راه اندازی دستگاه غربالگری مشکلات نوزادان نارس در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد

رئیس مرکز آموزشی پژوهشی درمانی هاشمی نژاد مشهد گفت: سومین دستگاه غربالگری مشکلات شبکیه نوزادان نارس در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان این بیمارستان نصب و راه اندازی شد.


محمد موسوی رئیس مرکز آموزشی پژوهشی درمانی هاشمی نژاد مشهد گفت: رتینوپاتی (اختلالاتی که موجب آسیب به شبکیه چشم می‌شود) در نوزادان نارسی که تولد زودهنگام دارند و باعث تغییر رشد طبیعی عروق شبکیه می‌شود بروز می‌کند که در این حالت عروق شبکیه تغییر کرده و رگ زایی غیرطبیعی به وجود می‌آید.

او با بیان این که رتینوپاتی در نوزادان نارس می‌تواند عاملی برای کوری نوزاد شود افزود: دستگاه غربالگری بیماری رتینوپاتی نوزادان نارس (Retinopathy Of Prematurity) به منظور معاینه نوزادان نارس و نوزادانی که امکان ابتلا به این بیماری را دارند و نیز در راستای ارتقای کیفیت خدمات در بخش نوزادان و مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد راه‌اندازی شده است.

رئیس مرکز آموزشی پژوهشی درمانی هاشمی‌نژاد مشهد ادامه داد: این دستگاه به صورت ثابت است و امکان جا به جایی آن به مراکز دیگر وجود ندارد و عکس‌های سریالی از شبکیه توسط کارشناس آموزش دیده گرفته می‌شود که با مقایسه این عکس‌ها به تشخیص زودرس رتینوپاتی کمک خواهد شد.

موسوی بدون اشاره به قیمت این دستگاه با بیان این که هزینه این دستگاه را بیمارستان هاشمی‌نژاد مشهد تامین کرده است بیان کرد: این دستگاه نخستین دستگاه غربالگری رتینوپاتی نوزادان نارس (ROP) در بیمارستان هاشمی‌نژاد مشهد و سومین دستگاه در بیمارستان‌های مشهد به شمار می‌رود.

او با بیان این که به طور میانگین ماهانه ۱۰ نوزاد نارس در این مرکز متولد می‌شوند که نیاز به غربالگری رتینوپاتی پیدا می‌کنند تصریح کرد: هم اینک هشت نوزاد نارس در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان این مرکز بستری و تحت مراقبت و درمان هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار