انتقال ۲۰ زندان کشور به خارج از محدوده شهر

مدیرکل فنی مهندسی سازمان زندان‌های کشور گفت: ۲۰ زندان اصلی واقع در مراکز استان‌ها به خارج از محدوده شهری منتقل می شوند.

مدیرکل دفتر فنی مهندسی سازمان زندان‌های کشور در جلسه امکان سنجی انتقال زندان ماکو به خارج از محدوده شهری که در منطقه آزاد ماکو برگزار شد گفت: باید ۲۰ زندان اصلی واقع در مراکز استان‌ها به خارج از محدوده شهری منتقل شود.

ناصر حاج محمدی به تاریخچه طرح انتقال زندان‌های قدیمی و فرسوده به محدوده خارج از شهر‌ها اشاره کرد و افزود: از سال ۱۳۸۰ این طرح در مجلس طرح شده و همیشه با مشکلات عمده‌ای روبرو بود، اما در برنامه ششم توسعه این موضوع به حد پیگیری می‌شود و باید ۲۰ زندان اصلی مراکز استان‌ها به خارج از محدوده شهری انتقال یایند.

مشاور رییس سازمان زندان‌های کشور به تکالیف اجرایی مهم به عنوان ماموریت اصلی سازمان در سند تحول قضایی کشور اشاره و به ضرورت طرح تفکیک و طبقه بندی زندانیان بر اساس نوع جرایم و سن آن‌ها اشاره کرد و گفت: ساختار فضای فیزیکی زندان باید مطابق با استاندارد‌های زندانبانی اسلامی باشد.

حاج محمدی گفت: نگاه به توسعه فضای زندان باید نگرش درمان محور باشد برای همین در نظر گرفتن فضای لازم برای حرفه آموزی، اشتغال و انجام فرایض دینی و برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در تیپ جدید ساخت زندان‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی یادآور شد: این موضوع با توجه به موقعیت منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو و دیدگاه عالی در توسعه فعالیت‌های اشتغالزا و رشد تولید مددجویان و حمایت از برنامه‌های فرهنگی اهمیتی زیادی دارد.

وی اضافه کرد: امیدواریم با بررسی‌های به عمل آمده و شناسایی کارشناسانه ۲ منطقه از چهار محل در نظر گرفته شده برای ایجاد زندان جدید و با تخصیص ۳۰ هکتار این امر مهم محقق و موافقت‌های لازم از ریاست قوه قضاییه و تشریفات قانونی در حوزه شهر و استان گرفته شود.

حاج‌محمدی به موضوع قانون مولد سازی و تسهیل گری قانونی در واگذاری و تغییر کاربری برای فروش زمین زندان‌ها اشاره کرد و گفت: کمیسیون ماده پنج در راس آن‌ها استانداران و شهرداران ملزم به تغییر کاربری و مساعدت در فروش، تهاتر، مشارکت و مزایده واگذاری زمین و ابنیه زندان‌های قدیمی در داخل محدوده شهری هستند.

در این جلسه بعد از ارایه گزارش معاونت مهندسی منطقه آزاد تجاری ماکو در خصوص علت جابجایی محل زندان فعلی ماکو در ورودی شهر توریستی و بازرگانی به محدوده خارج از شهر موضوعات مهم انتقال با ارایه شاخص‌های کارشناسی نیز بررسی شد.

همچنین بر اساس موقعیت ژئوپلتیک منطقه محل‌های چهارگانه در نظر گرفته شده با وضعت جغرافیایی، زمین شناسی و همچنین بهره مندی از مشخصات استقرار زندان از لحاظ امکانات زیر ساختی و امنیتی تشریح شد.

معافیت‌های ۲۰ ساله  برای سرمایه گذاران و کارآفرینان در منطقه آزاد تجاری ماکو

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو نیز در این جلسه با اشاره به تهیه طرح جامع تفصیلی توسعه گفت: در حاشیه سفر دادستان کل کشور به ماکو با عزم آگاهانه از موضوع، انتقال زندان شهر را طرح مساله کرده و آمادگی خود برای همکاری با سازمان زندان‌های کشور در خصوص تامین بهترین محل زندان با شاخص‌های امنیتی و زیرساخت‌های انتقال انرژی و فیبر نوری در منطقه دسترس مردم و سهولت ارتباط با ۴ شهر منطقه را اعلام کردیم.

حسین گروسی تاکید کرد: همچنین در حمایت از تولید مددجویان در زندان و ایجاد فرصت اشتغال آمادگی همکاری با سازمان زندان‌ها برای ایجاد قطب اشتغال در این منطقه با بهره مندی از امکانات قانونی مناطق آزاد تجاری را داریم.

وی به معافیت‌های ۲۰ ساله در منطقه آزاد تجاری ماکو برای سرمایه گذاران و کارآفرینان اشاره کرد و گفت: بخشی از مواد اولیه تولیدات زندان‌ها را با نازلترین قیمت اقتصادی جهت رشد تولید در اختیار کارآفرینان طرف قرارداد زندان‌ها می‌گذاریم.

تراکم جمعیت کیفری در منطقه آزاد ماکو

مدیرکل زندان‌های آذربایجان غربی هم با اعلام خرسندی از تعامل منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو با کار آفرینان بخش خصوص در جهت اشتغال زندانیان ابراز امیدواری کرد در توسعه شهری منطقه آزاد تجاری ماکو متناسب با شاخص‌های توسعه در افق چندین ساله با تمام توان آماده همکاری در زیباسازی مبلمان شهری برای جذب توریست و نمای زیبای منطقه هستیم.

مراد فتحی گفت: پیچیدگی مسایل و آسیب‌های اجتماعی و تراکم جمعیت کیفری بویژه در شهر‌های چهارگانه منطقه آزاد تجاری ماکو، ما را به ساخت و تجهیز زندان در افق ۵۰ ساله با ظرفیت ۵۰۰ نفر زندانی در منطقه مناسب با لحاظ رعایت حقوق اولیه زندانیان و خانواده آن‌ها بر ملزم می‌سازد.

وی یادآور شد: لازم است مسوولان تمام جوانب توسعه زندانبانی اسلامی در دوران تحول قضایی را در نظر گرفته و با افق متعالی خوش بینانه به مسایل تربیتی و بازسازگاری اجتماعی در ذیل برنامه‌های اشتغال و حرفه آموزی و فعالیت‌های عمده آموزشی و تربیتی به نکته نظر متناسب در تهیه زمین و ساخت زندان ماکو برسند.

فتحی ادامه داد: این نوع تعامل و همکاری با افق‌های تعالی در تربیت نفوس انسان‌های به خطا رفته ما را در رسالت سخت خود دلگرم نگه می‌دارد و قطع یقین نگرش انساندوستانه در ساخت زندان جدید ماکو با اعمال برنامه‌های تفکیک و طبقه بندی و مجتمع‌های اشتغال و حرفه آموزی ما را در آتیه زندانبانی اسلامی یاری خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.