شناسایی ۱۷۶۱ هکتار سکونتگاه غیر رسمی در آذربایجان غربی

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: ۱۷۶۱ هکتار سکونتگاه غیر رسمی در مناطق مختلف استان شناسایی شد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی روز یکشنبه در جلسه بررسی سکونتگاه‌های غیر رسمی استان که با حضور معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی برگزار شد، گفت: یک هزار و ۷۶۱ هکتار در قالب هشت سکونتگاه غیر رسمی در شهر‌های ارومیه، سلماس، پیرانشهر، بوکان، مهاباد، نقده، خوی و میاندوآب شناسایی شد.

سیدمحسن حمزه لو با بیان اینکه در حال حاضر ۴۳۷ هزار و ۷۶۵ نفر در این سکونتگاه‌ها ساکن هستند، اظهار کرد: ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی مرتبط با فعالیت‌های بازآفرینی شهری بوده و این امر با جدیت دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: این اداره کل در راستای اجرایی شدن سیاست‌های محرومیت زدایی از چهره محلات حاشیه شهر‌های استان علاوه بر تخصیص قیر رایگان به شهرداری‌ها، ۳۰ پروژه مختلف بازآفرینی شهری را در حاشیه شهر‌های استان اجرا کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی اضافه کرد: در همین راستا در شهر‌های مورد هدف طرح‌های بازآفرینی و در سکونتگاه‌های غیر رسمی اقدامات مختلفی همچون اجرای زیرسازی، بهسازی و آسفالت معابر، ساخت و تکمیل فضا‌های آموزشی، بهسازی مسیل‌های مناطق هدف و ساخت خانه محله در اولویت کاری این اداره کل قرار گرفته است.

حمزه لو در زمینه تقلیل افق طرح جامع شهر بوکان نیز یادآور شد: افق طرح جامع این شهر تا سال ۱۴۰۵ بوده و در راستای مطالعه مجدد و بررسی بیشتر با تقلیل افق مدنظر است و برای ساماندهی اراضی و سکونتگاه‌های شهر بوکان الحالق یک محدوده ۴۰ هکتاری به محدوده شهر بوکان در حال بررسی است.

۳۰۷ هکتار بافت تاریخی در ارومیه وجود دارد

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در جلسه بررسی روند تهیه طرح جامع و طرح تفصیلی ویژه بافت تاریخی ارومیه  نیز گفت: ۳۰۷ هکتار بافت تاریخی در شهر ارومیه وجود دارد که باید طرح تفصیلی ویژه بافت تاریخی ارومیه در سریعترین زمان ممکن جهت اجرا تهیه شود.

حمزه لو اظهار کرد: پیاده‌سازی رهیافت‌های بازآفرینی در بافت تاریخی با محوریت مشارکت شهروندان و براساس ضوابط و مقررات می‌تواند تعلق هویتی افراد را افزایش دهد.

وی بر لزوم اتمام مطالعات طرح تفصیلی ویژه بافت تاریخی شهر ارومیه تاکید کرد و گفت: با اتمام مطالعات طرح تفصیلی ویژه بافت تاریخی شهر ارومیه مشکل ساخت و ساز بیش از ۷۰ درصد بافت فرسوده ارومیه مرتفع و نوسازی مسکن در بافت فرسوده سرعت و رونق بیشتری می‌گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: مطالعات طرح تفصیلی ویژه بافت تاریخی شهر ارومیه از یک سال گذشته آغاز شده و این روند با جدیت دنبال می‌شود.

حمزه لو اضافه کرد: نوسازی و صدور پروانه‌های ساختمانی در این بافت شهری باید در راستای ساماندهی سیما و منظر شهری، دسترسی مناسب به تاسیسات و تجهیزات شهری، اصلاح آشفتگی ساختار اقتصادی و اجتماعی و زیربنایی باشد.

وی یادآور شد: با رونق نوسازی مسکن در بافت فرسوده روند اجرای طرح‌های مسکن نیز سرعت می‌گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به لزوم اتمام تهیه طرح جامع ارومیه توسط مشاوران، افزود: با تصویب محدوده جدیدطرح جامع شهر ارومیه در حدود یک هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی حاشیه شهر با کاربری‌های مسکونی و خدماتی به محدوده شهری اضافه شد.

حمزه لو گفت: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، حدود هفت هزار و ۱۰۰ قطعه مسکونی با قابلیت احداث ۳۰ هزار واحد مسکونی الحاق به محدوده شد که در همین راستا مشکلات چندین ساله تعاونی‌های مسکن با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش حل و فصل شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.