معاون وزیر نفت:

نحوه مصرف انرژی در کشور ما در برخی مواقع به درستی صورت نمی‌گیرد

زیدی‌فر گفت: باید در سال‌های گذشته اقداماتی در خصوص مصرف انرژی در کشور صورت می‌گرفت که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وحیدرضا زیدی‌فر معاون وزیر نفت در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک میان وزارت نفت و استانداری خراسان رضوی با هدف تٱمین سوخت با روش افزایش ذخیره‌سازی گاز طبیعی و گاز مایع که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، گفت: نحوه مصرف انرژی در کشور ما در برخی مواقع به درستی صورت نمی‌گیرد و همراه با اسراف بسیار زیاد انرژی است، به گونه‌ای که در نمایشگاهی که در خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی بودیم، ایشان در خصوص انرژی و مصرف آن پرسشگری می‌کردند که نشان از دغدغه مصرف انرژی در کشور است.

وی ادامه داد: در کنار تولید بالای محصولات نفتی و گازی متاسفانه رتبه بالای مصرف انرژی را هم در کشور داریم و صرفه‌جویی و درست استفاده کردن از آن، فرهنگسازی نشده است.

معاون وزیر نفت اضافه کرد: در وزارت نفت وظیفه خود می‌دانیم که غیر از تامین سوخت و انرژی مورد نیاز مردم، نسبت به استمرار خدمات‌رسانی هم تلاش کنیم تا مردم با مشکلی مواجه نشوند بر همین اساس همه مسوولان در تمام وزارتخانه‌ها سعی می‌کنند تا با هم در خدمت به مردم "ید واحده" باشند تا در نهایت موجبات آسایش مردم و همچنین رشد اقتصاد کشور فراهم شود.

او با اشاره به اینکه در زمستان اولویت مصرف گاز با بخش خانگی است، گفت: قطعی گاز صنایع در زمستان خسارت بار است و فقط به واحدهای صنعتی آسیب وارد نمی‌کند، بلکه ضرر به تمام کشور محسوب می‌شود.

زیدی‌فر ادامه داد: برخی از واحدهای صنعتی نیز اعلام کرده‌اند که برای جلوگیری از قطع گاز در زمستان حاضر هستند با ایجاد یک واحد انرژی در کنار صنایع خود از قطعی خسارت بار گاز خود جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اقداماتی در این خصوص اظهار داشت: با چند شرکت خارجی و دانشگاه‌های داخلی به صورت موازی طرح تامین گاز برای واحدهای صنعتی مورد مذاکره قرار گرفته است تا بتوانیم در پایان دولت سیزدهم این موضوع را در تمام کشور حل و به نتیجه برسانیم.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت گفت: بنابراین امیدواریم تا بتوانیم اولین نمونه از این سوخت مناسب را به صورت آزمایشی برای امسال در استان خراسان رضوی اجرایی کنیم.

تامین انرژی صنایع مد نظر است

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به شعار سال در خصوص افزایش تولید گفت: ما باید گاز، آب و برق را برای واحدهای تولیدی تامین کنیم تا در نهایت منجر به افزایش تولید شود و حال آنکه باید با تعریف بسته‌های تشویقی از حضور سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع در تامین انرژی استقبال کرد.

یعقوب‌علی نظری افزود:تامین گاز شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی یکی از مفاد تفاهمنامه اخیر است که در جلسات مختلف با حضور وزیر نیز مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه به هیچ عنوان نمی‌توانیم پاسخگو قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان باشیم و با این حال رشد اقتصادی نیز داشته باشیم، ادامه داد:با تعریف بسته تشویقی برای صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران امکان تامین سوخت و انرژی فراهم می‌شود و بر همین اساس و مطابق با برنامه زمانبندی شده باید اقدامات صورت گیرد.

استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: طرح‌هایی که پیشتر برای تضمین حفظ پایداری سوخت و به ویژه گاز برای واحدهای تولیدی وجود داشته است باید با مدیریت زمان پیگیری شود.

او بر همین اساس گفت: تصمیماتی برای پایداری گاز در سال جدید گرفته شده است که در حوزه های مختلف دنبال می‌شود که میتوان به ایجاد ایستگاه تقویت فشار گاز در چند نقطه استان اشاره کرد.

نظری افزود: همچنین موضوع ذخیره‌سازی گاز و پیگیری توافق با ترکمنستان در خصوص واردات گاز ترش و شیرین نیز ادامه دارد.

او اظهار داشت: با توجه به ناترازی حدود ۳۰ میلیون متر مکعب مورد نیاز گاز استان لازم است تا اقداماتی برای برخی از نقاط استان همچون تربت جام در نظر گرفته شود تا مشکلات زمستان سال گذشته دوباره تکرار نشود.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: برخی از طرح‌های راهبردی چند سال طول می‌کشد و باید اقدامات برنامه ریزی شده در دستور کار قرار گیرد و بر همین اساس بخشی از طرح‌های دارای فوریت و کوتاه مدت باید تا زمستان و قبل از شکل گیری اوج مصرف گاز به بهره‌برداری برسد.

برچسب ها: وزیر نفت ، مصرف انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.