تاریخچه نامگذاری سال‌ها توسط رهبر انقلاب از سال ۱۳۷۸ تا ۱۴۰۲

از سال ۱۳۷۸ تاکنون هر ساله نام مشخصی به طور رسمی به عنوان شعار سال از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب مطرح و دنبال می شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود، شعار سال ۱۴۰۲ را «مهار تورم و رشد تولید» اعلام کردند.

نامگذاری سال‌ها در ایران به‌طور رسمی توسط رهبر معظم انقلاب و اولین بار در پیام نوروزی سال ۱۳۷۸ رخ داد. در آن سال مقام معظم رهبری عنوانی را برای آن سال انتخاب کرد و پس از آن این نام‌گذاری به شکل یک سنت همه‌ساله تکرار می‌گردد.

براساس قانون اساسی کشور ترسیم و ابلاغ سیاست‌های کلی نظام و جهت گیری کشور بر عهده رهبری نظام است. این وظیفه از طرق مختلف به اجرا در می‌آید. سخنرانی ها، ابلاغ ها، نامه ها، دستور و در پاره‌ای موارد حکم حکومتی. اما یکی از روش‌ها و شیوه‌های ترسیم جهت گیری کلی نظام و مسئولان که حضرت آیت الله خامنه‌ای آن را مطرح و دنبال کرده اند، همین انتخاب شعار و نامگذاری سال‌های مختلف بوده است..

لازم به ذکر است؛ هر ساله نام مشخصی به عنوان شعار سال از سوی مقام معظم رهبری مطرح و دنبال می‌شود و بیشتر مطالب پیام‌های نوروزی ایشان نیز درباره دلایل این نامگذاری است.

به گفته غلامعلی حداد عادل فلسفه این کار جلب توجه مردم به یک ارزش خاص و همین‌طور در نقطه مقابل آن، به یک مشکل است.

بر این اساس، رهبر معظم انقلاب با اطلاعات و گزارش‌هایی که از سراسر کشور دریافت می‌کند و بررسی برخی پارامترها، مردم را به یک موضوع توجه می‌دهد و همچنین با تعیین نام برای این سال‌ها، بر توقعات مردم از دولت تأکید گذاشته است.

در سال‌های ابتدایی نامگذاری‌ها بیشتر جنبه مذهبی و اعتقادی داشت، مانند سال امام خمینی (ره)، سال امام علی (ع)، سال عزت و افتخار حسینی و سال پیامبر اعظم (ص)، ولی کم‌کم این نامگذاری‌ها رنگ و بوی اجرایی و اقتصادی به خود گرفت.

اگر چه ایشان، در برخی سال‌ها اسامی خاص، چون امام خمینی (ره) یا امام امیرالمؤمنین، علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السّلام به عنوان شعار سال انتخاب کردند، اما در سال‌های اخیر به شعار‌های اقتصادی و مسئله تولید توجه ویژه‌ای نشان دادند. ایشان امسال را نیز نامگذاری اقتصادی کردند.

منبع: دانا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۲
در جامعه گفته می شود به شعار سال برعکس عمل خواهد شد یعنی می شود: «بهار تورم و مهار تولید»