چه کسانی برای پشه‌ها جذاب هستند؟

نیش پشه‌ها در فصل تابستان یکی از معضلاتی است که خواب راحت را سلب و برخی افراد را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رومن ایوانوف، متخصص پوست و ونرونولوژی در آزمایشگاه Gemotest در مصاحبه با پورتال Gazeta.Ru گفت: "پشه‌ها همه مردم را نیش نمی‌زنند، بلکه کسانی را نیش می‌زنند که برای آن‌ها جذاب‌تر از دیگران هستند".

وی توضیح داد که میزان دی اکسید کربن بازدمی و بوی پوست پشه‌ها را به خود جذب می‌کنند؛ به گونه‌ای که در فرآیند تنفس که در آن، فرد اکسیژن را استنشاق و دی اکسید کربن را بازدم می‌کند توسط گیرنده‌های بویایی حساس حشرات جذب می‌شود.

 این متخصص با بیان اینکه هرچه فرد دی اکسید کربن بیشتری بازدم کند پشه‌ها بیشتر جذب او می‌شوند، گفت:  پشه‌ها همچنین بزرگسالان و افراد دارای اضافه وزن و باردار را به افراد جوان ترجیح می‌دهند. علاوه بر این، پشه‌ها جذب عرق یا بهتر است بگوییم جذب آمونیاک و اسید لاکتیک موجود در آن می‌شوند.

کانال تلویزیونی روسی ۳۶۰ اشاره دارد که دانشمندان دانشگاه "جان هاپکینز" آمریکایی آزمایشی را در زامبیا انجام دادند و طی آن متوجه شدند که پشه‌ها جذب بوی عرق و همچنین محتوای بالای اسید‌های کربوکسیلیک روی پوست می‌شوند. اما بوی اکالیپتوس آن‌ها را دفع می‌کند.

در همین حال، وادیم مارینسکی، بوم شناس، در مصاحبه با روزنامه روسی "ایزوستیا"، استفاده از روغن‌های ضروری را برای محافظت از خود در برابر پشه‌ها و جلوگیری از حرکت آن‌ها در فضای اتاق توصیه کرد.

منبع: Komsomolskaya Pravda

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار