لباس روحانیت، نشان خدمتگزاری و وقف شدن در قرآن و اهل‌بیت (ع) است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: لباس روحانیت نشان خدمتگزاری و وقف شدن در قرآن و اهل‌بیت (ع) است و نگذارید از این نشان سوءاستفاده شود.

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در مراسم عمامه گذاری جمعی طلاب مدرسه علمیه امام باقر (ع) قم به آیه‌ای از قرآن کریم اشاره کرد و افزود: در این آیه، خداوند خطاب به پیامبر (ص) گفت ما قرآن را نازل کردیم برای اینکه تبیین کنی برای مردم، یعنی هدف اصلی از ارسال پیامبر و ارسال رسولان، تبیین کلام خدا است و در عین حال که قرآن خودش مبیّن همه چیز است، اما تمام قرآن هم نیاز به تبیین دارد و مرحله بعد از تبیین «و لعلهم یتفکرون» است یعنی مردم باید تفکر کنند در این قرآن.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با اشاره به این که اهل سنت خود بنیان گذار تحریف لفظی و معنوی قرآن هستند گفت: آن‌ها که خود بنیان گذار تحریف هستند، به ما تهمت می‌زنند که شیعیان چند قرآن دارند مثل مصحف علی، مصحف فاطمه و غیره، در حالیکه حضرت علی، تمام تفاسیر و گفته‌های پیامبر را ضبط می‌کردند و آن مصحف، چیزی غیر از همین آیات موجود نیست بلکه توضیح و تفسیر بیشتر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: طبق ظاهر آیه ۴۴ سوره نحل، بدون تبیین، تفکر هم معنا ندارد یعنی ظاهر، نیاز به تفکر ندارد بلکه زمانی که قرآن تبیین شد، آن وقت زمینه و موضوع برای تفکر پیدا می‌شود. مساله بعدی این است که آیا این تبیین، تمام شد و حضرت رسول، تمام قرآن را تبین نمودند؟ یا اینکه هنوز رسالت تبیین بر دوش برخی افراد باقی مانده است؟ جواب ما این است که ائمه اطهار (ع) نیز بعد از پیامبر، مسئولیت تبیین را برعهده داشته اند و این جمله که فرموده اند «هر چه که از ما بپرسید جواب می‌دهیم، اگر از ما بپرسید کجای قرآن است، می‌توانیم نشان بدهیم» این همان رسالت تبیین قرآن است که این رسالت، در دوران غیبت، بر عهده علما و ما طلبه‌ها است.

او  افزود: یک بخشی از آن رسالت تبیین هم همین جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری فرمودند که شامل دستاورد‌های انقلاب، اهداف انقلاب، دشمنی‌ها و ... می‌شود، اما این تنها بخشی از رسالت و جهاد تبیینی است که در درجه اول، برعهده شخص رسول و سپس برعهده ائمه و الان هم برعهده علما و طلاب است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: کسی می‌تواند مبیّن باشد که با دین و قرآن مانوس باشد و به عبارت دقیق تر، بتواند محکمات را از متشابهات جدا کند. در همین حوزه‌های علمیه، کسانی بودند که عمل به متشابهات، آن‌ها را منحرف کرد و مصداق آیه «فاماالذین فی قلوبهم زیغ» شدند. باید دقت کنیم که این عبارت «شما حلال خدا را حفظ کردید و حرام خدا را هم حفظ کردید» در تمام زیارت نامه‌های ائمه (ع) وجود دارد که نشان می‌دهد مهم این است که از خط ائمه اطهار (ع) خارج نشویم، اما کسی که در قلبش زیغ دارد، کم کم حجاب را هم بر می‌دارد مثل برخی افراد که امروز مساله کرامت انسان را به غلط مطرح کرده اند و گفته اند کرامت انسانی مهم است و به عنوان معیار و ملاک با آن برخورد می‌کنند به عنوان مثال گفته اند در گذشته، حجاب با کرامت زن منافات نداشته، اما الان منافات دارد پس الان لازم نیست که این طرز برخورد با فقه، به شدت غلط و محکوم است.

آیت الله فاضل لنکرانی ضمن چند توصیه به طلاب گفت: طلابی که معمم می‌شوند باید ارتباط بیشتری با امام زمان داشته و این عمامه‌های خود را ببوسند چرا که این عمامه، نشان دین است به این معنا که ما خود را وقف حوز‌های علمیه نموده ایم و بدانید که این لباس، برکات علمی، معنوی و حتی افزایش رزق و روزی را در پی دارد التبه به شرطی که باور داشته باشید و در روایت آمده است معمم می‌شوی، ثواب نمازت اضافه می‌شود. پ

در پایان این مراسم تعدادی از طلاب بدست آیت الله فاضل لنکرانی مفتخر به لباس روحانیت شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.