ریابکوف: دیگر اطلاعات هسته‌ای خود را با آمریکا به اشتراک نمی‌گذاریم

معاون وزیر خارجه روسیه از تعلیق کامل اشتراک گذاری اطلاعات هسته‌ای مسکو با واشنگتن خبر داد.

پیمان استارت جدید آخرین توافق تسلیحاتی میان دو ابرقدرت هسته‌ای جهان محسوب می‌شود که باعث کنترل تسلیحات هسته‌ای روسیه و آمریکا می‌شد. با این حال، حمایت ایالات متحده از اوکراین در جنگ با روسیه، باعث بدگمانی مسکو به روابط با واشنگتن شده است. 

به گزارش الجزیره، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه امروز (جمعه) اعلام کرد مسکو دیگر جزئیات اطلاعاتی مربوط به تسلیحات هسته‌ای خود را ذیل توافق پیمان استارت جدید با آمریکا به اشتراک نمی‌گذارد. 

ریابکوف خاطر نشان ساخت: ما پس از آنکه عضویت خود در پیمان استارت جدید را به حالت تعلیق درآوردیم اشتراک گذاری اطلاعات هسته‌ای با واشنگتن را نیز متوقف ساختیم. دیگر هیچ اطلاعاتی در این زمینه داد و ستد نمی‌شود. 

این مقام روس افزود: تمامی پیام ها، هر گونه اشتراک اطلاعات، و تمامی فعالیت‌های همکاری در چارچوب پیمان استارت جدید متوقف شده است. ما این تصمیم را فارغ از هر گونه موضع آمریکا در این باره اتخاذ کردیم. 

آمریکا نیز متعاقبا اعلام کرده است پس از آنکه مسکو اقدام به توقف اشتراک گذاری اطلاعات هسته‌ای کرده است، واشنگتن نیز ارائه اطلاعات هسته‌ای خود به این کشور را متوقف ساخت. 

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این باره به رسانه‌ها گفت: روسیه به تعهدات خود در پیمان استارت جدید به طور تمام و کمال عمل نمی‌کند و حاضر به ارائه اطلاعات هسته‌ای که مورد توافق دو طرف جهت اشتراک گذاری قرار گرفته بود، نیست. از این رو، ما نیز اقدام متقابل در این زمینه انجام دادیم. 

آمریکا و روسیه طبق پیمان استارت جدید توافق کرده اند که اقدام به اشتراک گذاری شمار کلاهک‌های هسته‌ای خود، و نیز توانایی بمب‌های هسته‌ای در برخی پایگاه‌های خود کنند. 

ماه میلادی گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از تعلیق عضویت مسکو در پیمان استارت جدید خبر داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار