دور یازدهم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه

کشور‌های عضو اتحادیه اروپا با اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه مسکو به دلیل جنگ اوکراین موافقت کردند.

اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه یکی از دو استراتژی اصلی آمریکا و متحدان غربی اش برای تضعیف مسکو در جنگ اوکراین محسوب می‌شود. اتحادیه اروپا که تاکنون ۱۰ بسته تحریمی علیه روسیه در حوزه‌های مختلف وضع کرده بود، اکنون از توافق اعضا برای وضع بسته تحریمی جدید علیه مسکو خبر داد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت‌های اروپایی امروز (چهارشنبه) موافقت خود را با اعمال یازدهمین بسته تحریمی علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین ابزار داشتند. در بسته جدید تحریمی بیشتر کوشیده شده است مانع از دور زدن تحریم‌های پیشین از سوی مسکو شده و کشور‌های ثالث را از نقض تحریم‌های قبلی بر حذر دارد. 

سوئد به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا با انتشار مفاد این بسته اعلام کرد ترانزیت کالا‌هایی که در لیست تحریم‌ها قرار دارد از خاک روسیه ممنوع است، زیرا بیم آن می‌رود که مسکو از این کالا‌ها به منظور تقویت نظامی و یا امنیتی خود استفاده کند. 

منابع دیپلماتیک می‌گویند بزرگترین خلاقیت رخ داده در بسته تحریمی جدید این است که اتحادیه اروپا اقدام به اعمال محدودیت برای صادرات اقلام دارای کاربرد دوگانه به کشور‌های ثالثی خواهد کرد که بیم آن می‌رود اقدام به بازارسال آن به روسیه و دور زدن تحریم‌های مسکو کنند. قرار است نام این کشور‌های ثالث در لیستی از سوی اتحادیه اروپا منتشر شود. 

مقامات اروپایی می‌گویند از زمان اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین درخواست‌ها برای برخی کالا‌های تحریم شده از سوی کشور‌های همسایه این کشور همانند ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان افزایش یافته است. 

همچنین کشور‌های دوست روسیه از جمله چین، ترکیه و امارات کالا‌های تحریم شده بیشتری از اتحادیه اروپا دریافت کرده اند که نشان می‌دهد مسکو به دنبال دور زدن تحریم‌ها از طریق کشور‌های ثالث است. اکنون بسته تحریمی جدید بیش از آنکه اقدام به اعمال تحریم‌های جدید کند، می‌کوشد از دور زدن تحریم‌های پیشین جلوگیری به عمل آورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۰۲ تير ۱۴۰۲
شخص ولادیمیر پوتین تحریم شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
خوبه
آخرین اخبار