زنان روستایی مشارکت کنندگان فعال حوزه‌ی تولید

زنان روستایی نقش فزاینده‌ای در تولید ایفا می‌کنند، حمایت از بانوان توانمند روستایی در عرصه تولید می تواند زمینه رشد جامعه مولد را دوچندان کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان امروز در جلسه صندوق خرد زنان روستایی گفت: زنان روستایی نقش فزاینده‌ای در تولید ایفا می‌کنند، آن‌ها پا به پای مردان و بلکه بیشتر از آن‌ها در عرصه‌ی تولید به فعالیت‌های مهم کشاورزی و دامپروری پرداخته و چه در نهاد خانه و خانواده کماکان با تولید انواع محصولات همانند لبنیات، صنایع دستی، فرش و گلیم و جاجیم و حتی پرورش گاو و گوسفند و مرغ و جوجه توانسته اند چرخه تولید روستا را به حرکت در آورند.

پیمان اسکندری اظهار داشت: صندوق‌های اعتبارات خرد در وزارت جهاد کشاورزی از سال ۱۳۷۹ با همکاری مرکز تحقیقات روستایی درکلیه استان‌ها با هدف دسترسی آسان و سریع زنان روستایی و عشایری به منابع مالی، ترویج فرهنگ پس انداز، توسعه مشاغل وکسب وکار‌های کوچک و محلی و تقویت مشارکت زنان روستایی در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی تشکیل شد.

او یکی از موانع مهم توسعه فعالیت‌های زنان روستایی را عدم دسترسی آن‌ها به منابع مالی و اعتباری دانست و افزود: طی تفاهم نامه‌ای که از سال ۱۳۹۳ با صندوق کارآفرینی امید منعقد شده زنان ساکن در روستا‌ها که توان فعالیت در عرصه‌های مختلف تولیدی را چه به صورت انفرادی و چه به صورت گروهی دارند و به عضویت صندوق‌های خرد زنان روستائی در آمده و پس از تایید و معرفی مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان مرتبط، نسبت به اخذ تسهیلات اقدام و فعالیت تولیدی خود را آغاز می کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در این صندوق‌ها زنان روستایی با اندوختن سرمایه‌های اندک خود وام دریافت می‌کنند.

اسکندری با اشاره به اینکه ضمانت وام گیرنده به صورت زنجیره‌ای بین اعضا صورت می‌گیرد، اضافه کرد: وام ها‌ی اعطا شده برای انجام فعالیت‌های کشاورزی و تولیدی و با اولویت فعالیت‌های گروهی پرداخت می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی از فعالیت ۸۶ صندوق فعال خرد زنان در استان کردستان خبر داد و گفت : ۳۲ صندوق در سال جاری تاسیس شده که شهرستان دیواندره فعال‌ترین صندوق‌های خرد زنان روستائی را با تعداد بالغ بر ۱۰۱۲ نفر عضو رکوردداراست.

او تصریح کرد: بسیاری از اعضای صندوق‌های خرد زنان روستائی استان به کارآفرینان برتر در سطح استان و حتی کشور تبدیل شده اند که توانسته اند کمک حال تعداد زیادی از بانوانی باشند که خود سرپرست خانوار می‌باشند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: برنامه اعتبارات خرد تلاشی برای استفاده آسان و سریع زنان روستایی از تسهیلات کم بهره است که کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی پس از اطلاع رسانی از طریق معتمدین محلی نسبت به نیاز سنجی فعالیت‌ها در روستا‌ها اقدام کرده و پس از آموزش فعالیت‌ها به متقاضیان شرایط اخذ تسهیلات توسط متقاضی را فراهم آورده و متقاضی پس از اخذ تسهیلات فعالیت خود را در زمینه مرتبط آغاز می کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.