۶۰ درصد قنوات و چشمه‌های آب حوزه مرکزی خراسان رضوی خشک شده است

مدیر آب منطقه ای تربت حیدریه گفت که با تشدید خشکسالی ۶۰ درصد قنوات و چشمه های حوزه آبی این مدیریت که شهرستانهای زاوه، مه ولات و رشتخوار را نیز شامل می شود؛ به کلی خشک شده است.

مهدی طلعتی گفت: در حوزه آبی "ناحیه تربت حیدریه" که شهرستانهای مرکزی خراسان رضوی و بخشی از جنوب استان شامل مه ولات، زاوه و رشتخوار را هم در برمی گیرد حدود ۳۰۰ رشته قنات و چشمه وجود دارد که بیشتر از نصف آنها به کلی خشک شده است مضافا اینکه اکنون تقریبا آب سطحی و رودخانه در این خطه از خراسان جاری نیست.

وی با یادآوری تشدید خشکسالی در خراسان رضوی اضافه کرد: بارندگی سال آبی و فروردین ماه جاری نیز در بیشتر نقاط استان مطلوب نبوده است و با خشک شدن سرچشمه های رودخانه ها و قنوات چاره ای جز سازگاری با محیط کم آب نداریم.

وی اظهار کرد: رعایت هرچه بیشتر الگوی مصرف آب و تجدید نظر جدی در شیوه کاشت محصولات کشاورزی بیش از پیش ضروری است چراکه اکنون حتی در سدها و آب بندهای خراسان رضوی نیز آب کافی وجود ندارد.

مدیر آب منطقه ای تربت حیدریه در خصوص منابع زیرزمینی شهرستانهای مرکزی و جنوب خراسان رضوی گفت: اگرچه عملکرد چرخه آبی این ناحیه از برخی استانها همچون خراسان جنوبی بیشتر است اما ذخایر آن با شیب نسبتا تند کاهش تدریجی دارد به عنوان مثال اکنون در برخی از مناطق سالیانه حدود یک متر ارتفاع آب زیرزمینی کاهش می یابد.

طلعتی افزود: باور عمومی این است که در مناطق مرکزی خراسان رضوی که گذشته سبز و حاصلخیزی داشته است دریایی از آب زیرزمینی وجود دارد حال آنکه آبهای زیرسطحی در محفظه کاسه مانندی به ارتفاع تقریبی ۲۵ تا ۴۰ متر (متغیر در نقاط مختلف) ذخیره است.

وی اضافه کرد: کاهش بارندگی و تشدید خشکسالی و از دیگر سو مصرف بی رویه باعث شده است سطح این آب سال به سال کاهش یابد بنابراین پیش بینی می شود در برخی از نقاط مرکزی خراسان رضوی طی ۱۵ تا ۲۰ سال آینده آب به سطح غیر قابل برداشت برسد.

وی ادامه داد: اکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ چاه عمیق کشاورزی در ناحیه مرکزی خراسان رضوی که تربت حیدریه و حومه را شامل می شود فعال است که با وجود زمان بندی در استحصال ؛ بصورت بی رویه منابع آب زیرزمینی را برداشت می کنند و متاسفانه عمده آن برای تولید محصولات پرآب کشاورزی یا صیفی جات استفاده می شود که از منظر اجتماعی و اقتصادی منطقی نیست.

وی گفت: برآورد برخی کارشناسان حاکیست برخی روستاهای مناطق مرکزی خراسان رضوی طی ۱۵ تا ۳۰ سال آینده خالی از سکنه و متروکه خواهد شد چراکه با شیوه مصرف کنونی تمام آب اطراف آنها اعم از سطحی و زیرسطحی پایان خواهد یافت.

برچسب ها: چشمه آب ، قنوات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.