اجرای واکسیناسیون دام‌های اهلی در شهرستان کرمان

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: واکسیناسیون دام‌های اهلی در حاشیه مناطق حفاظت شده شهرستان کرمان اجرا می شود.

محمود زین الدینی  گفت: طرح واکسیناسیون عمومی و رایگان طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حاشیه مناطق محیط زیست در سطح شهرستان کرمان از نیمه اردیبهشت ماه آغاز شده است و  تاکنون بیش از ۷ هزار و ۱۰۰ راس دام، علیه این بیماری واکسینه شدند.

او با اشاره به اینکه بیماری طاعون نشخوارکننده، یک بیماری ویروسی بسیار واگیردار در گوسفند و بز است که قابلیت سرایت از دام اهلی به حیات وحش را دارد، افزود: پیش بینی شده است به علت حساسیت مناطق، ۱۵۲ هزار راس دام سبک با همکاری بخش دولتی و خصوصی در روستا‌های سعدی، رباط، کوه باداموئیه و بی بی حیات با اولویت مناطق حفاظت شده تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان بیان کرد: اقدامات دامپزشکی در جلوگیری از شیوع برخی بیماری‌ها در دام‌های بومی حاشیه مناطق حفاظت شده این شهرستان به منظور پیشگیری از سرایت آن‌ها در دام‌های حیات وحش انجام می‌شود.

او سم پاشی و ضدعفونی کردن جایگاه دام را از دیگر اقدامات در حال اجرا در اطراف مناطق حفاظت شده محیط زیست عنوان کرد و گفت: تمام خدمات ارائه شده در این مناطق به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود.

زین الدینی با اشاره به اینکه برخی از بیماری‌های دامی به شدت مهلک و به سرعت شیوع پیدا می‌کند از مردم اطراف مناطق حفاظت شده درخواست کرد: نهایت همکاری را با مجموعه دامپزشکی داشته باشند و در صورت مشاهده علائم مشکوک از بیماری بین دام‌های اهلی و یا وحشی، موضوع را در کوتاه‌ترین زمان به شبکه دامپزشکی شهرستان گزارش دهند.

او از همکاری و مشارکت اداره کل حفاظت محیط زیست شهرستان در حوزه اطلاع رسانی و تعاملات بین بخشی قدردانی کرد و گفت: واکسیناسیون به موقع، انجام ضدعفونی جایگاه دام به صورت منظم و جلوگیری از تردد افراد متفرقه و وسایل نقلیه به دامداری، مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک می‌باشد و دامداران باید در صورت بروز بیماری برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری از جابه جا کردن دام خودداری کرده و دام ودامداری را قرنطینه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار