی مفید خون نزدیک به ۴۸ و ۶ دهم درصد بانوان این تحقیقات نیز عادی نیست.

او با اعلام اینکه از دیگر محور‌های این تحقیق علمی، بررسی تری‌گلیسرید بود که تری‌گلیسرید نزدیک به ۲۱ درصد از این جمعیت آماری غیر طبیعی بود و این آمار در مردان بیشتر از بانوان بود که دلیل بالا بودن این آمار در مردان بیشتر عواملی نظیر کبد چرب و دخانیات به ویژه مصرف قلیان است، ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده، ۲۸ درصد از مردان و نزدیک به ۱۲ و نیم درصد از بانوان ۴۰ تا ۷۰ ساله مورد مطالعه این جامعه آماری در شیراز، سیگار یا قلیان مصرف می‌کردند.

زیبایی نژاد در ادامه توضیح داد: در ارزیابی‌های انجام شده در زمینه نمایه توده بدنی (BMI) که در معیار‌های مختلف در استاندارد‌های سازمان بهداشت جهانی تعریف شده، افراد دارای نمایه توده بدنی ۱۸ تا ۲۵، طبیعی؛ ۲۵ تا ۳۰ دارای اضافه وزن؛ ۳۰تا ۳۵ چاقی درجه یک؛ ۳۵ تا ۴۰ چاقی درجه ۲ و بیشتر از ۴۰ دارای چاقی درجه ۳ هستند.

رییس مرکز تحقیقات قلبی عروقی دانشگاه اعلام کرد: در جمعیت مورد مطالعه نزدیک به ۴۴ و نیم درصد از این افراد دارای اضافه وزن، نزدیک به ۲۲ درصد چاقی درجه یک، نزدیک به ۵ و ۸ دهم درصد چاقی درجه ۲ و ۱ و دو دهم درصد چاقی درجه ۳ داشتند.

او با بیان اینکه از لحاظ فعالیت فیزیکی بر اساس استاندارد‌های علمی نیز حدود ۸ و یک دهم درصد از این افراد، فعالیت بالا؛ ۲۷ و دو دهم درصد متوسط و نزدیک به ۶۵ درصد فعالیت فیزیکی کم داشتند، توضیح داد: این فعالیت فیزیکی ربطی به شغل ندارد و مربوط به فعالیتی است که خارج از زمان کار انجام می‌گیرد.

زیبایی نژاد با این هشدار که نزدیک به ۲۲ و نیم درصد از این جمعیت مورد مطالعه، چند مورد خطرساز تاثیرگذار در ابتلا به بیماری‌های قلبی و مغزی نظیر چاقی، مصرف سیگار و چربی خون بالا داشتند، گفت: نزدیک به ۲۱ و نیم درصد، ۴ مورد و ۱۵ درصد از این افراد پنج عامل تاثیرگذار خطرساز را دارا بودند.

او با بیان اینکه سندروم متابولیک مجموعه‌ای از چاقی شکمی، فشارخون، قند خون و چربی خون ملایم است که در این جمعیت مورد مطالعه نزدیک به ۴۵ و نیم درصد از این افراد دچار این سندروم بودند، افزود: طبق بررسی‌های انجام شده در این جمعیت آماری از نظر وضعیت تغذیه و ریزمغذی ها، ۴۷ درصد افراد دچار کمبود ویتامین A، ۳ درصد کمبود آهن، ۸۱ درصد کمبود کلسیم، ۱۷ درصد کمبود روی، یک درصد کمبود سدیم و ۴ درصد کمبود ویتامین C داشتند.

رئیس چهاردهمین کنگره بین المللی قلب و عروق خاورمیانه و هفتمین همایش مداخلات پیچیده قلبی با اعلام اینکه از نظر سلامت روان خوشبختانه ۹۵ درصد از این افراد در محدوده طبیعی قرار داشتند، اضافه کرد: در این جمعیت آماری مورد مطالعه، از نظر مصرف استاندارد‌های غذایی گروه شیر، سبزی ها، میوه‌ها و گوشت کمتر از اندازه استاندارد دریافت می‌شد و مقادیر مصرف گروه چربی ها، نان و غلات بیشتر از اندازه استاندارد مصرف می‌شد.

رییس مرکز تحقیقات قلبی عروقی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، براساس نتایج به دست آمده در نرم افزار تایید شده سازمان بهداشت جهانی، مهمترین اقدام مهم و عملیاتی انجام شده در این طرح که از سه سال گذشته تا کنون انجام شد را پیش بینی ۱۰ سال آینده افرادی دانست که در کلان شهر شیراز دچار سکته‌های قلبی و مغزی می‌شوند.

او اضافه کرد: طبق نتایج و داده‌های به دست آمده از این جامعه آماری، اگر این روند تداوم یابد، پیش بینی می‌شود که ریسک بالای سکته‌های قلبی در ۱۰ سال آینده در جمعیت کلان شهر شیراز در جمعیت مردان ۷ و نیم درصد و در جمعیت بانوان نزدیک به ۴ درصد می‌شود و آن‌هایی که دارای ریسک سکته‌های قلبی متوسط هستند، نزدیک به ۴۰ درصد در ۱۰ سال آینده، احتمال سکته‌های قلبی و مغزی دارند.

زیبایی نژاد با بیان اینکه پیشگیری از این فاجعه انسانی نیازمند عزم جدی عمومی و مشارکت دستگاه‌های اجرایی و مسوولان ارشد استان است، عنوان کرد: این آمار‌ها نشان دهنده این است که باید یا برای آماده سازی و فراهم کردن تخت‌های مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی و بیمارستان پیش بینی‌های لازم انجام شود یا با آموزش عمومی و رعایت شیوه مناسب و صحیح زندگی از ابتلای افراد به سکته‌های قلبی و مغزی جلوگیری شود.

او درباره امتیازات بازآموزی این رویداد علمی اعلام کرد: این کنگره دارای امتیاز بازآموزی ویژه پزشکان، پرستاران و رشته‌های وابسته پزشکی است و نزدیک به ۱۰ امتیاز بازآموزی وبیناری و حدود ۱۴ امتیاز بازآموزی حضوری در طی این سه روز به شرکت کنندگان داده می‌شود.

دکتر فیرزوه ابطحی و دکتر علیرضا عبدی دبیران علمی کنگره و دکتر «نیما مهدی زادگان» و دکتر «حامد بذرافشان» دبیران اجرایی این کنگره هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار