اما و اگر‌های سرانه مصرف آب در سفر

مشهد شهر زائر پذیر است. به نظر کارشناسان حوزه مصرف آب می‌توان گفت الگوی مصرف فرد در زمان سفر به صورت کلی افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس اعلام مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، سد‌های مشهد تنها ۱۵ درصد ذخیره آب دارد و کسری مخازن آب زیرزمینی نیز در سال آبی جاری ۱۰۷میلیون مترمکعب است و میزان بارندگی در سال آبی جاری در مشهد نسبت به سال آبی گذشته ۲۳ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت ۶۵ درصد کاهش دارد.

با توجه به شرایط خشکسالی، رعایت مدیریت مصرف و همراهی شهروندان بسیار ضروری و الزامی است.

همچنین حجت گنابادی‌نژاد؛ معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی در آخرین نشست خبری قرارگاه مرکزی زائران خراسان رضوی اعلام کرد: از نیمه اسفند ماه ۱۴۰۱ تا ۱۳ فروردین ماه سال جاری، ۱۰میلیون و ۲۰۷هزار و ۲۹۲ نفر وارد مشهد شدند.

در همین نشست خبری، یوسف بیدخوری؛ معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی عنوان کرد: آمار اقامت شبانه مسافران در اقامتگاه‌های مشهد ۴۹ درصد ظرفیت بوده است. از نیمه اسفند تا ۱۳ فروردین اقامت در اقامتگاه‌های موقت ۶۵ درصد و اقامتگاه‌های رسمی ۳۲درصد بوده است که هتل‌ها در کنار میهمانپذیرها، مسافرخانه‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها یکی از اقامتگاه‌های رسمی مسافر به حساب می‌آید.

سرانه مصرف آب هر مسافر در شبانه‌روز ۴۵۰ لیتر است

در این زمینه، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی درباره سرانه مصرف انرژی در هتل‌ها اظهار کرد: سرانه مصرف آب، برق و گاز در هتل‌ها به عوامل متعددی از جمله تعداد اتاق، زیربنای هتل فضا‌های جانبی از جمله رستوران‌ها، تالار‌ها استخر، سونا، فضا‌های سبز و ضریب اشغال فصل سرد و گرم یعنی فعال بودن سیستم گرمایش یا سرمایش بستگی دارد.

محمود مادرشاهیان به طور ویژه در خصوص مصرف آب در هتل‌ها افزود بخشی از مصرف به طور ثابت مربوط به بخش‌هایی از جمله تأسیسات، رستوران و شست‌وشو است و در هتل‌های دارای مجموعه آبی و فضا‌های سبز، بخشی از مصرف آب به این فضا‌ها اختصاص دارد.

او در خصوص سرانه مصرف آب هر مسافر در یک شبانه‌روز  تصریح کرد: بر اساس محاسبات انجام شده، به طور متوسط، سرانه مصرف آب هر مسافر در هر شبانه‌روز حدود ۴۵۰ لیتر است که البته با توجه به مطالب عنوان شده در خصوص مصارف ثابت و غیرقابل اجتناب آب، با بالا رفتن ضریب اشغال در هر هتل، سرانه مصرف هر مسافر کاهش می‌یابد.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی با اشاره به مصارف ثابت برق و گاز عنوان کرد: در مصرف برق و گاز، میزان مصرف ثابت شامل مصارف روشنایی عمومی، تأسیسات، سرمایش و گرمایش و سایر مصارفی از این دست است که درصد بیشتری را شامل می‌شود و اطلاعات مصرف تمام هتل‌ها در ایام نوروز، باید از ادارات آب و برق و گاز دریافت شود.

رفتار مصرف در سفر تغییر می‌کند

یک پژوهشگر حوزه آب نیز  درباره وضعیت مصرف آب در مشهد عنوان کرد: در طرح‌های تأمین آب مشهد حدود ۵ درصد برای اضافه بار مسافر و زائر برای نیاز آبی مشهد در نظر گرفته می‌شود. به طور معمول وقتی مسافر یا زائری وارد شهر دیگری می‌شود، مصرف آب بالاتری دارد؛ چون این افراد بیشتر در مراکز اقامتی ساکن می‌شوند و رفتار مصرف در این شرایط تغییر می‌کند.

محمود طباطبایی در ادامه گفت: به عنوان مثال، طبیعی است که یک زائر یا مسافر هر روز برای رفتن به زیارت استحمام کند و عدد سرانه مصرف بالاست.

سقف مصرف روزانه شهروند مشهدی ۱۸۰ لیتر است

او  در تشریح مصرف معمولی یک شهروند مشهدی یادآور شد: یک شهروند در مشهد کمتر از ۱۸۰ لیتر در روز مصرف دارد که این مصرف نسبت به ۳۰ سال گذشته در مطالعات طراحی که ۲۸۰ لیتر در نظر گرفته می‌شد، به مرور کمتر شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز درباره میزان مصرف آب زائران از ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۳ فروردین سال جاری گفت: در دو هفته منتهی به اسفند ۱۴۰۱ افزایش ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ داشتیم که رشد این عدد به میزان افزایش زائران برمی‌گردد و در بخش خانگی، میزان مصرف یک مشهدی در روز ۱۲۰ لیتر است و میزان مصرف زائر از میزان مصرف یک مشهدی کمتر و براساس شاخص‌های در نظر گرفته شده حدود ۷۰ لیتر در شبانه‌روز است.

شاید بتوان گفت در حوزه برنامه‌ریزی، سخنان مدیران میدانی بیشتر قابل توجه است.

بر همین اساس با درنظر گرفتن سرانه مصرف هر فرد در هتل‌ها یعنی عدد ۴۵۰لیتر در شبانه‌روز و مقایسه این عدد با سرانه در نظر گرفته شده در طرح‌های تأمین آب مشهد یعنی حدود ۵ درصد اضافه بار مسافر و زائر برای نیاز آبی مشهد این نکته حاصل می‌شود که ممکن است اعداد در نظر گرفته شده برای نیاز آبی مشهد دقیق نباشد، چون با مصرف واقعی فاصله بسیاری دارد.

نکته بعدی این است که با توجه به حضور میلیونی مسافران و کمبود آب آیا راهکار‌های صرفه‌جویی مصرف آب در بخش زائر در نظر گرفته شده است و فرهنگ‌سازی لازم در این خصوص صورت می‌گیرد یا خیر؟

شاید بتوان با توجه ویژه به بخشی که طبق ادعای رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی مصرف آن بیشتر است و برنامه‌ریزی دقیق و فرهنگ‌سازی برای زائران، میزان قابل توجهی از مصرف بی‌رویه آب در مشهد را کاهش داد.

منبع روزنامه قدس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار