درمان حواس پرتی با عرق بدن

دانشمندان نشان می‌دهند که بوی عرق دیگران می‌تواند به درمان مشکلات روحی و ذهنی کمک کند.

گروهی از محققان اروپایی نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض بویی که از عرق دیگران استخراج می‌شود، ممکن است برای تقویت درمان برخی از مشکلات سلامت روان استفاده شود.

در یک مطالعه مقدماتی محققان توانستند نشان دهند برای  درمان تمرکز حواس اگر افراد در معرض «سیگنال‌های شیمیایی درمانی» انسانی یا بوی عرق قرار می‌گرفتند، نتایج بهتری حاصل می شود. به گفته محققان در درمان اضطراب اجتماعی هم بوی عرق مؤثر است.

محقق الیزا ویگنا از موسسه کارولینسکا در استکهلم با ارائه نتایج یک مطالعه آزمایشی در کنگره اروپایی روانپزشکی پاریس گفت: حالت ذهنی ما باعث می‌شود مولکول‌هایی (یا سیگنال‌های شیمیایی) در عرق تولید کنیم که ارتباط برقرار می‌کنند.

نتایج مطالعه اولیه طبق وضعیت عاطفی ما و ایجاد پاسخ‌های متناظر در گیرنده‌ها، نشان می‌دهد که ترکیب سیگنال‌های شیمیایی درمانی با تکنیک ذهن‌آگاهی نتایج بهتری نسبت به درمان ذهن‌آگاهی به تنهایی در درمان اضطراب اجتماعی ایجاد می‌کند.

اضطراب اجتماعی یک وضعیت سلامت روان رایج است که در آن افراد بیش از حد نگران شرکت در موقعیت‌های اجتماعی هستند.

این حس می‌تواند بر تعاملات، به عنوان مثال در محیط کار یا روابط و در موقعیت‌های روزمره مانند خرید یا تعطیلات تأثیر بگذارد.

مطالعه انجام شده شامل جمع‌آوری عرق از داوطلبان و سپس قرار دادن بیماران در معرض سیگنال‌های شیمیایی استخراج‌شده از این نمونه‌های عرق بود، در حالی که آن‌ها در خصوص اضطراب اجتماعی تحت درمان بودند.

نمونه‌های عرق از داوطلبانی که در حال تماشای کلیپ‌های کوتاه از فیلم‌ها بودند جمع‌آوری شده بود. این فیلم‌ها برای برانگیختن حالات احساسی خاصی مانند ترس یا شادی انتخاب شده بودند و برای این بود که ببینیم آیا احساسات خاص تجربه شده هنگام تعریق تأثیرات متفاوتی بر درمان دارند یا خیر.

کلیپ فیلم‌های ترسناک شامل محتوایی مانند کینه توزی بود. کلیپ‌های شاد شامل موضوعاتی همچون تعطیلات بود.

پس از جمع آوری عرق محققان ۴۸ زن (بین ۱۵ تا ۳۵ ساله) را که همگی از اضطراب اجتماعی رنج می‌بردند، به کار گرفتند و آن‌ها را به ۳ گروه ۱۶ نفری تقسیم کردند. در طی یک دوره ۲ روزه همه آن‌ها تحت درمان ذهن آگاهی برای اضطراب اجتماعی قرار گرفتند.

در همان زمان هر گروه در معرض بوی متفاوتی قرار گرفت که از نمونه‌های عرق افرادی که انواع مختلف کلیپ‌های ویدئویی را دیده بودند، به‌علاوه یک گروه کنترل که در معرض هوای پاک قرار داشتند قرار گرفتند.

الیزا ویگنا گفت: ما دریافتیم زنان گروهی که در معرض عرق افرادی بودند که فیلم‌های خنده‌دار یا ترسناک تماشا می‌کردند نسبت به آن‌هایی که در معرض عرق قرار نگرفته بودند بهتر به درمان تمرکز حواس واکنش نشان دادند؛ بنابراین ممکن است چیزی در سیگنال‌های شیمیایی عرق انسان وجود داشته باشد که بر پاسخ به درمان تأثیر می‌گذارد.

ممکن است صرفاً قرار گرفتن در معرض حضور شخص دیگر این تأثیر را داشته باشد.

در واقع این همان چیزی است که ما اکنون در یک مطالعه با طرحی مشابه آزمایش می‌کنیم، که در آن عرق افرادی که فیلم‌های مستند و خنثی تماشا می‌کنند نیز وجود دارد.

این آزمایش به ما اجازه می‌دهد که بفهمیم آیا مزایای بالقوه درمانی ناشی از ادراک ناخودآگاه، سیگنال‌های عاطفی خاص است یا اینکه صرف نظر از احساسات مربوط به حضور انسان است.

خانم ویگنا ادامه داد: دریافتیم افرادی که یک جلسه درمانی ذهن آگاهی را همراه با قرار گرفتن در معرض بو‌های بدن انسان انجام دادند، حدود ۳۹ ٪ کاهش در نمرات اضطراب نشان دادندو ما شاهد کاهش ۱۷ درصدی نمرات اضطراب بعد از یک جلسه درمانی بودیم.

نتایج به دست آمده ممکن است منجر به راه جدیدی برای کمک به افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی شود.

محققان در حال تجمیع داده‌ها با تحلیلگران دانشگاه پیزا هستند که توانسته اند بیش از ۳۰۰ ترکیب مجزا در عرق انسان را شناسایی کنند.

محققان امیدوارند بتوانند مولکول‌هایی را که باعث اثرات مشاهده شده در مطالعه می‌شوند شناسایی و جداسازی کنند، تا استفاده درمانی از آن‌ها آسان‌تر شود.

این تحقیق بخشی از پروژه Horizon۲۰۲۰ POTION ترویج تعامل اجتماعی از طریق بوی عاطفی بدن است که توسط اتحادیه اروپا به آن پرداخته شده است.

لازم به ذکر است کنگره روانپزشکی اروپا از ۲۵ تا ۲۸ مارس ۲۰۲۳ در پاریس برگزار می‌شود.

منبع: سایت مدیکال اکسپرس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
همه‌اش چرت وپرته