سفر به بهشت خراسان رضوی، پاتوق طبیعت گردها

اگر برای ایام نوروز بهشت طبیعت خراسان رضوی را بخواهیم معرفی کنیم جز کوهسرخ جایی دیگر را نمی‌توان سراغ گرفت.

کوهسرخ شهرستانی که در کنار روستا‌های تاریخی فراوانش یکی از سرسبزترین، خوش آب و هواترین و ییلاقی‌ترین و زیباترین شهر با داشتن آبشار‌ها و رودخانه‌ها در خراسان رضوی است؛ بنابراین بهار و تابستان بهترین فصول برای سفر به این منطقه و روستا‌های آن و گذراندن شبی در اقامتگاه‌های بوم گردی، کوهستانی و خانه‌های بومی و محلی است.

تنوع آب و هوایی، گونه‌های گیاهی به ویژه گیاهان دارویی و گونه‌های متفاوت جانوری و اقلیمی متفاوت باغستان‌ها چشمه‌سارها، بافت تاریخی و خانه‌های قدیمی گلی و مسقف با چوب و نی از جمله ویژگی‌هایی است که مسافرین نوروزی می‌توانند مدت ماندگاری‌شان را در این شهرستان افزایش دهند.

تلاقی طبیعت و تاریخ در این منطقه موجب شده تا علاوه بر مسافران داخلی همه ساله بسیاری از گردشگران خارجی به مقصد کوهسرخ سفر کرده و جاذبه‌هایی، چون آبگرم‌ها، باغات، رودها، آبشار‌ها و چشمه‌های فراوان در اطراف شهر ریوش، پارک جنگلی ریوش در ارتفاعات شمالی شهر ریوش، بافت قدیمی و خانه‌های پلکانی در تمام روستاها، آسیاب‌های قدیمی، آرامگاه‌ها، حمام‌ها و قلعه‌های تاریخی دیدن کنند.

وجود سایت پروازی آریا نیز به عنوان یکی از بهترین سایت‌های پروازی کشور که با نام «سایت پروازی کوهسرخ» نیز شناخته می‌شود، یکی از چندین جاذبه تفریحی دیگر این منطقه به حساب می‌آید که در ارتفاعات کوهسرخ خراسان رضوی واقع شده و می‌تواند به عنوان محل مناسبی برای تفریح و ورزش پاراگلایدر انتخاب شود.

سفر به بهشت خراسان رضوی، پاتوق طبیعت گردها
ارتفاع ۶۰۰ متری سایت «آریا» در کوهسرخ، شرایط مناسبی برای پرواز فراهم کرده است، پیست پرواز پاراگلایدر کوهسرخ دارای قابلیت پرواز از سه طرف را دارد، پرواز از این پیست منظره‌های زیبا در اختیار پاراگلایدر سوار‌ها قرار می‌دهد که آن‌ها را شگفت زده خواهد کرد.

کوهسرخ دارای بیشترین جاذبه طبیعی در خراسان رضوی

برخی از افراد عادت دارند یا شاید هم علاقه دارند که به شهر‌های پر از جنب و جوش و پر زرق و برق و پر از جمعیت سفر کنند؛ اما برخی دیگر از افراد ترجیح می‌دهند مقصدی را برای سفر خودشان انتخاب کنند که ناب، بکر و منحصر به فرد باشد و در عین حال، در سکوت و سکونی عمیق و آرام‌بخش فرو رفته باشد.

حوالی منطقۀ کوهسرخ درست چنین مقصدی است. آبی گوارا و هوایی لطیف و تمیز دارد. از همان هوا‌های نابی که این روز‌ها در آسمان شهر‌ها به دنبالش می‌گردیم، اما هیچ اثر و نشانی از آن پیدا نمی‌کنیم. خاکش، بهتر است بگویم خاک سرخش، همراه با آرامشی از بین نرفتنی بر پهنۀ وسیع زمینش به خواب فرو رفته و همچون مادری دلسوز و مهربان جز به پرورش فرزندان خاک، همان گیاهان سبز و باشکوه، به چیز دیگری فکر نمی‌کند. بدون شک گیاهان خاصی در دامن این مادر منحصر به فرد از دل خاک سر بر خواهند آورد.

رضا ربیعی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ گفت: کوهسرخ از بیشترین جاذبه طبیعی در خراسان رضوی برخوردار است.

او با بیان اینکه تاکنون آثار طبیعی بسیاری در شهرستان کوهسرخ شناسایی شده است، افزود: علاوه بر روستای کریز که قبلاً شناسایی شده در مطالعات جدید مشخص شد روستا‌های کوشه نما، اوندر، توندر و ... هم از جاذبه‌های طبیعی بسیاری برخوردارند.

سفر به بهشت خراسان رضوی، پاتوق طبیعت گردها
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ ادامه داد: بالغ‌بر ۳۰ اثر طبیعی در شهرستان داریم که قابلیت گردشگر پذیر بودن را دارند، طی چند روز اخیر تمامی اقدامات لازم برای پذیرایی هرچه بهتر از گردشگران در این روستا‌ها انجام شده است.

ربیعی بیان کرد: روستای قراچه به لحاظ گردشگری ظرفیت بسیار بالایی دارد و در ایام نوروز جشنواره غذای محلی و سنتی در آن برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه تاکنون ۶ اثر تاریخی از جمله قبرستان روستای نامق، مزار پشت پنجه پدر و پسر در روستای اوندر، سد شاهی یا بند ششطرار روستای کریز و تعدادی دیگر ثبت آثار ملی شده‌اند، تصریح کرد: تلاش می‌شود هر چه زودتر گویش محلی کوهسرخ، آئین حیدر علی، گیاه زِزِ، گیاه کوریا و ... در میراث ناملموس به ثبت برسند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ تاکید کرد: بدون شک هر چه ثبت آثار طبیعی بیشتر شود گردشگر بیشتری را خواهیم توانست جذب کنیم، کوهسرخ قابلیت این را دارد که در خراسان رضوی به شهر گردشگر پذیر تبدیل شود.

ربیعی با اشاره به اینکه طرق روستای مصوب هدف گردشگری است، اظهار کرد: روستا‌های قراچه، کریز، اوندر، توندر، خرو، ایور، نامق، موشک از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی بسیاری برخوردارند که در نوع خود هر کدامشان منحصر به فرد است.

سفر به بهشت خراسان رضوی، پاتوق طبیعت گردها
او افزود: بافت بکر و دست نخورده روستای پلکانی کلاته تیمور موجب شده تا هر چه زودتر به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شود.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ ادامه داد: تمامی ساختمان‌های این روستا با همان معماری قدیمی و از مصالح قدیمی و از چوب و سنگ است، می‌طلبد اعتبارات لازم برای هموار کردن مسیر روستا برای حضور راحت‌تر گردشگران در این منطقه اختصاص یابد.

بیدار شدن با صدای پرندگان، درست کردی چای و املت با هیزم و خوردن ماست و شیر و پنیر محلی با عسل طبیعی همین منطقه، آن هم در یک بوم گردی با چشم‌انداز واقعاً رؤیایی، لوکیشنی عالی برای سلفی باز‌های اینستاگرام است.

رودخانه نابای، بخشی از طبیعت بکر و فراموش نشدنی کوهسرخ است. چنین مناظر بی‌نظیری در بهار کوهسرخ، فرصت گردشگری و طبیعت‌گردی ارزان را در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

ربیعی بیان کرد: علاوه بر اینکه تمامی روستا‌ها از طبیعت بکری برخوردارند بافت روستا‌های کریز، کلاته تیمور، طرق، ایور، موشک، خرو به صورت پلکانی است.

او با اشاره به اینکه تاکنون ۲۵ اثر تاریخی و محوطه در شهرستان شناسایی کوهسرخ شده‌اند، تصریح کرد: بیشتر روستا‌های شهرستان قابلیت جذب گردشگر را دارند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ تاکید کرد: برخی مسافران خارجی به مقصد کوهسرخ می‌آیند و این نشان دهنده پتانسیل‌های این شهرستان به لحاظ گردشگر پذیر بودن و مکان‌های طبیعی آن است.

ربیعی همچنین از وجود آبگرم و آبشار کریز و همچنین آبگرم گرمک که در سطح استان نمونه و منحصر به فرد هستند اظهار کرد: یخچال طبیعی روستای بندقراء و اکبرآباد جاذبه طبیعی بی‌نظیر دیگری هستند که علاوه بر زمستان در تابستان هم یخ دارند و حالت غار‌های یخی است.

آئین نوروزگاه در ۸ روستا

او از برگزاری ۸ آئین نوروزگاه در این شهرستان خبر داد و افزود: شهرستان کوهسرخ که به بهشت پنهان خراسان شهرت دارد آماده میزبانی ویژه گردشگران و مسافران نوروزی با برگزاری نوروزگاه‌های متنوع روستایی است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ ادامه داد: در ۸ روستای شهرستان نوروزگاه‌ها با برنامه‌های متنوع از جمله بازارچه‌های موقت فروش محصولات صنایع‌دستی و سوغات، بازی‌های آیینی و سنتی، مسابقات و جشنواره‌های بومی و محلی برگزار خواهد شد.

سفر به بهشت خراسان رضوی، پاتوق طبیعت گردها
ربیعی بیان کرد: در سه روستای طرق، قراچه و کریز به ترتیب جشنواره حلوا مغزی، جشنواره غذا‌های محلی و جشنواره آش کوریا در روز‌های پایانی و ابتدای سال آینده برگزار خواهد شد.

او هدف از برگزاری این جشنواره‌ها را احیای غذا‌های سنتی و بومی، معرفی آداب و رسوم و فرهنگ اصیل ایرانی و اشاعه فرهنگ ایمنی غذا از مزرعه تا سفره و فرهنگ‌سازی استفاده از غذا‌های سالم در بین عموم مردم دانست.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ تاکید کرد: شهر ییلاقی ریوش و شهرستان کوهسرخ دارای محصولات متنوع و ارگانیک کشاورزی با بیش از ۳۰ اثر طبیعی و تاریخی مقصد مناسبی جهت گردشگران و مسافران است.

کوهسرخ آماده میزبانی از مسافران نوروزی

مرتضی شرف‌الدین شیرازی فرماندار کوهسرخ همچنین به تدابیر اتخاذ شده برای حضور گردشگران در این شهرستان اشاره کرد و گفت: شهرستان کوهسرخ با داشتن ۷ اقامتگاه بوم گردی آماده پذیرای از مسافران با قابلیت اسکان ۳۰۰ نفر در شبانه‌روز است.

او افزود: با پیش بینی‌های صورت گرفته اماکن دیگری از جمله تکایا، مساجد و ستاد اسکان در شهر ریوش با ظرفیتی بیش از یک هزار نفر برای اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است.

فرماندار کوهسرخ ادامه داد: نوروز سال قبل بالغ‌بر ۴۰۰ نفر گردشگر در ۷ اقامتگاه بوم گردی شهرستان کوهسرخ به طور شبانه‌روزی اقامت داشتند. امسال نیز برای رفاه حال شهروندان در ورودی شهر چادر‌های اطلاع‌رسانی جانمایی و بروشور‌هایی برای معرفی اماکن گردشگری و شماره‌های ضروری شهرستان و نصب بنر‌هایی پیش بینی شده است.

شیرازی با اشاره به اینکه نظارت بر بازار این شهرستان در ایام نوروز به لحاظ کنترل قیمت کالا‌ها تشدید می‌شود، بیان کرد: برنامه‌ریزی‌ها برای رفاه حال شهروندان و مسافرانی که کوهسرخ را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند صورت گرفته است، مردم باید در تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان حضور تیم‌های بازرسی و نظارت بر عملکرد صنوف را لمس کنند.

سفر به بهشت خراسان رضوی، پاتوق طبیعت گردها
او با تأکید بر حضور پررنگ دستگاه‌های متولی بازار در ایام نوروز و ماه رمضان با اتخاذ تدابیر لازم برای تأمین و عرضه کالا‌های اساسی مورد نیاز، تصریح کرد: مردم هیچ نگرانی در خصوص بازار شب عید نداشته باشند.

اگر مشتاق تماشای آثار منحصر به فرد طبیعت هستید، اگر از چراغ‌ها و ساختمان‌ها و در و دیوار‌های تکراری دلزده شده‌اید، حالا زمان آن رسیده است که در تعطیلات نوروز تنوع تازه‌ای در برنامه گشت و گذار‌های خود وارد کنید و اندکی طبیعت‌گرد شوید.

این منطقۀ باشکوه طبیعی از جاذبه‌های جذاب و منحصر به فردی برخوردار است که می‌تواند خاطرات بسیار خوبی را رقم بزند. برای نمونه پیشنهاد می‌کنیم در سفر به کوهسرخ تماشایی حتماً از باغات و مزارع سبز آن و روستا‌های تاریخی دیدن کنید.

در نظر داشته باشید که این منطقه خاکی متفاوت و سرشار از ترکیبات معدنی خاص دارد به این ترتیب گیاهانی که در این خاک رشد می‌کنند بدون شک متفاوت خواهند بود و درست به همین دلیل فضای این منطقه نیز متفاوت، متمایز، تماشایی و منحصر به فرد و ناب خواهد بود.

سفر به بهشت خراسان رضوی، پاتوق طبیعت گردها
کوهسرخ بخشی از سرزمین خراسان که نامش را از رشته تپه‌های سرخ رنگی که از قسمت عطائیه آغاز می‌شود گرفته، منطقه‌ای خاص است. خاص بودن به این معنا که از لحاظ جغرافیایی موقعیت و مرتبه‌ای را دارد که ندرتاً جز چند قسمت خراسان دارای چنین ویژگی‌اند.

اگر از مشهد قصد سفر به کوهسرخ را دارید دو راه پیش رو دارید؛ می‌توانید از جاده مشهد- تربت حیدریه به سمت کاشمر بروید و سپس ۳۴ کیلومتر به سمت شمال طی کنید تا به منطقه ییلاقی کوهسرخ برسید.

یا اینکه می‌توانید مسیر جاده مشهد- نیشابور را انتخاب کنید و مستقیماً به منطقه کوهسرخ بروید و وارد شهرستان کاشمر نشوید. این مسیر حدود نیم ساعت کوتاهتر از مسیر مشهد-کاشمر- کوهسرخ است.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر فلاح
۱۶:۱۳ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
با سلام و عرض ادب و احترام و تبریک عید نوروز در مورد زیبایی های خراسان هر چه بگیم کم گفتیم ولی کاملا در مورد این مورد گزارش دیگه خیلی ارفاق داده شده به کوهسرخ تمام مردم خراسان میدونن که بیشترین جاذبه های گردشگری و طبیعت گردی مختص شهرستان نیشابور هست که بیشترین ییلاق و زیباترین ییلاق شرق کشور نام گرفت با سفر به نیشابور شما هم دشت سرسبز و کویر شنزار و کوه های بلند و باغات سرسبز و نقاط تاریخی و سیاحتی و روستاهای با قدمت هزاران ساله رو دارید شما با سفر به نیشابور وارد اولین شهر ایران خواهید شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۲ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
هیچکس به بزرگانی که تو این خطه ایران خاک شدن اشاره نکرد... عارف خیز ترین قسمت ایران به حساب میاد خراسان و این بزرگان در گوشه و کنار خراسان زیبا مزارشونه.... همه خراسان و به امام رضا میشناسن ولی چه بزرگانی در نیشابور در روستاهای دیگر هستند و هیچ کس هم در جریان نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
با سلام و احترام

جای جای ایران عزیز دیدنی و زیباست

ولی دیدنی تر و زیباتر از همه جا
قطعه ای از بهشت
روستای بزرگ ساق شهرستان زاوه خراسان رضوی
با باغها و کوچه باغهای پراز عطر بهار و آواز گنجشکهای
نغمه خوان
پای در دامنه کوه ک بگذارید سرمست خواهید شد
از بوی آویشن و کمای و تریخ کوهی وانواع
بوته هاو گونه های گیاهی کمیاب و بعضا
نایاب واز نظر بسیاری منقرض شده
به بیشه ساق ک پای گذاری بی شک تا لحظاتی
گمان میبری چنین مناظر زیبا و چشم نوازی
را حتما خواب میبینم
ولی با صدای دعوت اهالی خون گرم و مهمان نواز
ک به خود می آیی
مطمئن میشویم ک واقعیت است و
این مناظر هدیه خداوند به بندگانی است ک با چشم بصیرت
تماشاگر این همه زیبایی و رنگارنگی اند
منتظر حضور عزیزان هستیم
محسن. عمرانی
Iran (Islamic Republic of)
هادی سازگار
۰۰:۳۶ ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
(سلام ودرود فراوان به همه ی خراسانی های عزیز خدارو شکر از لحاظ گردشگری وتفریح در بهترین موقعیت مکانی قرار گرفته ایم همه ی شهرستانها زیبایی ها وتفریگاه های به خصوص وخاص خودش رو داره لطفا گردشگران عزیز به نشتیفان شهر آسبادها واقع در شهرستان خواف هم دیدن کنید هوای دنچ و شبهای کویری با بوم گردی های مجهز به سویت وخوابگاه گردشگر نوشیدنی های تابستانی ومحلی و غذاهای محلی وپوشش لباس محلی همراه با موسیقی ورقص ومهمان نوازی منحصر به فردی داره منتظر حضور گرمتان هستیم ) خراسان رضوی شهرستان خواف شهر نشتیفان میدان آسبادها
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۰:۱۲ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
سلام دوستان توصیه میکنم آبگرم طبیعی روستای کلاته تیمور کوهسرخ رو برید حتما از شهر خلیل آباد هم راه داره از خود کلاته تیمورم هم راه داره واقعا بکر و زیباس
Iran (Islamic Republic of)
کیوان
۲۳:۲۷ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
با عرض سلام و احترام به عزیزان مخاطب و باشگاه محترم و فرهیخته خبرنگاران جوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
با احترام بهمه نظر هاهمه جای خراسان عزیز زیبا و دیدنی ودوست داشتنی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
منطقه‌کلات‌هم‌از نظر‌تاریخی‌وهم‌از‌نظر‌سیاحتی‌.با‌روستاهای‌پلکانی‌.دارای‌ابشارهای‌فراوان‌.ودیدنی‌همجون‌کوهسرخ‌است.از‌جاده‌کلات‌از‌۶۰کیلومتری‌مشهد.تا‌۲۵۰کیلومتری..روستایپلکانی‌خور‌کلات‌در‌۶۰کیلومتری‌منطقه‌بکر‌وزیبا‌و.رودخانه‌.ابشار‌.باغات‌میوه‌.ومردمی‌مهمان‌نواز‌..همچون‌بقیه‌کلات‌زیباست‌.بیاید‌ومهمان‌ما‌باشید‌.
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۹:۲۵ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
خیلی قشنگه ولی هیچ جای خراسان به قشنگی نیشابور نیست هرجای این شهرو نگاه میکنی از شمال قشنگتره
Iran (Islamic Republic of)
tag
۱۳:۵۹ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
رسول جان نیشابور عالی ولی باقرآباد آزمون هم بالا تر است برو ببین وتعریف کن .
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۸:۱۸ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
سلام این همه تعريف کردید بهتر بگویید از جاده ی فوق‌العاده خراب خراب چه خبر؟ لطفا برای آن هم کاری کنتید
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۷:۴۵ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
کنگ کهن زیبا ترین نقطه در کل استان خراسان هست
با وجود آبشارهای فراوان باغات پسته و آجیل و همچنین
چشم انداز زیبای از بلندترین قله های استان
و همچنین بزرگترین استخر واقع بر روی کوه
Iran (Islamic Republic of)
سید محمود جوشن
۱۵:۰۹ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
عزیزی که این متن و نوشتی ، نمیخوام بی احترامی کنم به این منطقه زیبا ولی جوری نوشتی که از این‌منطقه بهتر و زیباتر نداریم در خراسان مناطق زیبا زیاد وجود داره که یکیش کوه سرخه و به غیر کوه سرخ مکان های زیبا و فراوان زیادی در خراسان هست
Iran (Islamic Republic of)
مشتی ماشاالله
۱۴:۲۹ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
یکی از زیباترین مکانهای استان خراسان بولوار دوم طبرسی هست . هرکسی نیومده خیلی اشتباه کرده
Iran (Islamic Republic of)
حاجی
۱۸:۵۷ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
خلایق هرچه لایق
Iran (Islamic Republic of)
مکانیک
۲۲:۴۵ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
ایواللاه داداش ... خداییش دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
شادکام
۰۰:۴۷ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
راست میگه من یک باررفتم جیبم روخالی کردن؟خیلی خظرناکه
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۰۸:۲۳ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
دوست عزیز ک این متن رو نوشتی جهت اطلاع
دره زیبا و بکر شمخال در قوچان
و همچنین ارتفاعات هزار مسجد رو یا ندیدی یا نشنیدی در موردشان
باحفظ احترام
دره شمخال بی نظیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
سلام..... پیشاپیش نوروزتان مبارک َسال خوبی داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
احتمالا کسی که اینو نوشته پارک ملی تندوره که دومین پارک ملی ایرانه رو ندیده وگرنه هیچ وقت این حرفا رو نمیگفت

پارک ملی تندوره شامل :قوچان، درگز، باجگیران، فاروج و شیروان میشه

دره شمخال بعنوان هفتمین دره زیبای جهان داخل همین پارک ملیه
آبشارهای زیادی داره که هرکدومش از اون یکی قشنگتره

فقط کافیه در موردش تحقیق کنید تا بفهمید زیبایی چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
درود . سال نو مبارک.
خیلی عالیه،فقط از یک مساله خیلی مهم غافل شده است،مسئولی که اینو میخونی،یه فکری به حال سرویسهای بهداشتی بین راه واین اماکن بکنید .یک سرویس سالم وبهداشتی در این اماکن واماکن بین راهی وجود ندارد
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۹:۲۵ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
کاشمر طبیعت بکری داره علی الخصوص مسیر روستای ششطراز (ایرج اباد ) خلیل اباد به کوههای کوهسرخ روددخانه کوه چشمه در طول مسیر هست فقط ابتدای جاده اسفالته بعد خاکیه فقط ماشین افرودی باشه برا طول مسیر بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
اشتباه شد داداش کاشمرمحشره بخدا