کرمان/

کم کاری تیروئید بیماری شایع در نوزادان دختر

کارشناس تیرویید وزارت بهداشت گفت : در تحقیقات انجام شده مشخص شد، کم کاری تیروئید در نوزادان دختر بیشتر است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان ، دکتر نسرین آژنگ کارشناس تیروئید وزارت بهداشت در کارگاه آموزشی کم کاری تیروئید نوزادان در شهرستان رفسنجان از اطلاع رسانی مناسب برای کم کاری تیروئید نوزادان ایرانی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور خبرداد وافزود : دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در زمینه نمونه گیری نوزادان عملکرد مطلوبی داشته است.

وی تصریح کرد : از نظر نمونه گیری نوزادان غیر ایرانی نیز رفسنجان آمار خوبی ارائه کرده است .

ارژنگ با اشاره به بررسی درصد فراخوان نوزادان مشکوک به این بیماری در کشور اظهارداشت :در شش ماه اول سال 90 از تعداد یک هزار و452بیمار که از چهل دانشگاه کشور نمونه گیری شده این بیماری بیشتر در دختران مشاهده شد ، به گونه ای که این مهم در رفسنجان نیز به همین شکل بوده است .

وی خاطر نشان کرد:عمل سزارین یک عامل خطرناک است و 57.3 نوزادان رفسنجانی که این بیماری در آنها تشخیص داده شد با عمل سزارین به دنیا آمده اند.

کارشناس وزارت بهداشت از پایه ریزی نرم افزار ch ( برنامه کم کاری تیروئید ) خبر داد وگفت :این نرم افزار به زودی در دانشگاههای سراسر کشور توزیع می شود.

وی کارت مراقبت بیمار را شامل داده های مربوط به بیماران شناسایی شده در برنامه کشوری عنوان وگفت:غربال گری کم کاری تیروئید در نوزادان به صورت کارت مراقبت نزد والدین خواهد ماند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.