در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کودک آشنا با هنر سفالگری ذهنی پویا‌تر دارد

یک مربی سفالگری گفت:کودک آشنا با هنر سفالگری دستی قوی‌تر و ذهنی پویا‌تر دارد که در آینده و شخصیت کودکان و نوجوانان تاثیر بسزایی می‌گذارد.

ریحانه کهنگیان مربی سفالگری حوزه کودک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت هنر سفالگری  در رشد ذهن، خلاقیت و اعتماد به نفس کودک تأثیر گذار است و کودکی که این مهارت را تجربه کرده باشد  هماهنگی بیشتری بین حرکت دست با  ذهن خود دارد در واقع در شرایط مساوی در قیاس با دیگر کودکان، کودک آشنا با هنر سفالگری دستی قوی‌تر و ذهنی پویا‌تر دارد.

به گفته کهنگیان خاک یک ماده طبیعی است، لمس آن برای کودکان احساس خوشایندی دارد و موجب ایجاد احساس آرامش بیشتر برای آن‌ها می‌شود، طبیعتا این احساس لذت و آرامش در کودکان قدرت تخیل و خلاقیت آن‌ها را افزایش می‌دهد، این نکته، چیزی است که در آینده و شخصیت کودکان و نوجوانان تاثیر حیرت‌انگیزی دارد.

وی افزود: درواقع با اینکه شروع سفالگری در کارگاه‌ها در تسریع پیشرفت کودکان تاثیر به‌سزایی دارد، اما  مدتی بدلیل  بیماری کرونا، نبود وقت کافی والدین برای رفت و آمد در مسیر خانه تا کلاس، مورد اعتماد نبودن برخی از مراکز و مربیان و بسیاری از دلایل دیگر، والدین دوست دارند تا کودکانشان در خانه به یادگیری این هنر بپردازند؛ و عده‌ای بخاطر وسواس پاکیزگی از پرداختن به این هنر امتناع می‌کنند.

کهنگیان گفت: شرایط کارگاهی با توجه به آموزش‌های حرفه‌ای، زیر دست اساتید حاذق و همچینین کودکان هم سن و سالی که شرایط تعامل اجتماعی را برای کودک فراهم می‌کنند، در راستای تحقق بخشیدن به اهداف ذکر شده می‌تواند تحت عنوان یک کاتالیزگر عمل کند.

او می‌گوید: علاوه بر آنچه گفته شد اساتیدی که به کودکان آموزش می‌دهند علم آموزش و شیوه درست تدریس کردن به آن‌ها را دارند، از آنجایی که بسیاری از افراد علم به شیوه‌های صحیح تدریس به کودکان را ندارند پس این امکان وجود دارد که شاهد نتیجه عکس در این راستا بشوند.

کنهگیان گفت: از مزایای سفالگری برای کودکان می‌توان به افزایش یادگیری، بهبود مهارت‌های حرکتی، افزایش عزت نفس، مهارت‌های حل مسأله و آموزش نظم و انضباط به کودکان اشاره کرد ، سفالگری برای کودکان یک فعالیت هنری بسیار مفید می‌باشد؛ که فرصت مناسبی را برای ابراز وجود و کشف توانایی‌ها و مهارت‌های فردی در آنان پدید می‌آورد ، علاوه بر این خاک رس دارای خواص درمانی بی نظیری می‌باشد، و در ایجاد آرامش و بهبود رفتار‌های پرخاشگرانه در کودکان بسیار تأثیر گذار می‌باشد.

این مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: آموزش سفالگری به کودکان، بستر مناسبی را در جهت توسعه مهارت‌ها و خلاقیت‌های آنان در زمینه‌های گوناگون فراهم می‌آورد، همچنین ساخت ظروف گلی با دست و شکل دادن به ان سبب پرورش تخیل در کودکان می‌گردد.

وی افزود: متأسفانه  زنگ‌های هنر مدارس ایران به صورت جدی نه تنها این هنر بلکه دیگر هنر‌ها هم جایگاه ویژه‌ای ندارند و با آموزش‌های دروس دیگر پر می‌شود و حتی نیروی متخصص هنری علی الخصوص در دبستان‌ها بسیار اندک می‌باشد چه برسد به اینکه کودکان در مدارس بخواهند بصورت یک مهارت جدی و مفید آن را کار کنند.

کهنگیان در خصوص عوامل تاثیر گذار در عدم معرفی هنر سفالگری گفت: عواملی، چون نقش آموزش و پرورش در تعریف سر فصل‌های و کتب آموزش هنر کودک بسیار موثر  است که متأسفانه  بسیار ضعیف  به این امر توجه شده است، همچمین نبود کارگاه‌های مهارتی در اکثر مدارس علی الخصوص مدارس دورافتاده با قدمت طولانی  (مدارس جدید هم بصورت انگشت شمار کارگاه دارند.)، نبود مربیان متخصص هنری در دبستان‌ها، تعامل بسیار ضعیف آموزش و پرورش با کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوان سراسر کشور و. از دیگر عوامل تاثیر گذار در این مسئله هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۹ ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
سلام وادب واحترام
خیلی خیلی عالیه