روسیه: آمریکا درباره عدم پایبندی به معاهده استارت اطلاع رسانی نمی‌کند

معاون وزیر خارجه روسیه از واشنگتن به دلیل نقض مکرر پیمان استارت نو انتقاد کرد.

روسیه از مواضع آمریکا درباره پیمان استارت نو که درباره تسلیحات هسته‌ای استراتژیک دو طرف است انتقاد کرد.

به گزارش ریانووستی، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد تصمیم آمریکا برای اطلاع ندادن به روسیه درباره قطع اشتراک اطلاعات هسته‌ای، شکستی بدخواهانه در پیروی از معاهده استارت نو است، زیرا واشنگتن تاکنون به طور رسمی مشارکت خود در این پیمان را به حالت تعلیق درنیاورده است.

وی تأکید کرد: «واشنگتن نمی‌تواند مسئولیت شرایط اجرا شدن پیمان استارت را به دوش مسکو بیاندازد. موضع ما در قبال این پیمان مشخص بوده و تغییری در آن ایجاد نشده است.»

معاون وزیر خارجه روسیه از آمریکا خواست سوابق غم‌انگیز خود را در نقض مداوم پیمان استارت نو اصلاح کند. وی پیش‌تر اعلام کرده بود مذاکرات میان دو طرف زمانی ادامه خواهد یافت که واشنگتن از خیال پردازی‌های تو خالی درباره تحمیل شکست استراتژیک به روسیه دست بکشد.

واشنگتن و متحدانش از زمان آغاز جنگ اوکراین دو استراتژی را برای شکست مسکو برگزیده‌اند، نخست با ارسال تسلیحات پیشرفته به اوکراین به دنبال تقویت کی‌یف در جبهه‌های نبرد بوده‌اند. در گام بعد، غرب با اعمال تحریم‌های سنگین علیه مسکو به دنبال فرسوده کردن ماشین جنگی روسیه است.

با این حال تحلیلگران بر این باورند گسترش ناتو به مرز‌های روسیه دلیل اصلی بروز جنگ اوکراین است و سیاست غلط کشور‌های غربی عامل مهم در ویرانی این کشور محسوب می‌شود. این در حالی است که مسکو چاره‌ای به جز پیروزی در جنگ اوکراین ندارد و حمایت‌های غرب تنها منجر به افزایش خطر استفاده روسیه از تسلیحات هسته‌ای می‌شود.

گفتنی است دیروز آمریکا به روسیه اعلام کرد به دنبال تصمیم مسکو برای تعلیق مشارکت خود در معاهده کاهش تسلیحات هسته‌ای استارت جدید، به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به نیرو‌های هسته‌ای خود را متوقف خواهد کرد.

یک مقام دولتی در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شد به وال استریت ژورنال گفت: «این اولین اقدامی است که ما در چارچوب معاهده در پاسخ به تعلیق روسیه انجام دادیم. هدف ما تشویق روسیه برای بازگشت به پایبندی به این معاهده است.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار