سالانه حدود ۵۰۰ نوزاد مبتلا به تیروئید در خراسان رضوی شناسایی می‌شوند

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سالیانه بطور میانگین بین ۸۴ تا ۹۰ هزار نوزاد زنده از نظر تیروئید در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی غربالگری می شوند.

دکتر ناصر امینی گفت: تمامی نوزادان مبتلا به تیروئید در مراکز جامع خدمات سلامت مراقبت‌های لازم را دریافت می‌کنند و زیر نظر متخصصان اطفال و غدد اطفال تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان یکی از برنامه‌های موفق وزارت بهداشت است که از سال ۱۳۸۵ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شده است و بدین ترتیب کلیه متولدین زنده در شهر و روستا در سه تا پنج روزگی بعد از تولد به لحاظ ابتلا به تیروئید تحت غربالگری قرار می‌گیرند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‍‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: غربالگری نوزادان به منظور شناسایی بیمار و درمان به موقع آنان مهمترین گام در پیشگیری از عوارض این بیماری است و هم اکنون غربالگری تیروئید در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش این دانشگاه برای نوزادان در سه تا پنج روزگی انجام می‌شود.

امینی با بیان اینکه در حال حاضر پوشش غربالگری تیروئید در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۹۸ درصد است، افزود: کم کاری تیروئید بدو تولد یکی از شایعترین علل قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی در نوزادان است و تشخیص دیر هنگام و با تأخیر موجب عقب ماندگی ذهنی و اختلال در رشد خواهد شد.

وی ادامه داد: شایعترین علت ابتلا به کم کاری تیروئید نوزادان کمبود ید مصرفی مادر در دوران بارداری است و لذا از همه مادران باردار خواستاریم جهت دریافت خدمات مراقبتی وآموزشهای لازم به مراکز خدمات جامع سلامت محل زندگی خود مراجعه کنند.

این مسوول با بیان اینکه چهارم تا دهم خرداد ماه "هفته جهانی اطلاع رسانی تیروئید" نامگذاری شده است، گفت: میزان بروز این بیماری در جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۵.۴ در هر هزار تولد زنده است.

امینی با تاکید بر اینکه وجود کم کاری تیروئید در جنین، اختلالاتی در ارگان‌های مهم از جمله سیستم عصبی مرکزی و اسکلتی ایجاد می‌کند و اغلب نوزادان در بدو تولد طبیعی به نظر می‌رسند، افزود: این بیماری وضعیتی از کمبود هورمون تیروئید است که در صورت عدم تشخیص به هنگام، می‌تواند موجب عوارض جبران ناپذیر مغزی و بروز عقب ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک شده و در نتیجه بار سنگینی را بر خانواده و جامعه وارد کند.

وی ادامه داد: در صورت تشخیص به هنگام و درمان به موقع و کامل می‌توان با حفظ ضریب هوشی نوزاد از عوارض جدی این بیماری و مشکلات مهم روحی‏-روانی، اجتماعی و اقتصادی در خانواده‌ها پیشگیری به‌ عمل ‌آورد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۸ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و دانشکده‌ علوم پزشکی تربت‌جام است.

برچسب ها: تیروئید ، نوزادان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.